Direct naar inhoud

Testfiets: Decathlon Elops

Gepubliceerd op:

De Decathlon Elops is een van de best verkochte fietsen. Want hij is lekker goedkoop. Nu 350 euro en bij aanschaf in 2022 was hij 300 euro. Maar hoe lang doe je ermee?

Goedkoop of duurkoop? 

Kristel Lageweg kreeg de Decathlon Elops in juni 2022 als testfiets, maar gaat nu een degelijker fiets kopen. ‘Ik zie het niet zitten om nog meer tijd en moeite in deze fiets te stoppen. Ik heb hem in juni nog een keer flink laten repareren voor honderd euro. De ketting moest worden vervangen, de versnellingen deden het niet meer en ik vertrouw de remmen niet. November 2023 had ik hem ook al een keer laten repareren voor honderd euro. Een tijdje terug kreeg ik een lekke band en toen zag ik het niet meer zitten om nog meer tijd en moeite in deze fiets te stoppen. Ik ga een fiets kopen die wat langer mee gaat. Én ik wil toch graag weer gewoon een achteruittraprem.’ 

Tweede leven voor testfiets?

Kees Bakker rijdt op de Decathlon Elops door een Utrechtse straat.
Foto: Maarten Hartman.

Kristel hoopt dat de fiets, of onderdelen daarvan, een tweede leven krijgt, bijvoorbeeld bij het project Iedereen een fiets in haar woonplaats Utrecht. Kees Bakker kijkt of de fiets nog een tweede ronde mee kan. 

Kees, is de Decathlon goedkoop of duurkoop? 

Ik vind het uiteindelijk duurkoop. Het is een fiets waar je zelf aan moet sleutelen omdat er V-brakes en een derailleur op zitten. Maar dat is eigenlijk zonde van je tijd omdat ze van zo’n slechte kwaliteit zijn. Sommige mensen waarderen het misschien dat er een banddynamo op zit in plaats van batterijlampjes, maar de dynamo is van slechte kwaliteit en slipt door.

Kan iemand anders er nog blij van worden? 

Ik heb de banden geplakt en het licht en de remmen gemaakt. Op zich rijdt hij nu weer, maar je kunt het zadel niet in hoogte verstellen en het is maar de vraag hoe lang de achterrem het dit keer blijft doen. Bij de dynamo is dat ook maar de vraag, op de linkerpedaal zit speling. Ik denk niet dat je dat iemand aan kunt doen. De fiets gaan we bij de Fietsersbond als dienstfiets gebruiken.

Was er nog iets positiefs over te melden? 

De lak was nog goed! 

Hand houdt trapper vast waarop roest te zien is.

Reparaties van Kees (t.w.v. 50 á 100 euro)

Verlichting:  Dynamo slipte door. Door hem strakker te zetten was dat opgelost. Maar je moet dan wel zwaarder trappen en ik verwacht dat hij het snel begeeft. Doet het nu weer met veel kabaal. 
Achterband: Achterwiel verwijderd. Dat ging makkelijk ondanks dat de asmoeren roestig waren aan de buitenkant. Schroefdraad was nog schoon. Ze waren makkelijk los te draaien. Klein gaatje. Op zich makkelijk te plakken. buitenband ging ook makkelijk van velg af. Terugplaatsen achterwiel was een beetje lastig omdat het frame te breed is en het derailleuroog een beetje in de weg zit. Je kunt het wiel niet mooi naar achteren trekken. Je moet ook zelf met de asmoeren het wiel recht in het frame zetten.  
Aandrijving:  Ketting gesmeerd (was droog en beginnende roest) en derailleur een heel klein beetje bijgesteld. 
Voorrem: Kabel losgehaald en strakker gezet. Veren gesmeerd. Spanning links en rechts bijgesteld
Achterrem: De fietsenmaker heeft een derailleurkabel gebruikt. Dat moet niet.  Binnenkabel zat vast in de buitenkabel. Buitenkabels vervangen en rem opnieuw afgesteld. Veren gesmeerd. Afstellen is wel erg lastig door vuil en lage kwaliteit. 
Zadelpen: Zit vast. Het zadel zelf is nog heel.
Stuurpen: Die kon ik nog wel in hoogte verstellen 
Pedalen: Linkerpedaal heeft speling en is ook niet los te krijgen, dus vervangen wordt moeilijk. 
Frame:  Lak zit er nog goed op! 
Wielen: Waren nog voldoende recht en draaien ook nog soepel. Velg is al behoorlijk versleten door het remmen.  

Blijft Nederland Fietsland nr 1?

Tuurlijk! Maar niet vanzelf

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen