Fietsbrug van Den Bosch naar Utrecht

fietsbrug culemborg

Het belang van een fietsbrug over de Lek reikt van Utrecht tot in Den Bosch.  ‘Die brug moet er echt komen. Het is een belangrijke noord-zuidverbinding. Niet alleen voor 700 scholieren maar ook voor steeds meer forensen.’

Zo’n zestig fietsers uit drie provincies fietsten zaterdag 3 juli naar de Lekdijk in Culemborg om het pleidooi voor een fietsbrug over de Lek kracht bij te zetten. ‘Je hebt natuurlijk de 700 scholieren uit Houten die dagelijks naar Culemborg fietsen voor wie zo’n brug een uitkomst is. Maar het belang is veel groter. Steeds meer mensen uit Utrecht wijken voor woonruimte uit naar het rivierengebied en die gaan met een e-bike of een speedpedelec naar hun werk. Er is wel een pontje. Maar je weet hoe dat gaat. Als je aankomt, is die net weg’, zegt Jan van Nuland van de Fietsersbondafdeling West Betuwe.

51290427392_7759eeb599_c

Barrières slechten voor fietsers

Van Nuland was heel blij met de komst van actieve Fietsersbondleden vanuit Houten, Culemborg, Utrecht en Den Bosch. Het onderstreept het landelijke belang van de brug, vindt Van Nuland. ‘Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF) op 8 maart geaccordeerd. En daarin staat dat barrières slechten voor fietsers – denk aan spoorwegen, snelwegen en waterwegen –  belangrijk is. Als je dat leest, dan vraag je je af hoe de gemeentes in de Betuwe dat moeten betalen. Er zijn zoveel barrières: de Waal, de A15, de Betuwelijn en dus ook de Lek. Het gaat eigenlijk om een verbinding tussen Den Bosch en Utrecht.’

Snelbinder in Nijmegen

En de brug is zo belangrijk dat Van Nuland vindt dat ook andere overheden moeten bijdragen. Daar wordt al aan gewerkt. Statenlid Rita Braam van D66 maakt zich in Gelderland hard voor de verbinding en de provincie laat nu een onderzoek uitvoeren. ‘Dat onderzoek zal zeker een push geven. En raadsleden uit Culemborg en Houten van VVD en GroenLinks en alles wat er tussenzit, willen graag een brug. Een ambtenaar van de provincie Utrecht zei dat er voorlopig geen geld is. Er is de komende vier jaar 50 miljoen voor zeven snelfietsroutes. Dit zou de achtste worden. Die horizon van vier jaar wachten zullen we in acht moeten nemen.’
Maar volgens Van Nuland zou het veel sneller kunnen als ProRail mee zou werken. De route volgt het spoor en de fietsbrug zou aan de spoorbrug vast kunnen worden gemaakt. ‘In Nijmegen is dat al gedaan met de Snelbinder. Als het in Nijmegen kan, kan het hier ook.’

Wij strijden voor jouw belangen. Help je mee?

In heel Nederland doen vrijwilligers er alles aan om het fietsen voor jou aangenamer en veiliger te maken. Help je mee?

Ja. ik word lid!

Categorieën