Direct naar inhoud

Hoe haal je de meeste kilometers uit je accu? Zeven tips van TestKees

De meest gestelde vraag over de elektrische fiets: hoe ver kom ik met een volle accu? TestKees helpt je om meer kilometers uit je accu te persen.

accu in bagagedrager

1. Hou een iets lagere snelheid aan

‘Een elektrische fiets is begrensd op 25 kilometer per uur. Als je continu op het maximum zit, heb je ongeveer 180 watt per uur nodig. Daarvan lever je zelf 75 watt en de motor 105 watt. Maar als je ietsje langzamer fietst – 23 per uur als kruissnelheid – dan hoeft de motor veel minder te leveren: 75 watt in plaats van 105 watt. Dat scheelt bijna de helft. Het werkt het beste als je een display hebt dat aangeeft wat je zelf levert en wat de motor voor je aanvult.’

2. Schakel op tijd terug (voor het rode licht)

‘Als je veel moet stoppen en weer optrekken, schakel dan op tijd terug. Als je in zware versnelling wegfietst, moet je motor veel ondersteuning leveren en dat kost energie. En als je weet dat je moet stoppen, laat de fiets dan uitrollen. Dat scheelt ook weer.’

3. Hou je banden op spanning

‘Een belangrijke tip voor eigenlijke alle fietsers: hou je banden op spanning. Te zachte banden vreten energie. En denk ook aan windvangers als grote tassen en wapperende kleding. Ik heb het gemeten. Te zachte banden kosten 20% en een volumineuze jas 10%.’

4. Trap op hellingen flink mee

‘Als je moet klimmen, leun dan niet te veel op de maximale ondersteuning. Hoe meer je in een lichte versnelling zelf mee trapt hoe verder de fietsaccu je zal brengen.’

Hoe ver kom je met 500 wattuur?

Voordat je kunt bepalen hoe ver je met een elektrische fiets kunt komen, moet je eerst weten hoeveel energie in de accu past. De prestaties worden uitgedrukt in de hoeveelheid watt die in één uur geleverd kan worden. Een accu met 500 wattuur (dat is nu zo’n beetje de standaard) kan een uur lang 500 watt of vijf uur 100 watt aan vermogen leveren. De vraag is hoe ver je daarmee kunt fietsen.

5. Leer je systeem kennen

‘Leer je systeem kennen. Fietsen met een Bafangmotor geven nog maar heel weinig ondersteuning terwijl de accu nog voor 25 procent vol zit. Bosch-accu’s geven nog steeds de volle ondersteuning ook al zit er maar een paar procent in je fietsaccu. Leegrijden is overigens niet slecht voor je accu. De accu is beveiligd met een buffer.’

6. Vang niet teveel wind

‘Je houding kan je veel energie kosten. Met de rechtophouding vang je veel wind en dat kost energie. Met een licht sportieve houding kom je veel verder met een volle accu.’

7. Check voor aankoop of de accu te reviseren is

‘Een nieuwe of extra accu is duur. Sommige accu’s kun je laten reviseren. De losse cellen worden dan vervangen door nieuwe en de behuizing wordt hergebruikt. Dat kan niet bij alle accu’s. Check of de accu te reviseren is en/of wat een nieuwe accu kost. Bedrijven die reviseren geven een overzicht bij welke merken dat kan.’

Rekenhulp: hoe ver kom je met een volle accu?

Uit een test van TestKees blijkt dat je gemiddeld per 100 wattuur 12 à 14 kilometer kunt fietsen. Hij heeft voor deze test de accu’s van veertien elektrische fietsen helemaal leeg laten rijden op een parcours van 5 kilometer met een flink viaduct, bij 7 graden en met windkracht 4. De fietsers reden met een matige inspanning een snelheid van 25 kilometer per uur. Onder deze omstandigheden zijn de accu’s snel leeg. Gemiddeld kun je dus met 100 wattuur zo’n 12 à 14 km fietsen.
Natuurlijk kun je ook de motor minder gebruiken en zelf meer doen. Maar meer dan 30 kilometer per 100 wattuur is niet realistisch. Als je toch meer kilometers haalt, heb je de motor nauwelijks gebruikt.

Welke lader voor je elektrische fiets? 

‘Je kunt er voor kiezen om een snellere lader te kopen. Dat is handig als je op een lange tocht je accu wilt bijladen wanneer je een kop koffie drinkt. Als je een lader hebt van 100 watt kun je na een uur laden weer een uurtje fietsen. Maar als je een lader hebt van 200 watt, dan kun je na een uur laden weer 2,5 uur rijden met lichte ondersteuning. Het nadeel van een grotere lader is dat die weer wat zwaarder is. Voor de vakantie heeft Bosch weer een kleine lader. Dat betekent minder gewicht in je fietstas maar wel meer laadtijd.’ Lees ook de tips van de Vakantiefietser.

Hoe snel is de lader van je elektrische fiets?

‘Op de lader staat vaak met welke spanning en met hoeveel ampère hij laadt. Door deze twee getallen met elkaar te vermenigvuldigen weet je met hoeveel watt de lader laadt. Laadt die bijvoorbeeld met 100 watt dan is een accu van 400 Wh in 4 uur vol.’

Met weinig ondersteuning haal je 150 kilometer

‘Als je weet hoeveel wattuur een accu levert, dan kun je uitrekenen hoe ver je daarmee komt. Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo’n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning. Het is altijd handig om een beetje marge te hebben. Als je 100 km wilt rijden met één lading en het kan net, dan is de accu eigenlijk te klein. De accu gaat achteruit, zo’n 10 procent per jaar, en in de winter kom je altijd minder ver. Dan zit namelijk alles tegen. De accu presteert minder goed en door de kou is de rol- en luchtweerstand hoger. Je komt dan dus een stuk minder ver.’

  • Maak fietsen veiliger voor iedereen – word lid van de Fietsersbond!

    Elke dag werken wij samen met onze vrijwilligers aan betere en veiligere fietspaden, veilige kruispunten en meer ruimte voor fietsers in jouw omgeving. Jouw steun maakt dit mogelijk. Word lid en help ons de fietservaring in Nederland te verbeteren. Samen fietsen we vooruit!