‘Er wordt niet geducttapet’

Onderdelentekort: kan je fiets nog gerepareerd worden?

En hoe lang moet je wachten op een nieuwe fiets?

werkplaats fietsenmaker in amersfoort

Door corona is de fietsindustrie van slag. De aanvoer van onderdelen uit Azië stokt en de prijzen van grondstoffen en vervoer stijgen. Wat betekent dat voor de consument? Zijn onderdelen voor reparatie er wel? ‘Er wordt niet geducttapet.’

Ondernemer Maarten Akkers van Jan Kooij 2Wielers heeft veel meegemaakt maar deze verstoring van leveringen nog nooit. Hij had ooit een eigen fietsenmerk – Freebike – dat hij in China liet maken en is nu eigenaar van een rijwielzaak in Nijmegen. En ook voorzitter van de afdeling Fietsbedrijven van de Bovag. ‘Alles loopt op dit moment uit. Bij Shimano moet ik onderdelen ver vooruitbestellen. Het is opgelopen van 12 tot 18 maanden levertijd en dan maar hopen dat ik het op tijd binnenkrijg.’

‘Vraag naar fietsen in Europa enorm’

berlijn fietspad
Nieuw fietspad in Berlijn. Overal in Europa popten fietspaden op tijdens de coronacrisis.

‘We zijn sinds het voorjaar van 2020, de start van de eerste lockdown, veel meer gaan fietsen, dus werden er nieuwe fietsen gekocht. Het is niet zo dat we alleen in Nederland meer zijn gaan fietsen. In Londen, Rome, Parijs, noem maar een paar Europese steden werd er ook meer gefietst. De vraag naar nieuwe fietsen werd daardoor enorm, maar de fabrieken konden het niet aan. De productie schaal je niet zomaar op, weet ik nog uit de tijd dat ikzelf in China mijn Freebike liet maken. Die tekorten liepen we niet in, omdat door extra lockdowns fabrieken ineens dicht moesten. Eerder ging Vietnam op slot en de productie van frames werd met twee maanden vertraagd. Op dit moment is door de extreem hoge containerprijzen ook het transport heel erg duur. En het wordt er niet goedkoper op nu ook de grondstoffenprijzen hoog zijn.’

Uitwijken naar andere fietsmerken?

Maar wat moet je nu als consument doen? Kun je nog een nieuwe fiets kopen? Of je fiets laten repareren? We hebben het Dynamo Retail Groep gevraagd, bekend van de winkelformules Bike Totaal en Profile. Het blijft stil. Ook Cycletech, een groothandel in fietsen, fietsonderdelen en fietsaccessoires zwijgt.
De Bovag-fietsvoorzitter uit Nijmegen vertelt wel over hoe hij de leveringsproblemen aanpakt. Hij benadrukt dat een reparatie zoveel mogelijk met originele onderdelen wordt uitgevoerd en dat er niet ‘wordt geducttapet’. ‘We zijn wel Bovag-lid’, zegt hij lachend. ‘Ik heb mijn inkoop redelijk goed gepland. Ja, dat is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van mijn werk. Daarnaast kijk ik over de grens. Via de Duitse website van Shimano kon ik aan onderdelen komen. En ik zoek naar goede vervangers. Maar andere leveranciers lopen natuurlijk tegen dezelfde problemen aan. Ik heb overigens het geluk dat ik meerdere merken verkoop. Single brand stores (een fietsenwinkel met maar één merk, red.) hebben het door die leveringsproblemen nu zwaar.’

Nieuwe fiets kopen? Begin op tijd met zoeken

derailleur versnellingen

Wil je in het voorjaar een nieuwe fiets kopen, begin dan nu met zoeken, zeggen kenners van de markt. ‘Als je in maart en april bestelt, ben je te laat’, zegt Akkers. ‘Je krijgt dan bijna niet meer je fiets voor de grote vakantie, vooral niet als je iets speciaals wilt. Kom dus nu! En bij reparaties is het soms wachten op het originele onderdeel of we wijken uit naar andere merken.’
Toontje Schouw van Rijwielbedrijf A. Schouw in Etten-Leur heeft deze situatie nog nooit meegemaakt. Hij doet dit werk al 37 jaar onder andere als mecanicien van de wielerbond. Zijn advies is geen fiets voor volgend jaar te kopen, als daar geen noodzaak toe is. ‘Het heeft ook geen zin. Zo is de Ridley voor 2022 uitverkocht. Ik moest voor een klant aan Trek samenstellen. De bestelling heb ik drie maanden geleden geplaatst en de fiets wordt mei volgend jaar geleverd. Voor volgend jaar is nog weinig beschikbaar.’
Schouw repareert net als Akkers fietsen. Ook hier zijn wachttijden voor onderdelen lang. ‘De levertijd van een Ultegra-achterderailleur van Shimano is nu iets over de zeshonderd dagen. Gelukkig begint het nu allemaal een beetje in te lopen. Reparaties kan ik nog uitvoeren, maar onderdelen bestellen en twee, drie dagen later binnen is er niet meer bij. Ik zie pas herstel vanaf midden 2023.’

Advies van Accell: ‘Kijk wat op voorraad is’

Debbie de Wagenaar van Accell Group (merken als onder andere Sparta, Batavus, Koga/red.) is duidelijk en adviseert een tweetrapsaanpak voor de consument: ‘Wil je snel iets, ga dan eerst kijken wat op voorraad is. Wil je echt de allernieuwste fiets? Dan is het uitzoeken, nu bestellen en dan wordt er begin volgend jaar uitgeleverd.’
Haar collega Bart Oosting van Merida meldt dat voor 2022 alles al is verkocht. ‘Alle fietsen die wij hebben besteld in Taiwan krijgen we echt binnen en gaan naar onze dealers. We kampen wel als veel bedrijven met de beschikbaarheid van containers en de enorm gestegen prijzen daarvan. Afleveren duurt daardoor langer dan normaal. Wil je toch nog een fiets voor volgend jaar bestellen? Kijk op onze website naar modellen en maten en ga daarna de dealers af of ze deze fiets op voorraad hebben. Vanuit mijn kijk op de markt zie ik pas een herstel eind 2023, begon 2024.’

Fietsen worden voorlopig zeker niet goedkoper

Gaat het op korte termijn verbeteren? Voor een groep (internationale) journalisten gaf Emile Hoogsteden begin november het eerlijke antwoord, namelijk nee. Hij ziet als commercieel directeur van het Havenbedrijf Rotterdam dat de aanvoerketen (supply chain) nog verre van ideaal is. De prijzen van alle mogelijke producten zullen stijgen is zijn inschatting, omdat het wereldwijde vervoer nog steeds moeizaam verloopt. De containers staan op de verkeerde plaatsen. Daarnaast hebben rederijen hun prijzen verhoogd. De prijs van een container is opgelopen van 600/700 euro voor corona naar zeker 15.000 euro.

bsp
Beeld-auteur: Peter Arno Broer

Analisten van de Rabobank denken dat de problemen tot in 2022 zullen duren. Momenteel liggen er volgens de bank duizenden containerschepen voor de kust van Noord-Amerika, Europa en Azië te wachten op een ligplaats. Dat zorgt voor verdere opstoppingen. En wat zeggen de bankiers over de prijzen? We moeten de komende twaalf maanden rekening moet blijven houden met ‘hoge tarieven en lage betrouwbaarheid’.
Het moederconcern van Gazelle (Pon) zoekt de oplossing in schaalgrootte. Het Nederlandse Pon (groot geworden met de import van Volkswagens) kocht onlangs de Amerikaanse Dorel-fietsmerken Cannondale en Schwinn en werd daarmee de grootste fietsfabrikant ter wereld. Door gezamenlijke inkoop en het optuigen van eigen stabielere leveringsketens hoopt de topman de levering van fietsen te kunnen garanderen.
Akkers, voorzitter van de afdeling Fietsbedrijven van de Bovag, heeft een les getrokken uit de leveringsproblemen. ‘We zijn erg afhankelijk geworden van Azië. We zullen dichterbij huis moeten gaan produceren en assembleren om zo minder kwetsbaar te worden. Zo is Gazelle frames in Portugal gaan maken.’

Kooptips

  • Oriënteer je uiteraard eerst goed en kijk ook naar andere merken
  • Ga bij verschillende fietshandelaren langs
  • Beslis snel. En hou er rekening mee niet dat alles er is
  • Stel je in op lange levertijden. En ook reparaties kunnen langer duren.

Categorieën

Eduard Voorn voor Fietsersbond

Eduard Voorn

Freelance journalist

Ik fiets, dus ik besta. Al mijn hele leven begeef ik mij zonder rijbewijs fietsend door de stad Rotterdam – daarbuiten met de OV-fiets van de NS – waar ik woon, werk en leef.  Als freelancejournalist schrijf ik al meer dan 10 jaar over techniek en economische vraagstukken. Mijn technische opleidingen en toen pas de School voor de Journalistiek in Utrecht komen mij goed van pas. Met ducttape valt een boel te repareren en met het scherpe pennetje lichten we tegels (vrij naar H.J.A. Hofland).