Maximumsnelheid voor fietsers?

maximumsnelheid fietsers den haag

Bij de ingang van het voetgangersgebied in Den Haag hangt een bord met een maximumsnelheid van 15km per uur voor fietsers. Een maximumsnelheid voor fietsers bestaat toch helemaal niet?

Stadsfiets op fietspad: geen maximumsnelheid

Er zijn zat mensen die denken dat er geen maximumsnelheid voor fietsers bestaat, maar dat klopt niet. Alleen het bebouwde kom-bord, waar dan automatisch een snelheidsregime van 50 km/u aan is gekoppeld, geldt niet voor fietsers. Maar de gebruikelijke borden die snelheidsbeperkingen aangeven: een rond bord met een rode rand met het cijfer 30 of 50, of 15, gelden ook voor fietsers.

Maar: zone 30 geldt ook voor fietsers

Je moet dus wel op snelheid gaan letten zodra je een rond bord met een rode rand en een getal in het midden tegenkomt. In wegbeheerderstaal: een A1-bord. Dit bord geldt voor alle weggebruikers, dus óók voor fietser en voetgangers (voor de liefhebbers: zie artikel 62 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens).
Die A1-borden komt iedere fietser bijna dagelijks tegen. Denk aan een zone 30-bord. En een woonerf-bord heeft ook consequenties voor fietsers: maximaal 15 per uur.

De snelheid van een stapvoets lopend paard

Omdat het bord in Den Haag een rode ronde rand heeft, geldt het ook voor fietsers en zelfs voor hardlopers. Maar hoe meet je hoe hard een fietser of wandelaar gaat? Er gaan verhalen over agenten die met stopwatch de snelheid van fietsers bepaalden en bekeurden, zoals in 1921 in de Leidsestraat in Amsterdam waar een limiet van 12 per uur gold, de snelheid van een stapvoets lopend paard.

Geen fietsers geflitst

Maar de kans dat Haagse agenten met een lasergun je snelheid gaan controleren, lijkt nihil. ‘Wij handhaven niet op de maximumsnelheid in het voetgangersgebied’, laat een woordvoerder van de Haagse politie gedecideerd weten. ‘Dit is ook zo besproken met de gemeente’. Alleen bij excessen en dan wordt er bekeurd op art. 5 van de Wegenverkeerswet: gevaarlijk rijgedrag.

Maximumsnelheid in voetgangersgebied

De gemeente laat weten dat het bord aangeeft dat het ‘een voetgangersgebied is waarin in principe alleen voetgangers zich mogen bewegen. Andere verkeersdeelnemers (bijvoorbeeld fietsers) zijn te gast en moeten zich aan de maximumsnelheid houden.’
Net zoals in een fietsstraat de auto te gast is, zou hier de fietser zich als gast moeten gedragen. Dat is de boodschap die de gemeente wil overbrengen met deze borden. Werkt dit? In 2017 deed Rico Andriesse van adviesbureau Goudappel Coffeng onderzoek naar het functioneren van het voetgangersgebied in Den Haag. Toen al bleek dat het niet helemaal lekker functioneert. Sommige fietsers gedragen zich meer als king of the road dan als gast. Wat moeten we dan met die borden? Andriesse: ‘Als het toch geen betekenis heeft en het toch niet gehandhaafd wordt, zet dan gewoon een bord voetgangersgebied neer. Dan weten fietsers dat ze zich moeten aanpassen.’

Wat vindt de Fietsersbondafdeling Den Haag?

Koen Baart voorzitter van de Fietsersbond, regio Den Haag: ‘Deze regeling bestaat al langer, maar er zijn steeds meer klachten van bewoners en winkeliers, omdat er meer gefietst wordt dan voorheen. De gemeente heeft Goudappel een paar jaar geleden opdracht gegeven om een advies hierover te maken. Maar dat rapport is in de onderste lade beland. De politiek durft geen knoop door te hakken. Nu hebben ondernemers elders in het winkelgebied zelfs zelfgemaakte borden neergezet met de tekst ‘fietsers afstappen’, nou dat mag helemaal niet. Wat wij vinden? Ik heb een brief naar het college gestuurd en voorgesteld om iedereen rond de tafel te zetten: ondernemers, bewoners, fietsers en de gemeente, en te zoeken naar een betere oplossing.’

De regeling geldt voor een groot gebied, zou er niet meer onderscheid gemaakt moeten worden naar straten?
‘Vooral naar tijdstip, want vóór 11:00 kun je overal door het centrum fietsen. Dan loopt er niemand op straat. Vergeet niet dat er twee doorgaande fietsroutes door het gebied lopen. Heel veel fietsers die naar station Den Haag Centraal of Holland Spoor fietsen, rijden hier doorheen.’

Dus misschien een regeling als: voor 11:00 uur en na 19:00 uur mag je er fietsen en anders niet. Dat is eigenlijk een verslechtering voor fietsers.
Baart: ‘Ja, als je tot een andere regeling komt, kan dat nadelig uitpakken, maar nu zijn ook veel mensen ontevreden.’

 

groenlicht

Kwart fietsers rijdt door rood

Rijden echt zo veel fietsers (roekeloos) door rood? Lees meer

Categorieën

Karin broer

Karin Broer

Freelance redacteur van de Vogelvrije Fietser