Een belangrijke stap voor de verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid: sinds 3 december 2024 is het mogelijk om in heel Nederland flitspalen in te zetten op wegen waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. De Fietsersbond juicht deze ontwikkeling toe.
Het besluit volgt na een succesvolle pilot in Amsterdam en is door het Openbaar Ministerie (OM) goedgekeurd. De Fietsersbond zet zich al jaren in voor 30 km per uur als norm in de bebouwde kom en handhaving daarop. Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond: ‘Dit is een belangrijke mijlpaal. De impact van een botsing tussen auto’s en kwetsbare verkeersdeelnemers hangt direct samen met de snelheid. Dankzij de landelijke inzet van flitspalen wordt de norm van 30 km/u versterkt en vergroot de veiligheid op straat.’
Uit onderzoek blijkt keer op keer dat lagere snelheden de kans op ernstige ongevallen drastisch verkleinen, vooral voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers. Bij 30 kilometer kun je oogcontact hebben en is de remweg van auto’s veel korter. Een fietser heeft bij een aanrijding met een auto die 30 km/u rijdt een veel grotere overlevingskans dan bij hogere snelheden. Lagere snelheid zorgt voor minder ongelukken en minder ernstige gevolgen als er toch iets gebeurt.
-
Teken nu voor minder verkeersdoden
Via een petitie vragen we om een wijziging van de norm, maar dringen we ook aan op het veiliger inrichten van wegen en meer handhaving. Er zijn al bijna 20.000 handtekeningen binnen. Help jij mee om de overheid op te roepen onmiddellijk actie te ondernemen?
Flitspalen nemen drempel weg
‘De nieuwe mogelijkheid tot handhaving neemt ook een belangrijke drempel weg voor gemeenten die huiverig waren om wegen aan te passen zonder een garantie dat de maximumsnelheid gehandhaafd kan worden’, zegt Ross Goorden, beleidsadviseur bij de Fietsersbond. Daarnaast is nu ook het gebruik van mobiele flitsers goedgekeurd, wat betekent dat de subjectieve pakkans groter wordt en bestuurders nog alerter zullen zijn.
Goorden: ‘Met dit besluit is er een sterk signaal afgegeven dat 30 km per uur echt hard genoeg is binnen de bebouwde kom. Recentelijk zetten veel gemeenten zoals Nijmegen, Den Haag, Utrecht en Eindhoven al stevig in op 30 km/u. Het is nu aan gemeenten, samen met de politie en het OM, om (mobiele) flitsers in te zetten en ook echt de norm te handhaven.’
De Fietsersbond blijft zich inzetten voor een aanpassing van de verkeerswetgeving, zodat 30 km/u de landelijke norm wordt in de bebouwde kom.
-
Waarom meer investeren in verkeershandhaving?
Hoe veilig de infrastructuur ook is, menselijk gedrag speelt altijd een belangrijke rol.
Een lijst met artikelen
-
Fietser des Vaderlands Marli Huijer: ‘Mijn fiets is een vriend’ Fietser des Vaderlands Marli Huijer: ‘Mijn fiets is een vriend’
Voor filosoof Marli Huijers is haar 20 jaar oude fiets een vriend: ‘Ik versjouw er van alles mee. Ik haal ook een kerstboom met de fiets.’
Gepubliceerd op: -
20.206 handtekeningen voor veilig fietsen naar de Tweede Kamer 20.206 handtekeningen voor veilig fietsen naar de Tweede Kamer
Op 17 december 2024 overhandigde de Fietsersbond 20.206 handtekeningen aan de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.
Gepubliceerd op: -
Column Wim Bot: Maak fietsen weer veilig! Column Wim Bot: Maak fietsen weer veilig!
Column van Wim Bot over de verkeersveiligheid in Nederland. De sleutel? Langzamer rijden, verbeter de infrastructuur en ga handhaven!
Gepubliceerd op:
-
Maak fietsen veiliger voor iedereen – word lid van de Fietsersbond!
Elke dag werken wij samen met onze vrijwilligers aan betere en veiligere fietspaden, veilige kruispunten en meer ruimte voor fietsers in jouw omgeving. Jouw steun maakt dit mogelijk. Word lid en help ons de fietservaring in Nederland te verbeteren. Samen fietsen we vooruit!