Bakfiets in Leidsche Rijn

Stappenplan Fiets kopen

Waar moet je op letten als je een nieuwe fiets koopt? Om te beginnen moet hij natuurlijk de goede hoogte voor jou hebben. Maar hoeveel versnellingen heb je eigenlijk nodig? En waar moet je op letten bij een tweedehands fiets?

1. Soort fiets

Hoe wil je zitten? Met een hoog stuur zit je rechtop en kun je goed om je heen kijken. Het is een fijne houding voor samen fietsen. Maar als je een langere afstand fietst is een sportievere houding comfortabeler. Bovendien krijg je minder snel zadelpijn. Op een racefiets waarop het stuur lager staat heb je de minste luchtweerstand en het minste gewicht op het zadel, maar die houding is wel zwaarder voor het bovenlichaam. Hoeveel kilometer wil je afleggen? Volstaat een goede stadsfiets of heb je toch eerder een tourfiets nodig? Staat je fiets veel buiten op ongure plekken? Dan zijn kwetsbare versnellingen met loshangende kabels niet zo handig. Moet je er boodschappen op kunnen vervoeren? Dan is een bagagedrager wel zo handig.

Stadsfiets

A   Robuuste goedkope stevige stadsfiets, plusminus 400 euro

  • Terugtraprem
  • Rechtop zit
  • Geen versnellingen
  • Gewicht niet zo belangrijk. Robuustheid telt zwaarder
  • Onderhoudsarm
Luxe stadsfiets

B    Luxe stadsfiets waarmee je grotere afstanden kan afleggen, plusminus 1200 euro

  • V-brakes of hydraulische schrijfremmen
  • Rechtop zit
  • 3 of 8 versnellingen
  • vering
  • naafdynamo met goede kwaliteit koplamp
  • Moet vanwege kwetsbare onderdelen als versnellingen ‘s nachts binnen kunnen staan
Tourfiets

C   Toerfiets voor lange afstanden, vanaf 700 euro

  • Sportieve zit
  • Derailleur
  • 27 versnellingen
  • Hydraulische velgremmen
  • Moet binnen kunnen staan

D  Variatiefiets

Of is het nog niet zo duidelijk wat je wilt? De meeste robuuste stadsfietsen hebben een rechtop zit. Maar er zijn er ook met sportieve zit. En als je op comfort gesteld bent kies je voor een stadsfiets met dikke ballonbanden.
Sommige fietsmerken bieden de mogelijkheid om jouw favoriete model helemaal naar wens uit te rusten met bijvoorbeeld 3 of 8 versnellingen.
Zie bijvoorbeeld Azor.

 

2. Framemaat

Een passende framemaat voorkomt zadelpijn, knieklachten, rugpijn of schouderpijn. Een vuistregel voor het vaststellen van de framemaat is: 2/3 van de binnenbeenlengte, gemeten vanaf de lies tot aan de onderkant van de voet. Over het algemeen hebben vrouwen hebben iets langere benen dan mannen. Uitgaan van iemands lengte leidt dus makkelijk tot een verkeerde framemaat. Het is maar een indicatie. Kijk ook op Matrabike.nl
Erg lange en erg kleine mensen kunnen het beste een fiets op maat laten maken.

3. Versnellingen of niet

Derailleur

Tip: Kies als je versnellingen wilt voor 3 of 8 versnellingen op je stadsfiets
Een fiets zonder versnellingen gaat minder snel stuk en je kunt het achterwiel makkelijker uit je fiets lichten. Als je toch versnellingen wilt, kun je het best een fiets met drie of acht versnellingen kopen. Dan hebben we het over een nexus 3 of 8-versnellingsnaaf. De zeven versnellingennaaf geeft veel weerstand in de versnelling die je het meest gebruikt, dus die kun je beter links laten liggen.
Op vakantiefietsen zit vaak een Rohloffnaaf met 14 versnellingen. Tamelijk ideaal. Want met de naaf heb je altijd genoeg versnellingen, de naaf is nagenoeg onderhoudsvrij, duurzaam en het rendement lijkt nauwelijks slechter dan van derailleurversnellingen. Enige nadeel is eigenlijk de prijs.
Op mountainbikes en racefietsen zit doorgaans een derailleurversnelling: lekker licht en hoog rendement, maar wel kwetsbaar.
Meer details over versnellingen vind je hier.

4. Remmen

De beste remmen zijn volgens TestKees hydraulische schrijfremmen. Vroeger zaten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zitten ze ook op elektrische fietsen en luxe toerfietsen. Ze werken prima onder alle omstandigheden en de velgen slijten niet. Het grote nadeel is dat het systeem kwetsbaar is. Ze lopen snel aan.
De terugtraprem zie je praktisch alleen in Nederland. Groot voordeel: robuust, maar het duurt lang voordat je stilstaat in vergelijking met andere remmen. Niet zo handig als je een berg afrijdt of met hoge snelheid door de stad rijdt.
Op luxere stadsfietsen en recreatieve fietsen zitten vaak rollerbrake remmen. Ze hebben weinig onderhoud nodig en slijten minder dan velgremmen. Nadeel is dat de remkracht minder goed te doseren is. Als je het achterwiel los wilt halen, moet je een kabeltje losmaken. Velgremmen zijn prima als het droog weer is, maar minder goed als het regent. Een ander nadeel is dat de velgen ervan slijten. Voordeel is dat het achterwiel makkelijk te verwijderen is.
V-brakes zitten op goedkopere vakantiefietsen, sportieve hybrides en elektrische fietsen. Ze zijn eenvoudig, goedkoop en goed. Een nadeel is dat het plaatsen van nieuwe remblokjes een secuur werkje is. Maar dat kun je natuurlijk ook door de fietsenmaker laten doen.
Magura-velgremmen zijn verbeterde velgremmen. Ze zijn hydraulisch, dus zonder kabelremmen. Het voordeel daarvan is dat ze niet kunnen vastvriezen. Het nadeel is dat een hydraulisch systeem wat kwetsbaarder is bij transport en in de stalling. Magura-velgremmen zijn bijna onderhoudsvrij. Ze zijn wel wat duurder dan V-brakes. Op de site van de Vakantiefietser vind je filmpjes voor het onderhoud.

5. Tweedehands fiets

Bij een tweedehandsfiets moet je natuurlijk op alle punten letten waar je bij een nieuwe fiets ook oplet. Maar waar moet je nog meer op letten? Hier vind je een lijstje: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/een-fiets-kopen/tweedehands-fiets-kopen ???

6. Breedte van de velg

Breedte wiel: De klassieke stadsfietsband (30 a 45 mm) is een redelijk compromis tussen snelheid, comfort en gewicht, maar heeft als nadeel dat je er bijvoorbeeld niet onverhard mee kan fietsen. Je kunt ook kiezen voor een fiets met brede ballonbanden (meer dan 45 mm). Zulke banden rijden comfortabeler, je valt minder snel als je een onverwachte hobbel tegenkomt en ze fietsen ook nog prima als ze minder hard zijn opgepompt.
Je kunt wel bredere banden zetten op smalle velgen, maar als je ballonbanden wilt, kun je beter bij aankoop al voor een wiel met brede velgen kiezen.

7. Vering

Op de meeste fietsen zit goedkope, slechte voorvorkvering en een goedkope, slechte verende zadelpen. Dat draagt weinig bij aan het comfort. In plaats van vering kun je ook kiezen voor dikke ballonbanden. Je kunt natuurlijk ook later nog een losse goede verende zadelpen kopen.

Ebike? Kijk voor ebikes op onze elektrische fietsenpagina

8. Welk merk?

Ook goede merken maken ook wel eens slechte fietsen, dus een garantie geven bij een merk is onmogelijk. Rondzoeken op internet kan wat dat betreft veel informatie opleveren. TestKees test ook regelmatig fietsen. Zie bijvoorbeeld deze toerfietsentest.

9. Hoe belangrijk is het gewicht van een fiets?

Voor het fietsen zelf is het gewicht van een fiets doorgaans niet zo belangrijk. Maar het is wel van belang als je de fiets op een fietsdrager moet tillen of een helling op moet duwen. Over het algemeen geldt dat besparen op gewicht het makkelijkst is als je onderdelen weglaat. Maar voor een vakantiefiets geldt bijvoorbeeld dat een derailleur lichter (en goedkoper) is dan een Rohloffnaaf.
De meeste frames zijn gemaakt van staal of aluminium. De beide materialen hebben voor- en nadelen. Zo is een stalen frame duurzaam en solide en kan tegen een stootje. Het is echter een stuk zwaarder dan een aluminium frame. Ook roest aluminium minder snel dan staal bij eventuele lakbeschadiging van het frame. Racefietsen zijn meestal gemaakt van aluminium of carbon frames. Carbon is erg licht en zeer sterk.

Zadelpijnpunten

Tip 1

Neem geen genoegen met het zadel dat er toevallig opzit, maar probeer verschillende zadels uit. Als je gevoelig bent voor zadelpijn heb je vast iets aan deze tips.

Tip 2

Kijk uit met geïntegreerde verlichting. Vaak laat de kwaliteit de wensen over en als de verlichting stuk gaat is de reparatie duur.

Tip 3

Veel onderdelen kun je later aanpassen.
Steviger standaard nodig? Kijk hier.
Voor verlichting kijk je hier
Kies je voor een open of dichte kettingkast?

Samen fietsen we beter!

Word lid