Cube Trike Hybrid 750: Driewieler die rijdt als tweewieler

De Trike van Cube is een bijzondere bakfiets. Volgens TestKees rijdt hij als een fiets met zware aanhanger, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de aanhanger je omver trekt als je hard remt.
Op de Cube Trike Hybrid 750 zit de bak achter tussen twee wielen. Het voorste deel kun je naar links en rechts kantelen terwijl de bak rechtop blijft en volgt. Dat betekent dat de driewieler als een tweewieler rijdt met meeleunen en balanceren. Fietsen op de Trike lijkt nog het meest op fietsen met een zware aanhanger. Wel opletten dat het achterwiel niet in de berm komt of een stoeprand meepakt.
Er is een groot verschil met fietsen met een aanhanger. Met een zware aanhanger kun je niet hard remmen omdat de aanhanger tegen je fiets duwt als je remt. Bij de Cube Trike is dat geen probleem omdat de bak gewoon onderdeel is van de fiets en de achterwielen uiteraard ook remmen hebben.
Elke verkeersdode is er één te veel
Het aantal fietsdoden in Nederland stijgt: dat is onacceptabel! Fietsen moet veilig zijn voor iedereen. Maak het verschil en word lid van de Fietsersbond.
Tweewieler of driewieler
Het grote verschil met een bakfiets op twee wielen is dat je de fiets niet overeind hoeft te houden als je stil staat en hem daarna met het volle gewicht op de standaard hoeft te zetten. Wel moet je nog steeds afstappen als je stil staat omdat het voorste deel anders valt. Daarnaast is de fiets iets korter dan een reguliere driewieler. Maar wel vijftien centimeter breder (negentig centimeter) dan een tweewielbakfiets.
Rijcomfort:
Ten opzichte van andere driewielbakfietsen stuurt en rijdt de Trike veel beter en kun je sneller door een bocht.
Kinderen:
Omdat de bak niet meeleunt in de bocht schudden kinderen in de bocht meer mee. Je kunt kiezen voor de Trike met kinderzitje en een fraaie kap. Jammer is natuurlijk wel dat je minder contact met de kinderen hebt dan in een gewone bakfiets.
Motor:
Op de Trike zit een Bosch Cargo motor waar ik prima mee uit de voeten kon met vijftig kilo in de bak. Ik kwam er zelfs makkelijk steile hellingen mee op.
Prijs:
De Trike kost met 750 Wh accu 6.499 euro en met kinderzitje 6.999 euro.
Pluspunten
- Fietst net zo comfortabel als een tweewieler
- Bak blijft uit zichzelf staan
- Smaller dan reguliere driewieler
- Prima motor
Minpunten
- Kinderen schudden meer heen en weer in de bak
- Minder contact met kinderen in de bak dan wanneer bak voor zit
- Breder dan bakfiets met twee wielen
Deel deze pagina
Lees onze laatste testen
-
Brompton G-line getest: fietst, vouwt en remt geweldig Brompton G-line getest: fietst, vouwt en remt geweldig
Na vijftig jaar prima vouwfietsen maken heeft Brompton een nieuw model ontwikkeld met 20 inch wielen in plaats van 16 inch.
Gepubliceerd op: -
Lekke band onderweg Lekke band onderweg
Lekke band onderweg. Balen! Met een beetje voorbereiding en de goede spullen kun je snel weer verder.
Gepubliceerd op: -
Hoe maak je je fiets winterklaar? Hoe maak je je fiets winterklaar?
Hoe kun je je als fietser voorbereiden op winterse omstandigheden? TestKees geeft tips.
Gepubliceerd op: