accurevisie e-bike

Is een gereviseerde fietsaccu veilig?

Een accu gaat niet eeuwig mee. Is reviseren een oplossing? Niet doen, zegt de fietsindustrie, want de accu is dan misschien ‘niet meer 100 procent veilig’. Volgens BOVAG ‒ waarin fietsenzaken verenigd zijn ‒ kan de veiligheid wél gegarandeerd worden. ‘Goed voor het milieu en de portemonnee.’

Accurevisie goedkoper dan nieuwe accu

Bij de aanschaf van een e-bike krijg je uitgebreid voorlichting over het gebruik van de accu. Mocht er binnen de garantietermijn (twee jaar) iets gebeuren, dan wordt de accu vervangen.
Maar wat doe je met een haperende accu van vier jaar oud? Is accurevisie dan een optie? Fietsenmerken zeggen dat je een nieuwe moet aanschaffen. De prijs kan oplopen tot zo’n 600 euro. Revisie is vaak veel goedkoper.
Om fietsers die zich met een kapotte accu melden in de werkplaats van een BOVAG-zaak goed te kunnen helpen, is BOVAG zelf in de accurevisie gestapt. De branchevereniging heeft daarvoor geld geïnvesteerd in Heskon. Dit bedrijf is gevestigd aan de rand van het centrum van Tilburg in een oude schoenenfabriek. Het repareert zo’n duizend accu’s per maand. 

hannes de jong van Heskon
‘Wat ons opvalt, is dat de fietshandel geen kennis heeft’, zegt Hannes de Jong van Heskon. Dit bedrijf is gespecialiseerd in accurevisie.

Tweede leven accu elektrische fiets

Hannes de Jong van Heskon begon in 2019 met accurevisie. Tijdens een rondleiding legt hij uit dat accu’s prima te repareren zijn. ‘In deze tijd van verduurzaming is het raar dat we een fietsaccu geen tweede leven geven.’
Opvallend is dat bij alle aangeleverde accu’s de oplader zit. ’Soms functioneert de oplader niet meer en is de accu nog goed. Wat ons opvalt, is dat de fietshandel geen kennis heeft om het functioneren van de accu te bepalen. Ze testen niet. Als er slechts een draadje in de oplader los zit, is het toch raar dat ze adviseren dat je een geheel nieuwe accu moet kopen? Alle accu’s en opladers worden daarom bij binnenkomst doorgemeten. Als we constateren dat een accu echt niet meer te repareren is, wordt deze gerecycled en hoeft de consument niets te betalen.’ 

Doormeten fietsaccu

doormeten fietsaccu
Beeld-auteur: Michiel Wijnbergh

In de hal staan stellingen vol cellen die voor die dag worden gebruikt. Een fietsaccu wordt na het doormeten uit elkaar gehaald. Alle onderdelen gaan in een bak met een barcode. ‘Zo zien we per stap van wie de accu is, wat er moet gebeuren en wat gedaan is. We beschikken over zo’n 250 montageschema’s voor het opbouwen van een vernieuwde accu. We weten dus precies hoe we moeten werken. Het gehele traject wordt bij ons niet door één werknemer gedaan, maar door circa tien. We werken daardoor efficiënter en het komt de kwaliteit van de reparatie ten goede. Op een zogeheten laseiland verbindt een werknemer de nieuwe cellen met strippen.’
Na de reparatie gaat de accu op de pijnbank. Daarmee wordt een zware fietstocht nagebootst. ‘Wanneer de accu de eindtest succesvol heeft doorstaan, gaan de geteste batterij en oplader terug naar de klant. We laten er altijd een beetje spanning in, omdat een fietsaccu nooit helemaal leeg mag zijn.’

Hoe werkt accurevisie?

Een accu is opgebouwd uit losse batterijcellen van bijvoorbeeld Samsung of Panasonic. De losse cellen worden met strippen van nikkel met elkaar verbonden. De elektronica in de behuizing ‒ het Batterij Management Systeem (BMS) ‒ zorgt dat de accu ‘communiceert’ met de motor. ‘Revisie is uitsluitend met gebruik van het bestaande BMS. Dit gaat bij veel accu’s zonder problemen, vooral bij bekende merken’, zegt De Jong van Heskon. ‘Als het BMS niet meer werkt, kan het zijn dat revisie niet mogelijk is.’

Heskon tracht accu’s zo origineel mogelijk te reviseren: ‘Dus met gebruik van hetzelfde type cel. Verder gebruiken we hetzelfde BMS en dezelfde sluitingstechniek van de behuizing. Mijn logica na de reparatie is: doordat het originele ontwerp, de montage en het gebruikte materiaal hetzelfde zijn, is de accu in wezen niet anders dan waarvoor deze gekeurd is.’
Nick Koot van Miton heeft nog een aanvulling. ‘Sommige accu’s worden niet meer gemaakt. Zo repareren wij de eerste generatie Gazelle-e-bikes, waarvan de accu niet meer wordt gemaakt. En wat die elektronica betreft zijn we inmiddels ervaren genoeg om Bosch-accu’s te repareren.’

Gereviseerde fietsaccu goed voor het milieu

De zaken gaan goed. In zo’n twee jaar tijd is Heskon van drie naar zo’n vijftig personeelsleden gegaan. Het bedrijf kon zo hard groeien dankzij een financiële injectie van BOVAG die voor de aangesloten fietshandelaren een minderheidsbelang nam in Heskon. ‘Ons doel is dat de BOVAG-fietshandelaren hun fietsaccu’s via Heskon laten repareren’, legt Tom Huyskens van BOVAG uit. ‘We koppelen het betrouwbare BOVAG-merk aan een goed product, de gereviseerde fietsaccu. Het is goed voor het milieu en de portemonnee van de consument.’ Volgens informatie op de BOVAG-site is accurevisie tot 50 procent goedkoper dan een nieuwe accu.
Vanwege dit grote prijsverschil zijn er veel bedrijven met accurevisie begonnen. BOVAG stelt op bovagaccurevisie.nl dat met Heskons werkwijze ‘de kwaliteit en veiligheid van de gereviseerde accu’s gegarandeerd worden’. Hoe zit dat bij andere bedrijven? Nick Koot van het Utrechtse Miton – zijn vader en oom stapten veertig jaar geleden de wereld van de accu en batterij in – pleit voor certificering. ‘Certificering is een goede manier om het kaf van het koren te scheiden.’
Volgens Koot heeft die certificering nog een ander effect: er ontstaat geen race to the bottom. ‘De markt is groot genoeg en zal alleen maar groeien voor gecertificeerde reparatiebedrijven. Door normale prijzen te rekenen bieden we kwaliteit.’

Bosch raadt accurevisie af

Bij Gazelle worden de wenkbrauwen gefronst over de BOVAG. Woordvoerster Lisette Kars: ‘Stel dat het niet goed gebeurt en de accu in de brand vliegt?’ Ze verwijst naar RAI, waarin de fietsindustrie vertegenwoordigd is. ‘Er bestaan risico’s dat een accu na revisie niet meer 100 procent veilig is, en daar kan de fabrikant van fiets en accu niet voor instaan’, aldus woordvoerster Diane Westerveld. ‘Veiligheid en aansprakelijkheid zijn de twee belangrijkste redenen dat de industrie terughoudend is als het gaat om revisie en remanufacturing van fietsaccu’s.’
Ook Bosch is tegen revisie. Het eBike-serviceteam benadrukt het gevaar van een ondeskundige reparatie: brand door kortsluiting. ‘Ga met de accu dan ook naar de dealer om deze door te laten meten. Onze dealers hebben een Bosch Diagnose Tool en aan hand van de foutcodes kunnen ze zien wat er moet gebeuren.’
De Jong van Heskon is niet verbaasd: ‘Natuurlijk zullen zij dat zeggen. Ze verdienen hun geld met de verkoop van fietsen.’ Huyskens van BOVAG voegt toe: ‘Ze bieden richting de consument geen oplossing. Wij doen dit omdat we niet willen dat Beun de Haas die accu’s gaat repareren, maar een goed bedrijf waar de bij ons aangesloten fietshandelaren hun accu heen kunnen sturen.’

Stella: accurevisie alleen met originele onderdelen

Stella Fietsen wil om die reden geen gezeur over de accu en ging in zee met Nowos. Dit bedrijf neemt kapotte accu’s in en zorgt dat ze met een CE-keurmerk terugkomen bij Stella, vertelt oprichter Jan Bartels van Stella. ‘Ze kunnen dan tegen een schappelijke prijs worden verkocht; goed voor de portemonnee en het draagt bij aan de circulaire economie. Alle batterijen moeten een UN 38.3-typekeur hebben om een CE-keurmerk te krijgen, anders mogen ze niet in de markt worden gezet. Door een accu te reviseren maak je als het ware een nieuwe accu, en die moet dus weer getest worden om aan die UN-norm te voldoen. Om die reden gebruiken wij originele componenten. Lukt het ons niet om aan originele componenten te komen, dan repareren we niet. We willen niet dat het misgaat.’

Wat vindt de Fietsersbond van accurevisie?

‘Accurevisie is in principe goed’, zegt consumentenvoorlichter Kees Bakker. ‘Het scheelt geld en afval. Maar de accu is wel een gevoelig product vanwege brandgevaar. Wij pleiten voor certificering. Dan krijg je als consument zekerheid over vakkundige en veilige revisie. Fabrikanten moeten ook meewerken aan accurevisie. Accu’s zijn soms lastig uit elkaar te halen. Fabrikanten moeten ze zo ontwerpen dat ze gemakkelijk te reviseren zijn. Ook omdat de fabrikant de oorspronkelijke accu soms na een aantal jaren niet meer nieuw kan leveren. Als je de accu dan niet kunt reviseren, moet je de fiets weggooien. Dat is niet duurzaam.’  

fietsaccu brand

Hoe voorkom je een accubrand? Belangrijkste tip: laat de fietsaccu niet vallen

Door een harde val of fout opladen kan een fietsaccu in brand vliegen. Lees meer