Direct naar inhoud

Column: Waarom de discussie over 30 km/u eigenlijk heel vreemd is…

Ross Goorden
Gepubliceerd op:

Vorige week lanceerden we onze petitie om 30 km/u de standaard te maken binnen de bebouwde kom in heel Nederland. Dat ons voorstel stof zou doen opwaaien, was geen verrassing. Terwijl het eigenlijk heel simpel is. Dertien mensenlevens, elk jaar weer, kunnen we redden. En dan hebben we het nog niet eens over alle zwaargewonden. Dat is geen discussie waard, toch?

De wegen waar we het over hebben? Die zijn al decennialang berucht in de wereld van de verkeerskundigen. ‘Grijze wegen’, noemen ze ze. Wegen waar je 50 km/u mag rijden, maar waar veilige fietspaden en goede oversteken ontbreken. Wegen die allang 30 hadden moeten zijn. Wegen waar je je als fietser vaak letterlijk een weg moet vechten.

En waarom zijn deze wegen nog steeds niet aangepakt? Vanwege de doorstroming. Een achterhaald begrip wat bovendien alleen gebruikt wordt voor de doorstroming van auto’s. Doorstroming voor fietsers en wandelaars, daar heeft men het niet over. Het faciliteren van doorstroming voor auto’s leidt alleen maar tot meer auto’s. Alsof 1.000 kilo staal voorrang verdient boven al die mensen die gewoon veilig op de fiets of te voet naar school, werk of winkel willen.

Het is niet dat we het niet weten. In alle handboeken, onderzoeken en richtlijnen van toonbepalende organisaties als CROW en SWOV staat het al jaren zwart op wit. 50 km/u is alleen verantwoord (of veilig) als er vrijliggende fietspaden en veilige oversteken zijn. Toch blijven de duizenden kilometers aan ‘grijze wegen’ bestaan. Als alle experts, van medici tot verkeerskundige, het eens zijn dat 30km/u beter is… waarom is het dan zo moeilijk om dat nu gewoon als uitgangspunt te nemen?

En het mooie? De oplossing is kinderlijk eenvoudig. Pas één getal aan in artikel 20 van het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) en maak 30 km/u de standaardsnelheid. Wil je als wegbeheerder tóch op sommige plekken toelaten dat er 50 km/u wordt gereden? Prima. Maar dan moet je eerst aantonen dat het veilig kan. Een veilige snelheid als basis, in plaats van als uitzondering. Op ruim 70% van de wegen binnen onze steden en dorpen geldt al 30km/u, dan is het toch logisch dat onze regelgeving dat volgt?

Hoog tijd om het nu eindelijk echt te regelen. Dan voorkomen we allerlei discussie over wanneer handhaving wel en niet mag. Dan voorkomen we dat gemeentes zelf het wiel opnieuw uitvinden. Dan voorkomen we dat iedere automobilist moet gokken of 30km/u geldt. Dan voorkomen we dat men bang wordt om te fietsen. Dan voorkomen we geluidsoverlast en onnodige uitstoot van schadelijke stoffen. Dan voorkomen we vele verkeersdoden en -gewonden.

Zo worden alle dorpen en steden in Nederland een stuk fijner om te leven. Dus echt, laten we het regelen. Op naar 30!

Een lijst met petities

  • Teken nu voor minder verkeersdoden

    Teken de petitie en roep de overheid op om onmiddellijk actie te ondernemen!

Lees meer over ons onderzoek

  • Onderzoek: 13 doden en 600 ernstige ongevallen minder per jaar

    Een landelijke maximumsnelheid van 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom kan jaarlijks minstens 13 verkeersdoden en 600 ernstige verkeersongevallen voorkomen.

Lees andere columns

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen

  • Fietsen over oude spoorbanen: Oostenrijk

    In de buurt van het Oostenrijkse Steyr kun je over een oud houtspoorbaantje fietsen. Met voor de liefhebbers een uitgerangeerde locomotief.

    Gepubliceerd op:
  • ‘Vouwfietsforenzen groeten elkaar allemaal’

    Petra forenst Van Culemborg naar Utrecht met Brompton en trein: Laatst stond ik in Utrecht, werd ik aangesproken: ‘Hé, je hebt je fiets niet bij je.’ Ik herkende die man alleen van gezicht. En van z’n vouwfiets.

    Gepubliceerd op:
  • Huppekee, een trafohuisje

    Dat was een verrassing! Ineens plantte een aannemer een trafohuisje op het fietspad in Amsterdam-Noord. Pas in 2030 komt er een definitieve oplossing.

    Gepubliceerd op: