Sportief dagelijks fietsen in Rotterdam

6 Tips: fietsen in de hitte

Is het verstandig om boven de dertig graden nog te gaan fietsen? Jawel hoor. Met onze tips is het prima te doen.

1. Gebruik het natuurlijke ventilatoreffect

Fietsen is veel beter te doen dan bijvoorbeeld wandelen. Bij 20 kilometer per uur is de rijwind namelijk al windkracht 4, een natuurlijk ventilatoreffect waardoor het zweet snel verdampt. Dus eigenlijk moet je bij hitte juist gaan fietsen om af te koelen.

2. Drink genoeg

Standaard bidon

Fietsen in de hitte is ook verraderlijk. Doordat zweet zo goed verdampt, heb je niet door dat je veel vocht verliest. Dus je moet extra veel drinken. Meer drinken dan een liter per uur heeft overigens geen zin, want dat neemt je lichaam niet op. Tip: leg de bidon van tevoren in het vriesvak. Lekker koel!
Tip van een fietser: ‘Ik heb een camelbak: heel vaak kleine slokjes nemen werkt uitstekend. Hoef je ook minder vaak af te stappen. Ik heb, en velen met mij, een hekel aan afstappen.

3. Bescherm je tegen de zon

bandana

Vergeet niet je goed in te smeren met zonnebrand en draag beschermende kleren: een petje of hoedje en vergeet vooral je UV-werende zonnebril niet. 
Lange mouwen: Met een licht shirt met lange mouwen hou je de zon ook tegen.
Tips van fietsers:

  • Een gekoelde buff
  • Maak je T-shirt nat
  • Natte bandana onder de fietshelm
  • Koelvest
  • Hoofdband om te voorkomen dat zweetdruppels met zonnebrand in je ogen komen
  • Koelsjaal om je hals (Cobber is goed merk)
  • Icebreaker shirt
  • Vul je pet met water en zet hem dan weer op

4. Kies een goede route

fietsen in de zomer
Beeld-auteur: Jessica de Korte

Zoek een route door een schaduwrijk bos en let op dat je niet te veel verkeerslichten tegenkomt, want in de brandende zon wachten tot het licht op groen springt is een crime. 

5. Maak tussenstops in koele gebouwen

Ideaal is het om even op adem te komen in een museum, bibliotheek, kerk, filmhuis of (koel) restaurant.

6. Extra zout hoeft niet

We eten dagelijks al meer zout dan ons lichaam nodig heeft. Dat minieme beetje dat je eruit zweet hoef je echt niet te compenseren. Tenzij je echt extreem sport of werkt of extreem veel drinkt (meer dan 10 liter per dag).

Meer tips?

Wij helpen fietsers graag. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om onze onze tips en testen niet te missen!

Fietsflits ontvangen