Fietshelmen? Hier 5 maatregelen die wél bijdragen aan de verkeersveiligheid

ISA

Zonder extra inzet zullen de doelstellingen voor verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden niet haalbaar zijn, stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Dat lijkt een zorgwekkende boodschap maar ligt genuanceerder. De huidige doelstellingen verbloemen dat de verkeersveiligheid al jaren groeit en de absolute aantallen verkeersdoden al jaren dalen. Alleen niet snel genoeg om de ambitieuze doelstellingen van het rijk te halen. De Fietsersbond is een groot voorstander van meer verkeersveiligheid en steunt de integrale aanpak waar de SWOV naar verwijst.

De SWOV heeft, o.a. in opdracht van de RAI Vereniging en ANWB, onderzocht welke extra maatregelen kunnen helpen om de doelstellingen alsnog in beeld te krijgen. In een artikel in het AD werden de meest impopulaire maatregelen uitgelicht, namelijk helmen voor verschillende type tweewielers en meer flitscontroles. Met name de fietshelm is niet alleen impopulair, de maatregel is ook nog eens een van de minst effectieve maatregelen in het genoemde pakket, aldus de SWOV zelf.

De Fietsersbond zet daarom hieronder een ander rijtje maatregelen uit hetzelfde rapport: effectieve maatregelen die gecombineerd vele verkeersdoden kunnen schelen, groot draagvlak hebben en in 15 jaar voor een ware revolutie in de verkeersveiligheid voor fietsers kunnen zorgen.

  1. Automatische snelheidsaanpassing voor alle voertuigen.
  2. Meer 30km/uur-straten en altijd gescheiden fietsinfrastructuur op 50km/uur-wegen.
  3. Betere infrastructuur waarbij conflictsituaties tussen verschillende type voertuigen vermeden worden en waar vergevingsgezinde principes toegepast worden.
  4. Veiligere auto’s voor voetgangers en fietsers. Denk hierbij aan de fietsersairbag en automatische remsystemen. Volvo heeft al werkende modellen van de fietsersairbag rondrijden en de potentie van deze innovatieve maatregel is groot: tientallen verkeersdoden per jaar kunnen voorkomen worden.

De Fietsersbond zet daar zelf nog een vijfde maatregel bij, namelijk het stimuleren van fietsen en wandelen. In gebieden waar veel fietsers zijn neemt het aantal ongevallen namelijk af. Dit heet ‘safety by numbers’ en is de meest effectieve verkeersveiligheidsmaatregel die er is.

Categorieën

Martijn van Es

Martijn van Es

Campagneleider en communicatieadviseur

Martijn van Es werkt sinds 2010 bij de Fietsersbond, eerst als medewerker communicatie, en van 2014 tot 2017 als Hoofd Communicatie en Vereniging. Hij besloot in 2017 dat hij creatief werk leuker vindt dan het management.