Met GPS-tracker komen bijna alle gestolen fietsen terug
Gestolen fietsen met track and trace komen bijna allemaal terug. Het systeem zit nu nog vooral op e-bikes, omdat het zoveel stroom vraagt. Maar het Delftse bedrijf Tracefy verwacht dat in de toekomst ook gewone fietsen te tracken zijn.
VanMoof was er in Nederland vroeg bij om met track and trace fietsers te verlossen van de angst voor diefstal. En ze zitten niet stil bij VanMoof, de ontwerpers hebben naast het terugvindsysteem vorig jaar allerlei toeters en bellen (letterlijk) aan de fiets toegevoegd. Als je aan een op slot staande (elektrische) VanMoof morrelt, maakt hij allerlei alarmgeluiden. Het lawaai neemt toe als je niet stopt. En uiteindelijk kan de fiets in lockdown mode terecht komen: het elektrische systeem blokkeert. Tegelijkertijd gaat de fietsverlichting woest knipperen. Wie thuis is in morsecode zal ontdekken dat de fiets verwoed SOS-signalen uitzendt.
Track and trace schrikt af
Volgens VanMoof gaat van die maatregelen zo’n afschrikwekkende werking uit dat elektrische en gewone VanMoofs in Amsterdam simpelweg niet meer gestolen worden. Elders verkeren de dieven nog in zalige onwetendheid over de VanMoof-snufjes. Maar na diefstal maken ze kennis met de vasthoudende ‘Bike Hunters’ die de dieven op de hielen zitten. Op YouTube doet VanMoof verslag van hun avonturen in onder andere Oekraïne, Londen en Marokko.
Wat is track and trace?
Het houdt in dat je fiets is uitgerust met GPS en bluetooth. Bluetooth is voor de laatste nauwkeurige plaatsbepaling. Een simcard (zoals in je telefoon) geeft aan je smartphone de locatiedata door, zodat je op je scherm kunt zien waar je fiets is. En waar die heen gaat. Je kunt allerlei extra functies aan het systeem koppelen. Zoals een denkbeeldig hekje om je fiets (geofencing). Als je fiets buiten het hekje komt, krijg je een bericht in je app. Dan weet je dat iemand je fiets verplaatst of misschien zelfs steelt. Omdat er een simcard in zit, heb je net als bij je smartphone abonnementskosten. Dus voor track and trace ben je elke maand een klein bedrag kwijt
-
Ontvang de E-bike Special 2024
Vraag gratis de nieuwste E-bike Special aan, met praktische tips voor de aanschaf of upgrade van jouw e-bike.
Sparta: alle gestolen fietsen met track and trace terug
Sparta spoort ook gestolen fietsen op. Daarvoor werkt het bedrijf samen met een ‘recherchebedrijf’. In 2016 leverde Sparta de eerste elektrische fietsen met track and trace. Dat werkt perfect. ‘Van de 6000 fietsen met track and trace die we hebben verkocht, zijn er 14 gestolen. Maar die zijn allemaal weer teruggekomen’, zegt Marco Kalden van Sparta. ‘Eerst belden we gewoon de politie. Dat ging heel goed, de politiemannen en – vrouwen zijn heel gedreven. Maar in de praktijk zie je dat fietsdiefstal niet de hoogste prioriteit heeft. En dat begrijpen wij ook, er zijn ernstigere misdrijven. We zochten daarom naar een andere oplossing.’
Realtime aangifte doen vanuit de Sparta-app
Sparta schakelde een recherchebedrijf in om gestolen fietsen terug te krijgen. Hoe werkt dat? ‘Vanuit de Sparta-app doe je al meteen aangifte zodra je merkt dat je fiets gestolen is. Normaal kan het twee tot vijf dagen duren voor de politie de aangifte verwerkt. Maar wij hebben in samenwerking met de verzekeraar en de politie een constructie bedacht waarbij de aangifte direct verwerkt wordt. Met één druk op de knop in de app heb je dan bijna realtime aangifte gedaan.’ De politie ontkent dat er een afspraak is over online aangifte doen.
‘De aangifte gaat ook onmiddellijk door naar het recherchebedrijf. Dit bedrijf mag dan een fiets terughalen. Maar alleen wanneer die in de openbare ruimte staat. Op straat dus. Op privéterrein – een achtertuintje – mogen ze niet komen. Daarvoor moeten ze de politie bellen. Maar omdat dit bedrijf een goede relatie met de politie heeft, komt de politie meteen in actie. Het is vooralsnog een pilot met bijna 800 eigenaren. Maar de bedoeling is om dit de standaard te maken voor onze connected e-bikes.’
Een lijst met artikelen
-
Update dievensleutel: kraakt elk fietsslot Update dievensleutel: kraakt elk fietsslot
Hoe bang moeten we nog zijn voor de alleskrakende fietsdievensleutel? Of is het opgelost?
Gepubliceerd op:
Hoeveel kost track and trace?
Wie betaalt het recherchebureau? Kalden: ‘Dat wordt betaald uit de besparing op de verzekering.’ Deze terughaalservice wordt namelijk alleen aangeboden in combinatie met een fietsverzekering.
En dat is het model dat zich nu uitkristalliseert voor track and trace-services. Het systeem wordt aangeboden in combinatie met een terughaalservice en een fietsverzekering. VanMoof rekent daar 100 euro voor per jaar, en 240 euro als je voor drie jaar tekent. Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Tracker in de bagagedrager
Track and trace-systemen zijn al een tijdje los verkrijgbaar. Maar waar verstop je zo’n apparaatje? Nog een probleem: de accuduur wordt in uren uitgedrukt. Telkens moeten opladen, is onhandig voor dagelijks gebruik.
Maar de markt werkt aan een oplossing voor deze twee problemen. ‘Wij krijgen dagelijks mailtjes van mensen die ons product op hun fiets willen’, vertelt Jeroen van Kester van Tracefy uit Delft. Dit bedrijf richtte zich met track and trace eerst alleen op bedrijven. Voor deze klanten wordt de GPS-tracker in de fiets ingebouwd bij de accu of de motor. Bedrijven die bijvoorbeeld elektrische fietsen verhuren en willen weten waar de fietsen zijn en wat er mee is gebeurd.
Frame blokkeert signaal
Volgens Van Kester is het nog niet zo simpel om elke willekeurige fiets van een track and trace-systeem te voorzien. ‘Het is lastig om het in een frame te bouwen. Vanuit een stalen of aluminium frame kan er geen signaal worden verzonden. VanMoof heeft de fiets er zo’n beetje omheen ontworpen. Er zit een kunststof plaat aan de bovenkant van de bovenste framebuis. Op die plek zit het display voor de bediening. Dankzij die kunststof plaat kan het signaal toch verzonden worden. Maar de meeste fietsfabrikanten zijn niet bereid om hun frame voor track and trace aan te passen.’
Basil Commuter Carrier
Tracefy heeft samen met Basil een list verzonnen. Basil is een fabrikant die fietsaccessoires als tassen, mandjes en dragers maakt. Tracefy kan in een nieuwe bagagedrager worden gemonteerd: de Basil Commuter Carrier. ‘Fietsfabricage is eigenlijk het assembleren van onderdelen. Met deze drager kunnen fabrikanten zonder aanpassingen aan het frame heel simpel hun fiets connected maken. Vooralsnog gaat het alleen om elektrische fietsen, omdat het systeem veel stroom nodig heeft. De powersupply gaat door de drager heen en dan kun je hem op elke elektrische fiets aansluiten.’
-
Fiets en diefstal: zeven handige tips
Is je fiets weg? Je gestolen fiets kan nog terug komen. Kijk even rond in de buurt.
Track and trace in een limited edition
De bedoeling is dat volgend jaar de eerste elektrische fietsen met deze Basil-bagagedrager op de markt komen in een limited edition. Het jaar daarop volgen grotere aantallen e-bikes. En de daarop volgende stap is het verkopen van losse dragers aan consumenten. Tegelijkertijd werkt Tracefy aan een stroomvoorziening via een naafdynamo, zoals VanMoof dat al doet. Dan kunnen ook gewone fietsen met Tracefy worden uitgerust.
Tracefy wil net als de andere bedrijven de service als een pakket aanbieden. ‘Het hele pakket van connectiviteit, ophaalservice en verzekering zal zo’n 5,95 euro per maand gaan kosten.’
Track and trace zonder GPS
Track and trace kan ook zonder GPS, zegt Klaas Kregel van verzekeraar Unigarant (onderdeel van de ANWB). ‘Ons systeem werkt met een lora-netwerk van KPN. Dat is een systeem met laagfrequente radiogolven en heeft een hele goede dekking. Het grote voordeel is dat het heel weinig stroom vraagt. GPS vraagt heel veel energie. Onze zender kan met een penlite 3 tot 5 jaar vooruit. ‘Het systeem met radiogolven is nauwkeurig. Als je fiets wordt gestolen, moet je dat meteen doorgeven. Vervolgens rukt er meteen een team van een beveiligingsbedrijf uit. En zij halen de fiets terug. We hebben ruim 7000 polissen verkocht. Een verzekering kost 80 tot 100 euro per jaar. Er zijn 12 fietsen gestolen waarvan er driekwart weer terug zijn gekomen.’ De zender wordt met lijm op de fiets geplakt. ‘De lijm is dermate sterk dat je er een olifant mee aan het plafond kunt plakken.’ Sinds april is deze ANWB-verzekering ook beschikbaar voor niet-leden.