ICE 4 fiets wagon

Nieuwe site voor fiets&trein: fiets-mee.nl

Wie met de fiets in de trein op vakantie wil, kan terecht op fiets-mee.nl van fiets- en treinliefhebber Jan Wagtendonk.

ICE 4 fiets wagon

Wagtendonk werkt bij een loopbaanadviesbureau. In de avonduren en op zijn vrije dagen runt hij het bedrijfje fiets-mee.nl waar je internationale trein- en fietskaartjes kunt bestellen. ‘Er moet iemand zijn die dit aanbiedt’, zegt Wagtendonk over zijn besluit deze zomer om een boekingssite op te zetten.
Daarvoor werkte hij bij de Treinreiswinkel. Door de coronacrisis moest hij omzien naar iets anders. Maar hij wilde zijn oude liefdes – fietsvakanties en treinreizen – niet vaarwelzeggen.

Is zo’n service voor internationale fietskaartjes echt nodig?

Jan Wagtendonk fiets-mee.nl
‘Het is een idealistisch verhaal. Ik hoop dat mensen niet meer gaan backpacken in Bali, maar een tweedehands fiets kopen en lekker gaan fietsen.’

Voor de consument is het heel uitdagend of bijna niet te doen om zelf een internationaal fietskaartje te kopen, stelt Wagtendonk. ‘Binnen Duitsland bijvoorbeeld kun je alles van a tot z met fietskaartjes regelen, maar zodra je de grens overgaat, kan dat niet. Je kunt wel internationale fietskaartjes kopen maar daarvoor heb je toegang nodig tot het boekingssyteem van de NS.’
Dat boekingssysteem is niet bedoeld voor consumenten, maar alleen voor reisagenten. Wagtendonk heeft na lang onderhandelen aan het eind van de zomer officieel toegang gekregen van NS. Zo kan Wagtendonk op 15 september daadwerkelijk met de kaartverkoop beginnen. Voor 25 euro per persoon stippelt hij het beste traject voor je uit en regelt hij het internationale treinkaartje en het fietskaartje en de benodigde reserveringen. Voor twee personen rekent hij 35 euro.

Nightjet

Boekingen voor fiets en trein komen weer op gang

Fietsers popelen om weer met fiets en trein naar een fietsvakantiebestemming te reizen. Lees meer

Eurocity naar Basel of de ICE naar Basel?

Als je hem mailt met je reisverzoek belooft hij dat hij binnen een werkdag antwoord zal geven. Wagtendonk benadrukt dat hij mensen goed advies wil geven. ‘Ik wil de juiste trein en de juiste route aanbieden. Je kunt met de Eurocity naar Basel. Maar dat is voor een gezin met twee kinderen misschien niet de beste oplossing. Er zijn twee fietsplekken per rijtuig. Dan kun je als gezin opgesplitst raken over rijtuig 6 en 9. Maar je kunt ook via Hannover reizen en daar de ICE naar Basel nemen. Dan kunnen de vier fietsen gewoon in één wagon en dan ben je als gezin gezellig bij elkaar. Ik ben echt niet op zoek naar de verkoop van zoveel mogelijk kaartjes. Ik wil dat mensen een aangename treinreis hebben. Als de treinreis vervelend was, nemen ze de volgende keer de auto. Dat wil ik echt niet op mijn geweten hebben.’

Fietskaartjes naar Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië

Wagtendonk richt zich op trein- en fietskaartjes naar Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië. Die landen zijn namelijk goed te doen voor fietsers die met de trein willen reizen. De plaatsnaam Basel valt vaak in de voorbeelden die hij noemt. ‘Dat is de moeder aller fietsbestemmingen’, aldus Wagtendonk. ‘Vanuit Basel kun je langs de Rijn fietsen, de Vogezen in en het Zwarte Woud is ook goed bereikbaar.’ Frankrijk – een andere populaire fietsbestemming – vergt wat meer doorzettingsvermogen van fietsers. ‘Je moet hoe dan ook altijd drie keer overstappen: eerst in Antwerpen, dan Lille en vervolgens Amiens.’ Als je eenmaal in Parijs bent, wordt het wat gemakkelijker. ‘Je kunt bijvoorbeeld de fiets meenemen in de nachttrein naar Catalonië. Dat is een ouderwetse nachttrein die onder liefhebbers een cultstatus heeft. Je moet de zespersoons couchette altijd delen met anderen. Mijn ervaring is dat er altijd wel iemand bij zit die hard snurkt.’
Wagtendonk verwacht niet rijk te worden. ‘Het is een idealistisch verhaal. Ik hoop dat mensen niet meer gaan backpacken in Bali, maar een tweedehands fiets kopen en lekker gaan fietsen.’

Fietsersbond strijdt in Brussel voor meer fietsplekken in internationale treinen

Dankzij de lobby van de Fietsersbond kan de fiets weer mee op het HSL-traject naar Brussel. De Fietsersbond blijft zich inzetten voor meer fietsplekken. ‘In de Thalys komen na voltooiing van een vernieuwing in 2022 ook fietsplekken’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. ‘De Fietsersbond en de ECF (een koepel van Fietsersbonden uit heel Europa, red.) maken zich sterk voor het kunnen meenemen van de fiets in alle treinen. In Europa hebben we bereikt dat het parlement zich heeft uitgesproken voor minimaal acht plekken in elke trein. De onderhandelingen daarover met Europese Commissie en de lidstaten lopen. Wij gaan voor die minimaal acht plekken’, zegt Bot van de Fietsersbond.

Fiets mee in de trein? Help mee!

De Fietsersbond lobbyt in Den Haag en Brussel voor meer mogelijkheden om de fiets mee te kunnen nemen in de trein.

Ja, ik help mee en word lid!