Direct naar inhoud

Kwiggle: heupwiegen op je vouwfiets

Kees Bakker
Gepubliceerd op:

De Kwiggle is uniek, klein en licht. En hij rijdt net even anders dan een reguliere fiets.  

Formaat

De Kwiggle is twintig procent kleiner dan de klassieke Brompton. Opgevouwen is het een pakketje van zestig bij vijfenveertig bij dertig centimeter dat maar tien kilo weegt. Dat neem je zo mee naar je zitplaats.  

Vouwen

Op- en uitvouwen is in het begin even een puzzel omdat de volgorde belangrijk is en je de cranks in de juiste stand moet draaien. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk meer.  

Rijcomfort

Uniek aan de fiets is dat het zadel niet vast zit aan het frame. Het zadel kan vrij naar links en rechts zwiepen ten opzichte van het frame. Daar zit een gedachte achter. Zo trap je niet alleen met je bilspieren, maar ook vanuit je heupen en rugspieren. Het lijkt op de beweging die je maakt als je rechtop aan het schaatsen bent. Je zit op de Kwiggle ook rechtop. Het stuur moet je losjes vasthouden want dat gaat ook van links naar rechts. De fiets heeft drie versnellingen.    

Wennen

Het is in het begin even wennen omdat je het gevoel hebt helemaal geen controle over de fiets te hebben en je niet met je lichaamsgewicht kunt sturen. Na een tijdje kon ik er ontspannen al heupwiegend op fietsen. Niet zo snel als ik gewend ben, maar dat kan komen doordat ik nog aan de beweging moest wennen, doordat ik meer spieren moest bewegen of doordat ik zo rechtop zat.  

Opstappen 

Het zadel van de Kwiggle staat hoger dan bij een normale fiets omdat je je been meer moet strekken. Daarom kun je niet met een beenzwaai opstappen, maar moet je hem schuin houden.   

Kleine wielen

Dat de wielen zo klein zijn en zo dicht bij elkaar zitten, geeft een wiebelig gevoel, alsof je makkelijk voorover of achterover kunt klappen.  

Prijs

De Kwiggle kost 1.553,63 euro en is te bestellen via www.kwigglebike.com. Niet tevreden? Je kunt hem binnen zestig dagen terugsturen.  

Pluspunten

  • Klein en compact
  • Je beweegt veel spieren
  • Minpunten

  • Duur
  • Voelt wiebelig
  • Kost tijd om eraan te wennen
  • Korte afstand tussen voor- en achterwiel met risico voorover of achterover klappen
  • Lees onze laatste testen

    Deel deze pagina

    Een lijst met artikelen