De Kwiggle is uniek, klein en licht. En hij rijdt net even anders dan een reguliere fiets.
Formaat
De Kwiggle is twintig procent kleiner dan de klassieke Brompton. Opgevouwen is het een pakketje van zestig bij vijfenveertig bij dertig centimeter dat maar tien kilo weegt. Dat neem je zo mee naar je zitplaats.
Vouwen
Op- en uitvouwen is in het begin even een puzzel omdat de volgorde belangrijk is en je de cranks in de juiste stand moet draaien. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk meer.
Rijcomfort
Uniek aan de fiets is dat het zadel niet vast zit aan het frame. Het zadel kan vrij naar links en rechts zwiepen ten opzichte van het frame. Daar zit een gedachte achter. Zo trap je niet alleen met je bilspieren, maar ook vanuit je heupen en rugspieren. Het lijkt op de beweging die je maakt als je rechtop aan het schaatsen bent. Je zit op de Kwiggle ook rechtop. Het stuur moet je losjes vasthouden want dat gaat ook van links naar rechts. De fiets heeft drie versnellingen.
Wennen
Het is in het begin even wennen omdat je het gevoel hebt helemaal geen controle over de fiets te hebben en je niet met je lichaamsgewicht kunt sturen. Na een tijdje kon ik er ontspannen al heupwiegend op fietsen. Niet zo snel als ik gewend ben, maar dat kan komen doordat ik nog aan de beweging moest wennen, doordat ik meer spieren moest bewegen of doordat ik zo rechtop zat.
Opstappen
Het zadel van de Kwiggle staat hoger dan bij een normale fiets omdat je je been meer moet strekken. Daarom kun je niet met een beenzwaai opstappen, maar moet je hem schuin houden.
Kleine wielen
Dat de wielen zo klein zijn en zo dicht bij elkaar zitten, geeft een wiebelig gevoel, alsof je makkelijk voorover of achterover kunt klappen.
Prijs
De Kwiggle kost 1.553,63 euro en is te bestellen via www.kwigglebike.com. Niet tevreden? Je kunt hem binnen zestig dagen terugsturen.
Pluspunten
Minpunten
Lees onze laatste testen
-
Hoe maak je je fiets winterklaar? Hoe maak je je fiets winterklaar?
Hoe kun je je als fietser voorbereiden op winterse omstandigheden? TestKees geeft tips.
Gepubliceerd op: -
Testfiets: Decathlon Elops Testfiets: Decathlon Elops
Goedkoop of duurkoop? Na 2,5 jaar is onze testfiets terug, roestig en gebrekkig. ‘Duurkoop’, concludeert Kees Bakker.
Gepubliceerd op: -
Getest: nieuw ventiel met pompkop van Schwalbe Getest: nieuw ventiel met pompkop van Schwalbe
Op veler verzoek: meer informatie over het superventiel van Schwalbe.
Gepubliceerd op:
Deel deze pagina
Een lijst met artikelen
-
Column fietskoerier Wendy: misplaatste vrolijkheid Column fietskoerier Wendy: misplaatste vrolijkheid
Wendy van Roosmalen (27) werkt nu vier jaar bij De Fietskoerier Utrecht. Ze schrijft voor ons een column over haar ervaringen.
Gepubliceerd op: -
Trend: de deelfiets Trend: de deelfiets
Deelfietsen zijn geweldig, maar het systeem is voor verbetering vatbaar. Ze zijn duur en staan nog lang niet overal.
Gepubliceerd op: -
Fietsersbond blij met behoud Hoeksveer in 2025 Fietsersbond blij met behoud Hoeksveer in 2025
Goed nieuws voor fietsers en dagjesmensen: het Hoeksveer blijft ook in 2025 in de vaart. De Veerpontencoalitie is hier erg blij mee.
Gepubliceerd op: