Cowboy - 2379 euro
De Cowboy heeft één framemaat en één ondersteuningsstand. Dat laatste bevalt prima. Optrekken gaat vlot zonder dat het te agressief is.
Ben je bij de 25 dan bouwt de motor af en blijf je op die snelheid hangen. Als je zelf harder trapt, ondersteunt de motor gewoon minder. Zonder ondersteuning vond ik de fiets net te zwaar trappen om meer dan 25 kilometer per uur te fietsen. Het is echt een fiets om vlot op te trekken en dan met die snelheid rond te fietsen. Het gemonteerde verzet vond ik eigenlijk net te zwaar om lekker mee te trappen. De makkelijk uitneembare accu is verstopt achter de zitbuis. De bediening van de fiets gaat volledig via de app. Je bent dus volledig afhankelijk van je smartphone.
De Cowboy is beveiligd met GPS-tracker en valsensor. De valsensor registreert of je valt en belt dan automatisch een ingesteld nummer. Je moet de fiets nog wel fysiek op slot zetten want de motor wordt niet geblokkeerd met de app. De Cowboy is vergelijkbaar met de Mokumono. De prijs is – 2379 euro – wel duidelijk lager.
+ Vergelijkbaar met Mokumono, maar goedkoper
+ Accu haal je er makkelijk uit
– Te zwaar verzet
– Afhankelijk van je smartphone voor bediening
Nick Currie over de Cowboy: ‘Supercoole spatborden’
‘Het design is best wel gaaf. De accu is mooi weggewerkt en de spatborden van plaatmateriaal zijn supercool. Het smalle stuur is voor in de stad wel lekker. En voor zo’n zware fiets is hij redelijk speels, maar lang niet zo speels als de Mokumono. Zonder ondersteuning is het een beetje een logge fiets. En er is maar één ondersteuningstand: aan of uit. De ondersteuning is goed, maar je moet wel uitkijken. Ik merkte dat deze fiets uitnodigt om net iets te hard door woonwijken te gaan.’
Met dank aan Nick en Ab van de Fietskoerier Utrecht.
Altijd de laatste testen?
Word lid. Dan ontvang je altijd de laatste tests. En je ondersteunt de Fietsersbond die opkomt voor jouw belangen.
Ja, ik word lid!