De Kwiggle is uniek, klein en licht. En hij rijdt net even anders dan een reguliere fiets.
Formaat
De Kwiggle is twintig procent kleiner dan de klassieke Brompton. Opgevouwen is het een pakketje van zestig bij vijfenveertig bij dertig centimeter dat maar tien kilo weegt. Dat neem je zo mee naar je zitplaats.
Vouwen
Op- en uitvouwen is in het begin even een puzzel omdat de volgorde belangrijk is en je de cranks in de juiste stand moet draaien. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk meer.
Rijcomfort
Uniek aan de fiets is dat het zadel niet vast zit aan het frame. Het zadel kan vrij naar links en rechts zwiepen ten opzichte van het frame. Daar zit een gedachte achter. Zo trap je niet alleen met je bilspieren, maar ook vanuit je heupen en rugspieren. Het lijkt op de beweging die je maakt als je rechtop aan het schaatsen bent. Je zit op de Kwiggle ook rechtop. Het stuur moet je losjes vasthouden want dat gaat ook van links naar rechts. De fiets heeft drie versnellingen.
Wennen
Het is in het begin even wennen omdat je het gevoel hebt helemaal geen controle over de fiets te hebben en je niet met je lichaamsgewicht kunt sturen. Na een tijdje kon ik er ontspannen al heupwiegend op fietsen. Niet zo snel als ik gewend ben, maar dat kan komen doordat ik nog aan de beweging moest wennen, doordat ik meer spieren moest bewegen of doordat ik zo rechtop zat.
Opstappen
Het zadel van de Kwiggle staat hoger dan bij een normale fiets omdat je je been meer moet strekken. Daarom kun je niet met een beenzwaai opstappen, maar moet je hem schuin houden.
Kleine wielen
Dat de wielen zo klein zijn en zo dicht bij elkaar zitten, geeft een wiebelig gevoel, alsof je makkelijk voorover of achterover kunt klappen.
Prijs
De Kwiggle kost 1.553,63 euro en is te bestellen via www.kwigglebike.com. Niet tevreden? Je kunt hem binnen zestig dagen terugsturen.
Pluspunten
Minpunten
Lees onze laatste testen
-
Brompton G-line getest: fietst, vouwt en remt geweldig Brompton G-line getest: fietst, vouwt en remt geweldig
Na vijftig jaar prima vouwfietsen maken heeft Brompton een nieuw model ontwikkeld met 20 inch wielen in plaats van 16 inch.
Gepubliceerd op: -
Lekke band onderweg Lekke band onderweg
Lekke band onderweg. Balen! Met een beetje voorbereiding en de goede spullen kun je snel weer verder.
Gepubliceerd op: -
Cube Trike Hybrid 750: Driewieler die rijdt als tweewieler Cube Trike Hybrid 750: Driewieler die rijdt als tweewieler
De Trike van Cube is een bijzondere bakfiets, met de bak aan de achterkant, tussen twee wielen, die uit zichzelf blijft staan.
Gepubliceerd op:
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
De fiets mee in de trein, bus of het vliegtuig: wel of niet doen? De fiets mee in de trein, bus of het vliegtuig: wel of niet doen?
Ga je op fietsvakantie, dan kun je met de trein, de bus of het vliegtuig naar het beginpunt van je tocht. Fietsjournalist Jessica de Korte deelt haar ervaringen en tips.
Gepubliceerd op: -
E-bikeschaamte E-bikeschaamte
Is een e-bike reden tot schaamte? Lezers reageren: ‘Dankzij onze e-bikes genieten we van het mooie landschap.’
Gepubliceerd op: -
Bas: ‘Heerlijk om na kluswerk op de fiets te springen’ Bas: ‘Heerlijk om na kluswerk op de fiets te springen’
Klusser Bas parkeert geen grote bus op je stoep, maar een bakfiets: ‘Er past verdraaid veel in.’
Gepubliceerd op: