stella accu

De plek van de accu, maakt het wat uit?

Voor het rijgedrag maakt het echt helemaal niet uit waar de accu zit. Een accu weegt maar 2,5 kilo, dat heeft geen invloed. Toch is de plek iets om over na te denken.

Accu in de bagagedrager

accu in bagagedrager

 In de bagagedrager kun je de accu er gemakkelijk uithalen. Er zit een handvat aan, dus makkelijk te dragen. Als je er een kinderzitje op wilt zetten, moet je kijken of dat gemakkelijk gaat en hoe hoog het zitje zal uitkomen. Let ook goed op of de haken van een tas nog passen, soms zit de accu in de weg.

Accu verstopt in de schuine framebuis

stella accu

 Dat is alleen voor de mooi gedaan. Praktisch gezien zijn er eigenlijk geen voordelen. Wel een aantal nadelen. Er is een hap uit het frame gehaald voor de accu. Om dat te compenseren moet het frame steviger gemaakt worden. En daardoor wordt je fiets zwaarder.  En de accu heeft geen handig handvat voor het tillen. Ook is er minder ruimte voor een goede lage instap. Sommige fabrikanten gebruiken een losse plaat om de accu mooi af te dekken. Onhandig want je moet 2 onderdelen los en vast maken en de losse plaat is lastig meenemen en ligt al snel in de weg. Dan is er nog verschil tussen boven uitnemen en beneden uitnemen. De onderkant is onhandig. Het wiel zit in de weg, je ziet slecht wat je doet en de afdekplaat wordt vies van opspattend vuil.

Accu achter de zitbuis 

accu achter framebuis

Er zijn ook accu’s die achter de zitbuis zitten. Het voordeel daarvan is dat de bagagedrager wat lager zit. Handig als je ook een kinderzitje op de bagagedrager wilt. En je zadel kan wat lager dan op een fiets met een accu in de drager.

Accu vast in het frame

accu in frame

Een trend die ineens terugkeert, is de vaste accu. Voordeel is dat de accu mooi weggewerkt kan worden en de fiets lichter is. Nadeel is dat je alleen bij de fiets kunt laden. En je moet maar afwachten hoe makkelijk de accu te reviseren is en of het inbouwen wel netjes gedaan is.

Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van fietsnieuws, de laatste testen en de leukste routes?

Ja, ik schrijf me in!