Op veler verzoek: meer informatie over het superventiel van Schwalbe. In deze video legt TestKees nog eens uit waarom hij superenthousiast is. ‘Een duidelijke verbetering ten opzichte van de huidige ventielen met de daarbij behorende pompkoppen.’
Hoe werkt het?
Het ventiel heeft een gladde buitenkant. Daar zit een kleine inkeping in. De pompkop heeft een metalen kliksysteem dat je met een lichte druk op het ventiel klikt en zich klemt om de inkeping. Het binnenwerk van het ventiel is vergelijkbaar met een autobandventiel. De pomp drukt een klein pennetje naar beneden om te zorgen dat het ventiel open staat.
De pompkop op het ventiel drukken is een fluitje van een cent. Met een lichte druk zit de pompkop vast. Je hoeft niks bij het ventiel open te draaien en niks te klemmen bij de ventiel kop. Eraf is gewoon lichtjes de kop van het ventiel trekken.
Bij autobandventielen wil er nog wel eens veel lucht ontsnappen bij het (ont)klemmen van de kop op het ventiel. Daar had ik bij de pompkop van Schwalbe helemaal geen last van.
Door het ontbreken van een klem heb je veel minder ruimte nodig boven het ventiel. Dat is vooral fijn bij kleine wielen waar de ruimte beperkt is door de spaken.
Het enige mogelijke nadeel dat ik kan bedenken is dat het klikmechanisme en de smalle opening in het ventiel gevoelig is voor vuil. Het is verstandig om altijd het ventieldopje te gebruiken. De door mij geteste pompkop had geen dopje, terwijl me dat wel gewenst lijkt.
Nadelen huidige systemen
Voor fietsbanden worden nu drie verschillende type ventielen gebruikt. Alle drie hebben ze wat nadelen. En het is vooral lastig dat er drie types gebruikt worden.
Het Frans ventiel
Dit is het ventiel dat traditioneel op sportieve fietsen gebruikt wordt. Voordat je lucht erin kan pompen moet je een klein moertje omhoog draaien. Dan kan je een pinnetje naar beneden drukken om het ventiel open te zetten. En dat is gelijk het nadeel van dit ventiel. Het moertje wil nog wel eens vastroesten. Het dunne pinnetje kan krombuigen bij onzorgvuldig pompen of als je de binnenband wat lomp door het ventielgat trekt. Tegenwoordig is dit ventiel uitgevoerd met een demontabel binnenwerk (om antilekvloeistof er in te kunnen laten lopen). Maar bij het losdraaien van het moertje wil dat binnenwerk ook nog wel eens loskomen in plaats van het moertje zelf.
Het Hollands ventiel
Dit is het typische ventiel dat gebruikt wordt op stadsfietsen. Het nadeel is dat het gemonteerd niet door het ventiel gat past. Dus bij het wisselen van de band moet je het ventiel altijd demonteren. Daarnaast is dat losdraaien ook een irritante vorm van vandalisme. Een klein nadeel is dat je de druk niet kunt meten zonder pomp. Maar met pomp met drukmeter gaat het prima. Het stukje boven het ventiel is vrij kort. Dat maakt het klemmen van de ventielkop op het ventiel lastig.
Het autoventiel
Dat wordt op fietsen niet zo veel gebruikt. Het is een robuust ventiel. Maar heeft als nadeel dat bij het (ont)klemmen van de pompkop er makkelijk lucht ontsnapt. Je moet namelijk een pinnetje induwen met de pomp en dan snel de hendel bij de pompkop draaien.
Verschillende pompen voor de ventielen
De normale manier om een band op te pompen is een rubber over het ventiel te schuiven en die met een hendel vast te klemmen. Een pomp geschikt voor Frans ventiel is meestal ook geschikt voor Hollandse ventielen. Voor autoventielen heb je een klem nodig met een grotere diameter en een pennetje in het midden die het binnenwerk naar beneden drukt.
Dat rubbertje slijt. Ook omdat de bestaande ventielen van schroefdraad zijn voorzien en je dat rubbertje dus over schroefdraad moet schuiven en klemmen.
De meeste fietspompen hebben een dubbele pompkop om ze geschikt te maken voor alle ventielen. Maar dat maakt zo’n pomp ook gelijk weer kwetsbaar. Bij meeneempompen kun je vaak het rubbertje in de pompkop loshalen en draaien om hem geschikt te maken voor het autoventiel.
De klassieke jumbopomp is alleen geschikt voor het Hollands ventiel. Met een nieuw rubbertje kan je een band nog wel goed oppompen. Maar met een beetje slijtage gaat dat niet meer.
Je hebt ook pompen met een kop die je op het ventiel draait. Werkt op zich beter dan het klemmen. Maar kost meer tijd en met het losdraaien wil nog wel eens lucht ontsnappen of het binnenwerk van het ventiel los komen.
Velgen
Nog een nadeel van de verschillende ventielen. Ze passen niet door elke velg. Het frans ventiel heeft een diameter van 6,5 mm. Het Hollands en autoventiel van 8 mm. Een klein ventiel in een groot gat gaat kapot. Er zijn wel verloopstukjes voor. Het nieuwe ventiel van Schwalbe heeft een diameter van 6,5 mm.
Het ideaal
Het zou fijn zijn als op alle fietsen hetzelfde ventiel zit. En het nieuwe ventiel van Schwalbe lijkt me daarvoor een goede optie. Helaas is het nog niet zo ver. Schwalbe gaat wel binnenbanden met het ventiel leveren. En SKS een pomp met geschikte pompkop. Schwalbe gaat ook ombouwsets leveren. Dat bestaat uit een pompkop die je op een bestaande fiets[pomp kunt klemmen. En losse binnenwerken voor het Frans en Hollands ventiel.
P.S. de ventielen hebben ook nog namen voor specifieke uitvoeringen. Maar die gebruikt niemand. Een Sclaverand-ventiel bijvoorbeeld is een Frans ventiel met uitneembaar binnenwerk.
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!
Meer van TestKees
-
Nieuw superventiel op fietsbeurs Nieuw superventiel op fietsbeurs
Fietstrendwatcher Testkeer was op Eurobike: trend van elektrische minibakfietsen zet door en nieuw superventiel.
Gepubliceerd op: -
De speedpedelecs van 2024: Getest door TestKees De speedpedelecs van 2024: Getest door TestKees
TestKees heeft zes speedpedelecs getest.
Gepubliceerd op: -
Coole achteruitkijkcamera Coole achteruitkijkcamera
Een achteruitkijkcamera lost veel van de problemen op die een gewone spiegel heeft.
Gepubliceerd op: