Samen met actiecomité Laat ons niet zwemmen, Landelijk Fietsplatform, Te Voet, Vrienden van de Voetveren en Wandelnet bood de Fietsersbond in juni de petitie ‘De pont bij Nieuwer ter Aa moet blijven’ aan de Tweede Kamer aan. Met dank aan de ruim 6.400 mensen die de petitie ondertekenden kwam minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat tot inkeer.
‘Jullie hadden gelijk, wij hadden het fout’, gaf minister Harbers eerlijk toe tijdens een druk bezochte bijeenkomst in het dorpshuis van Nieuwer Ter Aa. Daar zette hij, net als gedeputeerde André van Schie van de provincie Utrecht en wethouder Frank van Liempdt van de gemeente Stichtse Vecht, zijn handtekening onder de overeenkomst. De pont blijft doorvaren tot de nieuwe fietsbrug er is.
Veiligheid voorop
Op advies van onderzoeksinstituut MARIN worden maatregelen genomen om de pont veilig te kunnen laten doorvaren. ‘Met de extra aanbevelingen kan de pont gelukkig door blijven varen totdat de brug is gerealiseerd’, zegt minister Harbers. ‘De pont heeft een belangrijke positie in de lokale gemeenschap, maar voor het ministerie is de veiligheid voor de schipper, de gebruikers van de pont en de overige gebruikers van de vaarweg de eerste prioriteit.’
De fietsbrug gaat naar schatting 27 miljoen euro kosten. Het Rijk doet een vaste bijdrage van 20 miljoen. De provincie draagt 5 miljoen euro bij en de gemeente 2 miljoen euro. Samen moeten zij eventuele meerkosten betalen. De provincie is verantwoordelijk voor de realisatie en het beheer van de fietsbrug. Het doel is dat de brug uiterlijk in 2030 klaar is.
Categorieën