Chinees luchtfietspad met lopende band uit Lisserbroek

fietspad in china

Beijing wil graag het fietsen stimuleren. Maar er is geen plek meer voor fietspaden. Dan maar de lucht in. Een bedrijf uit Lisserbroek zorgt ervoor dat Chinese fietsers het hoogteverschil gemakkelijk kunnen overbruggen.

‘We kregen eind vorig jaar een mailtje van een Chinees architectenbureau. Ze vroegen of we snel konden komen’, zegt Arjan Minck van Lo Minck Systemen. Het bedrijf uit Lisserbroek heeft een paar jaar geleden een slimme, gepatenteerde oplossing voor fietsenstallingen met trappen bedacht: het VeloComfort-systeem.

luchtfietspad in Beijing

Bicyclegutter.com

Om omhoog te komen, is er een lopende band (voor de kenners: een tandriemband) in een fietsgoot. Dan hoef je niet je zware fiets omhoog te duwen, de lopende band helpt je daarmee. En voor een veilige afdeling zijn fietsgoten met borstels erin. Die remmen de fiets af zodat je veilig en comfortabel met de fiets aan de hand naar beneden kunt.
‘Het project was al begonnen en ik denk dat ze hebben zitten googelen en zo op onze Engelstalige site kwamen, bicyclegutter.com. Ze dachten eerst aan een lift. Maar dat is niet echt een oplossing, want het gaat om circa 1000 fietsers per uur op het fietspad. Het pad heeft vijf rijbanen met een wisselbaan in het midden. In de spits krijgt één richting drie banen. En ’s avonds is het omgekeerd.’

IMG_9972

Meer luchtfietspaden

Het fietspad zelf is op zes tot zeven meter hoogte. Het wordt zeven kilometer lang, waarvan drie kilometer in de hoogte. Minck gaat voor de hoogteoverbrugging zorgen bij zeven entrees. ‘Het gaat om 2 trappen en 5 hellingen met tussenbordessen.  In totaal gaat het om een lengte van circa 50 tot 60 strekkende meter per entree, dus in totaal bijna 400 meter per borstelgoot en tandriemband. Het zal de grootste afstand worden die we met VeloComfort hebben uitgevoerd. Het spannende is of de opgegeven maten ook echt kloppen. Aan de infrastructuur wordt momenteel nog volop gebouwd. En de borstelgoten en tandriembanden zijn volledig voorbereid op basis van tekeningen. Begin mei gaan onze monteurs op pad en op 25 mei wordt het fietspad officieel geopend.’
Het gaat om een pilotproject. Als het aanslaat, zal het een grootschalig vervolg krijgen, heeft Minck te horen gekregen.

Hoe fietsen in Beijng wordt gestimuleerd. Ideaal is het nog niet. Bron: www.youtube.com

Categorieën

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur cross media eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser.