Hebben ze geen andere zadels meer?

Reacties op duurtest Cortina U4

Volbeladen Cortinafiets die in roze en groen is geverfd met kratje voorop en vakantiebepakking.

Dat Cortina een populair fietsenmerk is, bleek ook weer uit de reacties. Veel lezers hebben al jaren een Cortinafiets. Herkenning: het licht is waardeloos.

Cortina met vlekkenziekte 

Ondertussen 19 jaar geleden van de Batavus Personal overgestapt op de Cortina. Met twee kleine kinderen en de boodschappen kreeg ik de Batavus niet meer de brug over. Hollandse degelijkheid, maar wat een gewicht. Aangezien ik geen rijbewijs heb, heb ik wel een goede ‘vrachtwagen’ nodig voor mijn boodschappen. Mijn fietsenmaker raadde mij de Cortina aan zolang ik met twee kinderen reed, vanwege de dikke spaken. Mijn eerste twee Cortina’s zijn uit de stalling gestolen toen ze nog mooi waren. Mijn fietsenmaker raadde me aan om de fiets lelijk te maken. Mijn vorige zag eruit alsof zij de vlekkenziekte had, daar rijdt nog steeds mijn dochter in Delft op! Mijn huidige is neongroen met roze en plaksterretjes. (zie foto) Kleine meisjes zijn er dol op. Ik ook, ze heet op z’n goed Amsterdams ‘Beessie’ omdat ze me zo trouw draagt. Gelukkig vervangt mijn fietsenmaker zo nodig de versnellingsnaaf, want dat is het meest kwetsbare punt. Maar: licht, oersterk en comfortabel. Ik heb afgelopen jaar in mei met haar via de Utrechtse Heuvelrug naar Nijmegen gefietst, toen langs de Waal, doorgestoken naar Appeltern, langs de Maas en via de afgedamde Maas via Woudrichem naar Gorinchem en met dertien weer naar huis. Ze keken vaak op de camping of onderweg medelijdend naar mij, maar zo ‘oldschool’ is cool!
Katja uit Amsterdam 

De kersverse Cortina wordt ingereden voor de duurtest

Nieuwe duurtest: Cortina U4 transportfiets

Zwarte omafietsen met transportrek zijn razend populair. Maar ook goed? Duurtest: Cortina. Lees meer

635,81 euro reparatiekosten in 10 jaar tijd

De Cortina van Tim uit Utrecht was oorspronkelijk voor zijn zoon die er elke dag mee naar en van school fietste. Nadat zijn zoon zijn eindexamen had gehaald en uit huis ging werd de fiets afwisselend door vader en zoon gebruikt. Tim was zo aardig om de reparatiegeschiedenis op te vragen bij zijn fietsenmaker.

Leeftijd: fiets: 10 jaar
Gebruik: school-werk en boodschappenfiets
Aantal kilometers: 33.000 km
Positief: Met twee volgeladen fietstassen en een volle krat fietst de Cortina nog lekker stabiel. Ook blijft hij goed staan op de dubbele standaard.
Onderhoud: Tot 2022 stond de fiets in een vochtige schuur. De schuur is inmiddels vervangen waardoor vocht geen probleem meer is.
Onderhoud bij fietsenmaker: 
2014: aankoop
januari 2015: Eerste servicebeurt (incl. nieuwe reflector en batterijen verlichting) a €11
mei 2015: Tweede servicebeurt a €24,50
oktober 2015: Derde servicebeurt (incl. nieuwe achterlicht) a €59,14
juli 2016: Vervangen ketting, tandwiel en kettingkast a €130,53
december 2016: Nieuwe binnen- en buitenband a €63,30 en achterspatbord vervangen onder garantie
juni 2017: Versnellingskabel vervangen a €29,89
juli 2017: Binnenwerk achternaaf vervangen a €98,96
maart 2020: Nieuw achterwiel a €162,54
november 2023: Nieuw voorwiel a €55,95

Totaal aan reparatiekosten: 635,81 euro

Zelf gerepareerd: Voorspatbord vervangen wegens doorroesten
– Vervangen spatbordbeugels: 1-2x
– Vervangen beide pedalen: 2x
– Vervangen binnen- en buitenband (marathon plus): nog 1-2x extra. Op een gegeven moment zijn we (niet heel bewust) overgegaan op de iets dunnere band van 32 mm. Dit fietst ook prima. Mogelijk staat de fiets hierdoor wel iets minder stevig op de standaard
– Nogmaals vervangen ketting en achtertandwiel en versnellingskabel
– Vervangen dubbele standaard
– Vervangen bel
– Vervangen en repareren verlichting: de oorspronkelijke lamp op het spatbord hebben we vervangen door een lamp met reflector aan de bagagedrager, de voorlamp is nog 1-2x extra vervangen
– Vele malen losgetrilde boutjes vervangen, met name van voordrager, maar ook de achterdrager en spatborden
– En natuurlijk zaken als ketting smeren, spannen en versnelling afstellen
– Nieuw gelzadel omdat het oude volledig was uitgescheurd, vorig jaar heb ik dit nieuwe beschadigde zadel vervangen door een tweedehands leren Brooks zadel.
Mogelijk door de vochtige schuur zijn er in de loop van de tijd veel onderdelen doorgeroest, zoals spatborden, beugels en bagagedrager. Dat het binnenwerk van de achternaaf kapot ging had ik niet verwacht.

Reactie Testkees

Qua kosten valt het heel erg mee.  Maar 2,5 cent per kilometer als we uitgaan van 45000 kilometer en een aanschafprijs van 500 euro! Het is wel jammer dat er toch vrij veel kleine dingetjes kapot gaan. Dat was bij wat betere kwaliteit wellicht beter geweest. Maar het is ook een beetje onvermijdelijk dat dingen zoals spatborden en standaard op een gegeven moment kapot trillen bij zoveel kilometers.
De lage kosten komen mede door de simpele onderdelen. Alleen een terugtraprem en een goedkope 3-versnellingsnaaf.

Gewoon degelijk

De Cortina transportfiets staat voor trappen te glanzen van nieuwheid.
Beeld-auteur: Corné Sparidaens

Ik heb nu vijf jaar een Cortina. Met Nexus 8 versnellingen en schijfremmen die niet kunnen blokkeren. De verlichting heb ik laten ombouwen met naafdynamo. Dat werkt prima. Geen klachten over, gewoon een degelijke fiets. Ik doe er boodschappen mee en ik ga ermee naar het centrum van Utrecht.
Victor uit Utrecht 

Waarom kun je alleen nog maar Selle Royalzadels krijgen?!

Ik heb al een jaar of zes een Cortina U4 en ben er op zich heel tevreden over. Alleen, het licht is inderdaad bagger en het SelleRoyal zadel was inderdaad bij mij binnen een jaar
lek. Dat brengt me bij de volgende vraag. Ik heb nu bij deze fiets elk
jaar wel nieuw licht moeten kopen en een nieuw zadel, want die gaan
steeds maar weer stuk. Allemaal niet echt duurzaam. Ik heb geprobeerd
betere lampen te kopen en betere zadels, maar dat lukt me maar niet.
Alle fietslampen die te koop zijn bij de verschillende fietsenwinkels
bij mij in Weesp zijn allemaal dezelfde merken en ze zijn allemaal prut.
En als je het over zadels hebt, dan kun je alleen nog maar SelleRoyal
zadels kopen. Iedere winkel heeft ze. Ik heb wel eens gevraagd, zijn er
geen betere? Maar dan krijg je een schaapachtig antwoord dat dit de
standaard is. Die gelzadels zijn het ergste. Ze zitten lekker, maar mijn
fiets staat buiten en elk jaar barsten ze vanzelf open. Ik doe er echt
niks geks mee. Dat wordt een enorme zooi. Dus ik ben maar terug gegaan
naar een goedkoper zadel, maar die gaan bij mij nog steeds vrij snel
stuk. Ik ben het een beetje zat. Waarom zijn alleen deze producten van
lage kwaliteit te koop? Is er dan helemaal geen concurrentie meer? Ik
heb van die losse lampjes geprobeerd die je op je stuur en zadel
bevestigd, maar die zijn kwalitatief gezien ook verschrikkelijk. De
meeste zijn na een paar maanden stuk. Ik hoor graag hoe jullie hierover
denken. Zijn er ook merken die gaan voor kwaliteit en duurzaamheid?

Christian

Duurzame zadels, waar?

Medewerkers van de Fietswerkplaats, recht Ton Beckers
Van links naar rechts: Ronald, Janam en Ton Beeld-auteur: Nico Brons

Een uitstekende vraag van Christian: waarom zijn er geen goede zadels? Het was ook een probleem waar Ton Beckers van de Fietswerkplaats in Amersfoort bij al die tweedehands fietsen tegen aanliep: ‘Zadels. Ik begrijp het niet. Er zit altijd een gaatje in.’ In het komend jaar duikt Kees erin. Gouden zadeltips of verklaringen waarom zadels niet duurzaam zijn, zijn ondertussen van harte welkom. [email protected]

Altijd het laatste zadelnieuws?

Onze expert TestKees praat je bij in ons blad.

Ik word lid en krijg elk kwartaal jullie blad

Categorieën