Direct naar inhoud

Khalid Astitou: ‘Ik herinner me nog steeds mijn eerste klant’

Elias de Bruijne
Gepubliceerd op:

Naar de fietsenmaker? Bij De Fietswacht is het precies andersom: de mobiele fietsenmaker komt juist naar de fietser toe. Vanuit zijn tot miniwerkplaats omgebouwde bus kan Khalid Astitou bijna alles repareren: ‘Ik wil zo min mogelijk nee verkopen.’

De Fietswacht

Type fietsenmaker: Mobiel
Over de naam: ‘De Fietswacht’ is een knipoog naar ‘De Wegenwacht’ van de ANWB
Locatie: Amsterdam, Amstelveen, Zaanstreek, Almere
Sinds: 2008
Specialiteit: reparaties op locatie voor alle soorten fietsen
Wie: Khalid Astitou
Aantal werknemers: vijf
Wens: dat mensen de normale fiets niet ‘onnodig’ inruilen voor de e-bike
Website: fietswacht.nl

Reparaties op locatie, fietsen opbouwen, onderhoudsbeurten, fietsverhuur en fietsverzekering – De Fietswacht doet het allemaal. De reparaties op locatie, het unique selling point van het bedrijf, doet oprichter Khalid Astitou (40) vanuit een busje. Hij begon ooit op de fiets, met een kratje voorop en een rugtas, maar zo kon hij maar weinig meenemen en als hij iets niet kon oplossen zag Astitou dat als een gemiste kans. Uiteindelijk bleek een busje het meest praktisch. Het voertuig bevat een standaard assortiment met van alles en nog wat, van zadels en verlichting tot trappers, kettingen en handvatten. Verder kan Astitou erin werken. ‘Er zit elektriciteit in, verlichting en een straalkacheltje voor als het koud is. Je bent wel iets langer bezig doordat de bewegingsruimte beperkt is, maar het is prima te doen.’

Hoe ben je begonnen?

‘Ik ben altijd al bezig geweest met fietsen opknappen. Als ventje van een jaar of veertien had ik een buurman die fietsen repareerde. Hij was al een jaar of tachtig, maar repareerde in zijn boxje nog vol passie de fietsen van de hele buurt. Die passie heeft hij overgedragen op mij, zonder dat hij dat wist. Helaas heb ik hem dat nooit kunnen vertellen.’
Na zijn studie Bedrijfsadministratie ging Astitou op kantoor werken, maar in de weekenden bleef hij sleutelen. Het idee om van zijn hobby zijn werk te maken ontstond na een slechte ervaring bij een fietsenmaker. ‘Ik was aangereden door een auto en liep met mijn kapotte fiets naar die fietsenmaker. Ik had geen haast met de reparatie, maar die man had de onderdelen niet op voorraad en ik mocht mijn fiets ook niet laten staan, terwijl hem weer meenemen een heel gedoe was. Alles was moeilijk. Ik dacht: dit kan toch veel beter? Mijn broer kwam toen met het idee om fietsreparaties aan te bieden bij mensen thuis. Ik herinner me onze eerste klant nog als de dag van gisteren. Hij had drie fietsen en na vijftien jaar is hij nog steeds klant.’

Hou jij ook zo van goede service?

De Fietsersbond helpt al (bijna) 50 jaar fietsers

Wat voor reparaties doe je het meest?

‘Banden en kettingen. Zeker in de winter slijten die; vooral kettingen kunnen slecht tegen temperatuurschommelingen. Ze rekken als het ware een beetje uit en moeten dan weer op spanning worden gebracht.’

Het klantenbestand van De Fietswacht is divers. Er was een tijd dat het bedrijf vooral populair was onder jongvolwassenen, maar tegenwoordig weet iedereen hen te vinden, van jongeren en ouderen tot bedrijven. Astitou ziet dan ook alle soorten fietsen voorbijkomen, inclusief natuurlijk de e-bike. ‘Ik heb me daar vanaf het eerste moment in verdiept en zo de hele ontwikkeling meegemaakt. Eerst waren veel mensen nog tegen, maar nu is bijna iedereen om. Dat betekent dat steeds meer mensen ook te maken hebben met de problemen die eraan vastzitten. Accu’s gaan vaak snel kapot, soms al na een paar jaar, bijvoorbeeld doordat mensen de accu continu aan de lader laten liggen. Fabrikanten geven vaak wel een nieuwe, maar dan zit je weer met de levertijd. De fietsgemeenschap is inmiddels erg afhankelijk geworden van elektrische fietsen, en het probleem is: als de accu het niet meer doet, kun je je e-bike niet meer gebruiken. Een normale fiets kun je veel makkelijker repareren.’

Wat is je eigen favoriete fiets?

‘Ik heb een simpele stadsfiets met handremmen en zeven versnellingen. Een naafversnelling, geen derailleur – dan heb je zo min mogelijk gedoe. Ik merk dat kinderen mountainbikes vaak heel cool vinden, maar zo’n derailleursysteem is niet onderhoudsvriendelijk. Dat vertel ik mijn klanten ook, maar uiteindelijk kiezen ze zelf.’

Heb je nog tips voor fietsers?

‘Maak je fiets goed schoon! Een groot onderdeel van het onderhoud bestaat uit het schoonmaken van bewegende onderdelen zoals de naven en assen. Zeker in de herfst en winter komt daar veel vuil tussen. Dat hoopt zich op en dringt vervolgens binnen. Verder zie ik dat veel mensen met te zachte banden fietsen. Als de band te zacht is, gaat de binnenband wrijven in de buitenband en daardoor slijt hij sneller. Eens per twee maanden je banden oppompen scheelt al veel.’

Wat is er veranderd in de jaren dat je fietsenmaker bent? 

‘De grootste verandering van de afgelopen vijftien jaar is zeker de opkomst van de e-bike. Voor mensen die ondersteuning nodig hebben en voor woon-werkverkeer is dat een mooie ontwikkeling, maar ik zie ook dat mensen de e-bike steeds vaker voor korte stukjes gebruiken terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Als je het hebt over duurzaamheid: die accu’s gaan kapot, worden weggegooid, en dan komt er weer een nieuwe. Ik zou het fijner vinden als mensen voor dat soort korte ritjes een gewone fiets gebruiken.’

Een lijst met medewerkers

Gerelelateerde berichten