De ideale vakantiefiets

Je wilt op fietsvakantie. Welke fiets moet je dan kopen? Eric Schuijt van de Vakantiefietser uit Amsterdam geeft advies.

Vakantiefietser Eric Schuijt

Welke fiets moet je kopen als je voor het eerst op fietsvakantie gaat?

‘Als je in Nederland of Noord-Duitsland op fietsvakantie gaat, kun je gewoon op je stadsfiets gaan. Dat meen ik oprecht. Je hebt geen versnellingen nodig en de remmen zijn goed genoeg. Ik zou wel investeren in goede banden en waterdichte fietstassen. Daar heb je echt nooit spijt van. Ik ben zelf eens met een BSA-fiets met drie versnellingen en trommelremmen de Pyreneeën ingegaan. Bergop was lastig en in de afdaling werden de remmen te heet. Dat werd meer een wandelvakantie.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk Marktplaats.nl. Aan goede merken kun je je geen buil vallen. Maar let wel op wat je koopt. Kijk goed naar de uitvoering. Koga is een goed merk, maar niet iedere Koga is een reisfiets. Hou er rekening mee dat je er misschien nog 200 euro aan moet verspijkeren. En google ook even naar hoe je de juiste framemaat kunt bepalen.’
‘Als je tijd hebt, kun je prima een goedkope fiets kopen. Dan moet je zelf wat meer sleutelen. En er zijn altijd mensen die je onderweg willen helpen. Heb je weinig tijd, dan heb je meestal wat meer geld. Koop dan gewoon een goede fiets.’

Wat is de juiste framemaat?

pasfiets van de Vakantiefietser

‘Als je bij het afstappen met je geslachtsdelen tegen de framebuis komt, is het frame te groot. Dat is een aardige indicatie. Ik heb een pasfiets laten bouwen om de juiste framemaat te kunnen bepalen. Vooral wanneer je ouder wordt, is de juiste maat belangrijk. Als je jong en sportief bent, voel je het niet zo. Maar als je ouder bent, zijn je spieren korter en heb je sneller last van pijntjes.’

Als je wat meer geld hebt, wat is dan een ideale vakantiefiets?

‘Dat is een fiets met een stijf frame, dubbelwandige velgen, riemaandrijving van Gates, een Rohloff-versnellingsnaaf, hydraulische velgremmen en een SON-naafdynamo. Dan kom je al gauw op een bedrag van 3500 à 4000 euro.’

Rohloff-naaf

Rohloff met wiel

‘Om met de Rohloff-naaf te beginnen, die heeft zich echt bewezen. Die naaf is ongeëvenaard. Het grootste voordeel is dat je vanuit stilstand kunt schakelen. Met een derailleur moet je altijd enigszins vaart hebben om te kunnen schakelen. Als je verrast wordt door de helling, ben je vaak te laat. Dan moet je afstappen, je wiel optillen, pedalen laten draaien en schakelen. Bij een Rohloff-naaf kun je meteen terugschakelen, je moet alleen een beetje kracht terugnemen.

Meer over vakantiefietsen

De Rohloff-naaf heeft veertien versnellingen en daarmee heb je in feite hetzelfde bereik als met een derailleurversnelling. Met derailleurs heb je heel veel tandwielcombinaties. Maar wat verzet betreft heb je veel dubbelingen. En sommige combinaties van tandwielen zijn niet mogelijk omdat de ketting dan te scheef staat. In feite heeft Rohloff hetzelfde bereik.’

Gates-riemaandrijving

Gates riem beltdrive
Betrouwbaar en duurzaam. Eric Schuijt wil niet meer anders.

‘En je kunt de Rohloff-naaf combineren met de riemaandrijving van Gates. Een riem is veel beter dan een ketting. Ik test altijd eerst dingen uit voor ik er mensen mee op vakantie stuur. Riemen waren er altijd al, maar die waren te elastisch en dan gaat je rendement omlaag. De riem van Gates heeft 0,0 elasticiteit. En hij is heel sterk. Ik heb er in de Himalaya mee gefietst en toen ik heb hem 2 mm ingezaagd. Ik heb er toen nog 3000 kilometer mee gefietst. De overbrenging is heel efficiënt. Ik wil niet meer anders.’

Als je nog meer geld te besteden hebt: de Pinion

pinion versnelling bij trapas

‘De Pinion is ontworpen door twee Porsche-ingenieurs. Het is een versnellingssyteem bij de trapas, veel mensen denken dat het een middenmotor is. Er zijn drie versies: met 9, 12 of 18 versnellingen. In de eerste Pinions zaten kinderziektes, maar het is nu gewoon goed. Het is wel duurder. Een Rohloff-naaf maakt een fiets 1000 euro duurder. Een Pinion met 18 versnellingen maakt de fiets nog weer een keer 1000 euro duurder.’

Hydraulische velgremmen van Magura

magura velgremmen

Schijfremmen zijn erg goed, maar ook kwetsbaar. Ze raken gauw beschadigd bij vervoer in bus of trein en lopen dan aan. Ik kies daarom voor hydraulische velgremmen. Hydraulisch houdt in dat het werkt met oliedruk. Het is ongelooflijk betrouwbaar. Uit een groot Duits onderzoek onder fietsenmakers kwam dat ze het minste werk hadden aan hydraulische remmen.’

SON-naafdynamo

‘Als je wilt bezuinigingen laat de verlichting dan weg. Je hebt altijd wel een zaklamp bij je op vakantie. Maar ik vind het wel prettig, want met de SON-dynamo heb je veel licht. In de bergen fiets ik altijd met verlichting, want dan zien mensen zo’n fel lampje en merken ze mij eerder op. En veel mensen gebruiken de dynamo om hun smartphone en GPS mee op te laden.’

En wat is er mis met een derailleur?

derailleur

‘Daar is niets mis mee. Daar kun je zo de wereld mee rond fietsen. Maar als je budget het toe laat, zou ik voor Pinion of Rohloff kiezen in combinatie met een riem. Dan heb je extreem betrouwbare versnellingen met heel weinig slijtage. Rohloff trapt ietsje zwaarder dan een derailleur. Maar op fietsvakantie speelt dat niet zo’n rol. De luchtweerstand van je bagage remt je meer af, zoals Kees heeft aangetoond.’

En welke wielmaat moet je kiezen: 26”, 28” of 29”?

idworxband
Met Schwalbe Almotion banden kun je met zeer lage bandenspanning fietsen. Beeld:

‘Jarenlang was de mountainbike met 26” wielen wereldwijd de standaard. Echt overal kon je banden en velgen in die maat krijgen. Nu is die standaard vervangen door de 29”. Dat is eigenlijk een 28” band die wat breder is. Brede banden zijn nu echt de trend. En die rollen ook niet zwaarder en gaan lang mee. Tegenwoordig hoef je je trouwens niet meer zoveel zorgen te maken over reserveonderdelen. De fietsen zijn veel beter dan vroeger. En anders laat je iets opsturen. Ook in Kirgizië heb je binnen drie dagen het gewenste onderdeel.’

Bandentest Bron:

En welke bagagedrager?

‘Tubus is het merk. Punt.’

Wie is Eric Schuijt?

eric schuijt

Eric Schuijt maakte zijn eerste lange fietsreis in 1986 van Amsterdam naar Casablanca. Sindsdien is hij niet meer gestopt met fietsen. In 2003 opende hij zijn eigen fietsenwinkel, gespecialiseerd in vakantiefietsen: De Vakantiefietser. Hij gaat elk jaar twee maanden op pad op zijn eigen vakantiefiets.

Hoe ziet jouw ideale vakantiefiets eruit?

Wat is volgens jou de ideale vakantiefiets?

Discussieer mee op ons forum

Samen fietsen we beter!

Word lid