6262692087_77bd035190_b

Het Fietsende Schoolkind

Het Fietsende Schoolkind wil kinderen en hun ouders bewust maken van het feit dat fietsen naar school niet alleen leuk, maar ook slim, gezond, duurzaam en leerzaam is. Door het inspelen op deze kernwaarden willen we dat scholen zich gaan richten op het inrichten van een veilige schoolomgeving, en willen we dat ouders hun kinderen vaker met de fiets naar school brengen, of ze zelf naar school laten fietsen. Vanaf september kunnen ouders de fietsbelofte doen. Hier beloven zij hun kind minimaal 1 dag per week op de fiets of lopend naar school te brengen. In de mobiliteitsweek (3e week september) vragen wij ouders om hun kinderen elke dag fietsend of lopend naar school te brengen.

FTB-19-0127-Logo_Liggend-Het-fietsende-schoolkind_RGB
fietsschool_docentworden_1691

Fietsende schoolkinderen leren beter

Fietsers denken helderder, zijn creatiever en kunnen zich beter concentreren.

“Iedereen herinnert zich nog hoe hij of zij als kind begon te fietsen. Met vrienden ontdek je de wereld en op weg naar school haal je kattenkwaad uit”

Saskia Kluit
 

Verkeersgezonde Schoolomgeving

Veilige-schoolomgeving

Een verkeersgezonde schoolomgeving en veilige schoolroutes zijn voorwaarden om kinderen zelfstandig naar school te laten gaan. Zaken die daarbij een belangrijke rol spelen zijn de snelheid van het autoverkeer, goede oversteken van gebiedsontsluitingswegen en vrij uitzicht voor kinderen tussen straat en stoep.

Welke onveilige situaties kom jij tegen op weg naar de school van je (klein)kinderen? Meld het ons!

Fietsen. Wat kan een kind wanneer?

Vanaf 4 jaar: Beginnen met fietsen. Omkijken of afleiding zorgt nog voor slingeren.

Vanaf 5 jaar: Meeste kinderen fietsen ‘los’. Ze snappen dat de weg bestaat uit stoep, fietspad en autogedeelte, en begrijpen het zebrapad, stoplicht en het idee van rechts houden.

Vanaf 9 jaar: Belangrijkste voorrangsregels en verkeersborden zijn bekend. Kind ziet een ‘eenvoudige’ gevaarlijke situatie aankomen (meisjes beter dan jongens).

Vanaf 10 jaar: Kind kan nu ook goed ‘uit ooghoeken’ opletten en is vaak groot genoeg om het verkeer te overzien.

Vanaf 11 jaar: Kind kan aandacht goed bij het verkeer houden.

Vanaf 12 jaar: Inzicht in complexere verkeerssituaties.

Vanaf 14 jaar: Volledige beheersing van balans en goed inzicht in gevaarlijke situaties.