Dahon Mu Uno valt door de mand

In de vouwfietsentest van 2010 scoorde de Dahon Mu Uno verrassend goed. Maar hoe houdt hij zich bij dagelijks gebruik? TestKees deed de duurtest. 

In het januari/februarinummer van de Vogelvrije Fietser in 2010 kwam de Brompton Regis wederom als beste vouwfiets uit de test. Maar ook de Dahon Uno won het hart van TestKees: ‘De fiets is licht en snel en rijdt prettiger dan de andere modellen van Dahon.’ TestKees gebruikte hem een jaar voor woon-werkverkeer. Wat zijn de bevindingen?

Duurtest Dahon Mu Uno 549 euro (foto 1)
'De ketting heeft mij een broek gekost'

Heel duurzaam blijkt de Dahon Mu Uno niet te zijn. De schade na een jaar: de spaken in het voorwiel zijn losgetrild, een spaak in het achterwiel is geknapt, de Shimano-remnaaf heeft speling gekregen en de stuurpen is bij de inklemming van het stuur helemaal doorgescheurd. (foto2) Gevaarlijk. Volgens de importeur is dat nog nooit gebeurd, maar daar heb ik weinig aan.
Daarmee is de Mu Uno als simpele, vouwbare ‘gooi- en smijt’-fiets voor in de stad pijnlijk door de mand gevallen.
Wat niet wil zeggen dat ik er verder niet lekker op heb gefietst. De Dahon Mu Uno is snel, heeft een lekkere sportieve zit en vouwen gaat erg makkelijk. Dat laatste mede door het lage gewicht van de fiets. Ik kan hem al gedeeltelijk opvouwen terwijl ik met de fiets onder de arm de trap oploop naar het perron en hij past in de dubbeldekker net onder de bank. Oorspronkelijk woog de fiets 11,45 kilo. Door demontage van de bagagedrager, standaard en pomp in de zadelbuis heb ik het gewicht verlaagd naar 10,2 kilo. Dat zou nog een paar honderd gram naar beneden kunnen door montage van lichtere banden en door de vouwpedalen te vervangen door lichtere gewone pedalen. De vouwpedalen bleek ik in de praktijk namelijk niet nodig te hebben. 
Een ander bezwaar is dat de fiets alleen een terugtraprem heeft. Dat remt duidelijk onvoldoende als je stevig door wilt fietsen in de drukte om Utrecht Centraal. Los bij de fiets komt ook een voorrem. Een simpel ‘dual pivot’  remmetje van Tektro. Montage gaat erg makkelijk en als je de kabel goed op maat maakt, heb je er ook geen last van bij het vouwen. De remwerking valt echter erg tegen. Een gewone V-brake was veel beter geweest. De ketting is onvoldoende afgeschermd met een ring om het voortandwiel. Dat heeft mij een broek gekost.

Beoordeling na een jaar:
+
Vouwt erg makkelijk, laag gewicht, snelle fiets

Remt matig, slechte kettingafscherming, veel te snel kapot

Lees ook: Fietsen te slap voor Nederlanders

Nieuwkomer op de markt: Oyama (foto 3 en 4)
Oyama is een nieuw merk op vouwfietsenmarkt. TestKees testte twee modellen.

Oyama Manhattan 449 euro
De Oyama Manhattan lijkt een beetje op de Dahon Mu Uno, maar de fiets is voor mijn gevoel nog iets sneller dan de Uno. Vermoedelijk komt dit doordat de vrijloopnaaf iets minder weerstand heeft dan de Shimano-remnaaf. Remmen gaat veel beter doordat de fiets voor en achter is voorzien van V-brakes. De Manhattan is gelukkig wel voorzien van een goede kettingafscherming. De zadelpen is maar liefst tien centimeter korter dan bij de Dahon Uno. Om comfortabel te fietsen, mag je dan niet langer zijn dan 1,80 meter. Daardoor kan bijna zestig procent van de mannen en 3 procent van de vrouwen het zadel niet hoog genoeg zetten om goed te kunnen trappen.
Vouwen gaat lastig doordat de remkabel snel in de weg zit. Dat komt door het in  hoogte verstelbare stuur, daarvoor heb je extra lange kabels nodig.

+
Remt goed, snelle fiets, goede kettingafscherming, goedkoop

Vouwt matig, erg korte zadelpen,

Oyama Bloomsbury 799 euro (foto 5 en 6)
Ook nieuw bij Oyama is de Bloomsbury. De fiets heeft als extra’s ten opzichte van de Manhatten een Nexus 7-versnellingsnaaf, achterdrager en batterijverlichting. Daarnaast is de kwaliteit van de onderdelen  en van de scharnieren van het vouwmechanisme beter. De fiets is minder snel dan de Manhatten door de duidelijk voelbare extra weerstand in de versnellingsnaaf. De Bloomsbury is maar liefs 350 euro duurder dan de Manhattan en is daarmee aan de dure kant. Ook is de Bloomsbury 200 euro duurder dan de vergelijkbare Dahon Vitesse 7.

+
Remt goed, goede kettingafscherming, complete afmontage

Vouwt matig, erg korte zadelpen, lijkt vrij prijzig, niet snel

 

Categorieën