Automatische versnelling is niks

Fietst de IKEA Sladda lekker?

ikea sladd

Als je aanspraak wilt hebben over je fiets is de Sladda van IKEA een goede keus. Het IKEA-logootje staat er klein op, maar het valt mensen meteen op.

IKEA-fiets als bouwpakket?

De voorspelbare standaardvraag is of je de fiets zelf in elkaar moet zetten. Dat is inderdaad het geval. Hoe dat in zijn werk gaat, kunnen je hier bekijken: fietsersbond.nl/sladda. De meeste mensen zullen zich er wel mee redden. Zeker de vaste klanten van IKEA.

Hoe duur is de IKEA Sladda?

Volgende vraag is wat zo’n IKEA-fiets kost. Dat was 399 euro, met een Family-kortingskaart. Of dat duur is, daar blijken de meningen over verdeeld. Hetzelfde geldt voor de vraag of het een mooie fiets is. Ook daar verschillen de meningen over.

Praktijktest IKEA Sladda

logo op IKEA Sladda fiets
Beeld:

De belangrijkste vraag stelt bijna niemand: fietst de Sladda lekker? Ik heb er een aantal maanden mee gereden door weer en wind. Er ging niks kapot. Maar het fietsen op de Sladda viel me soms zwaar. En mijn indruk is dat dat komt door de versnellingsnaaf. IKEA koos voor een naaf die automatisch schakelt. Er zijn twee versnellingen. De eerste versnelling trapt voor mij te licht en de tweede meestal te zwaar.

sram naaf op ikea fiets
De eerste versnelling is te licht en de tweede te zwaar. De riemaandrijving is wel prettig. Beeld:

Als je ongeveer 18 rijdt, schakelt de naaf automatisch naar de tweede versnelling. Als je terug wilt schakelen, moet je even stoppen met trappen en een licht tikje terug geven met de trappers.
Als ik een goede energieke dag heb, vlieg ik met volle vaart over het fietspad in de tweede versnelling. Dan fiets ik op kracht. Eén trainingsritje met goede benen ging prima. Maar op minder energieke dagen of met straffe westenwind tegen valt die tweede versnelling mij zwaar. Dan schakel ik terug, maar dan trapt die weer te licht. En als ik onverhoopt toch vaart weet te maken, schakelt de fiets weer op. Niet prettig. Ik verlangde vaak terug naar mijn licht lopende simpele stadsfiets waarop ik met minder inspanning veel meer vaart kon maken. 

Riemaandrijving van Continental

Als IKEA er een terugtrapremnaaf op zou zetten met gewoon één versnelling, zou het een hele fijne stadfiets zijn. Prettig vond ik de riemaandrijving van Continental, die tot voor kort alleen op dure fietsen zat. De traditionele ketting rekt en slijt snel bij mij. Die zou ik graag vervangen door een onderhoudsvrije riem waar IKEA tien jaar garantie op durft te geven. Een ander nieuwigheidje – de schijfrem – hoeft van mij niet zo. De terugtraprem voldeed prima. En de schijfrem liep nog wel eens aan. Wel een handig IKEA-slimmigheid is het ingebouwd robuuste fietsbelletje in de remgreep. Maar ik heb het belletje zelden nodig gehad omdat ik er meestal niet zo hard op reed.

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reacties

  1. Hij heeft autoventielen en dat vind ik hinderlijk.
    Ik merkte dat toen ik een fietspompje kocht, ook met de naam Sladda, en die heb ik prompt weer teruggebracht. Daar waren ze bij Ikea erg verbaasd over, kennelijk wist het Ikea-personeel niets van de autoventielen.

  2. Sjef says:

    Die artikelen tonen alleen aan dat de auteur(s) ontzettend onhandige kluns/zen is/zijn. Wat er verkeerd is aan het Presta-ventiel staat er niet in. Het zwakke punt van het autoventiel en Dunlopventiel staat er wel in: door het grotere gat verzwakking van de velg.

  3. Een fietsenmaker vertelde me recent dat de fiets met 3-versnellingen al een rare uitvinding is. De meeste mensen fietsen in de 2e versnelling, aan de andere twee heb je zelden iets. Of je trapt je suf zonder vooruit te komen of je trapt te zwaar. De 2e versnelling komt het dichtst bij prettig in de buurt, maar is het vaak ook net niet. De 3-versnellingen komen van een kinderfiets en horen niet op een fiets voor volwassenen. Pas met 7 versnellingen is het zinnig, dan gebruik je het ook echt. Kies een fiets zonder versnellingen maar met het voor jou perfecte verzet (1-malig aanpassen) of minstens 7 versnellingen.

  4. Ligt aan de verwachting die je hebt van een drie versnellingsnaaf. Met zo'n naaf moet je de overbrengingsverhouding kiezen zodat je in de 2e lekker kunt fietsen omdat je 90% van de tijd in die versnelling rijdt. De 1e gebruik je dan om in tunnels, over viaducten en evt. andere obstakels te rijden en de 3e als je met wind mee of heuvel af eens flink door wilt trappen.

Reageer ook op ons forum

1 meer reactie

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid