Is de Pinion een concurrent voor Rohloff?

Fiets met versnellingsbak

pinion

Met een versnellingsbak bij de trapas met achttien versnellingen heeft het Duitse Pinion iets bijzonders. Revolutionair? Niet helemaal, zegt TestKees. ‘In de jaren vijftig was er al een Mutaped-versnellingsbak voor fietsers, weliswaar met slechts drie versnellingen.’

TestKees:
‘Ik heb het systeem getest op de Tout Terrain Silkroad Explorer. De achttien versnellingen zijn in keurige kleine stapjes verdeeld van 11%. Het lichtste verzet op de fiets was 1,25 meter per omwenteling en het zwaarste 8 meter. Dat geeft een snelheidsbereik van 4,5 tot 50 kilometer per uur.

Concurrent voor Rohloff?

Schakelen gaat onder normale omstandigheden prima, maar onder volle kracht lukt niet. Ook is zo’n versnellingsbak al eens eerder uitgevonden. Toch mag de combinatie van plek, aantal versnellingen en constructie zeker uniek worden genoemd.
De hamvraag voor fietsers is of het kan concurreren met het andere ingenieuze Duitse versnellingssysteem: de Rohloff-naaf.
Een voordeel zou minder slijtage van de ketting moeten zijn. De beenkracht wordt door de versnellingsbak direct omgezet in lagere kracht (meestal) en een hoger toerental. Dat betekent minder kracht op de ketting. Daarnaast biedt de Pinion een groter bereik en kleinere stapjes tussen de versnellingen. Maar een ernstig nadeel is dat het systeem vermoedelijk zwaarder loopt dan de Rohloff-naaf. In een test in mijn meethal verbruikt de Tout Terrain met de Pinion 10 watt meer dan de Santos Travel Lite met Rohloff-naaf en snaaraandrijving. Dat komt waarschijnlijk door het feit dat er veel tandwielen moeten draaien, en dat kost energie.

Pinion-producent claimt 60.000 probleemloze kilometers

Bij de trapas zitten twee assen met twee keer negen paren tandwielen. Schakelen gebeurt door steeds twee paren tandwielen te koppelen op de assen. Per versnelling worden dus steeds vier tandwielen in serie gebruikt. De Pinion draait dus altijd vier tandwielen. Bij de Rohloff is dat alleen in de versnellingen 1, 2, 3, 5, 6 en 7. Maar misschien is de Pinion onder zware belasting efficiënter, of gaat die na het inrijden lichter lopen. De Rohloff blijkt nagenoeg onverwoestbaar. Ook dat is afwachten met de Pinion. De bouwers claimen 60.000 probleemloze kilometers. Maar of het lukt om de productiekwaliteit te handhaven die daarvoor nodig is?’

Categorieën