Direct naar inhoud

30 km/u als norm

Langzamer verkeer vermindert het aantal ongelukken en de ernst van ongelukken. 30 km/u maakt onze straten ook leefbaarder, duurzamer en prettiger. De Fietsersbond pleit voor 30 km/u als norm.

Een fietser die wordt aangereden door een auto met een snelheid van 30 km/u heeft een veel grotere overlevingskans dan bij een botsing met een auto die harder rijdt. Toch is 50 km/u nog steeds de norm in de bebouwde kom. De Fietsersbond pleit daarom voor 30 km/u als nieuwe standaard in dorpen en steden.

Dat betekent dat alle wegen waar het nu onveilig is voor fietsers en voetgangers een limiet van 30 km/u krijgen. Belangrijke rond- en toegangswegen voor automobilisten kunnen 50 km/u blijven, maar alleen als er veilige fietspaden en oversteekplaatsen zijn.

Om dit te bereiken, doen we onderzoek en verzamelen we handtekeningen in om de wet te veranderen. Daarnaast trainen we vrijwilligers, zodat zij lokale beleidsmakers en ambtenaren kunnen adviseren over het verlagen van de maximumsnelheid in hun gemeente. Zo maken we samen de straten veiliger en leefbaarder voor iedereen.

Waarom 30 km per uur? 

Wat wil de Fietsersbond?

Wil je ook meer straten met een maximumsnelheid van 30 km/u?

Help ons dan om van Nederland het allerbeste fietsland ter wereld te maken.

Wat draagt nog meer bij aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers?

  • Waarom goede infrastructuur belangrijk is

    De dynamiek op het fietspad verandert. Dit vraagt om meer aandacht voor fietsveiligheid.

  • Waarom meer investeren in verkeershandhaving?

    Hoe veilig de infrastructuur ook is, menselijk gedrag speelt altijd een belangrijke rol.

Galerij navigatie