Laat goedkope fietslampjes liggen

Voor vijf tientjes de hele winter verlicht

axendo 60 USB

Goede fietsverlichting kwam meestal uit Duitsland en was altijd duur. Maar nu kun je voor vijf tientjes goed en veilig verlicht de winter door komen. ‘Bespaar jezelf de ergernis van goedkope lampjes’, zegt TestKees.

Waarom is goede fietsverlichting nu ineens goedkoper?

‘Bij de koplampen zien we een prijsdoorbraak. De Axendo 60 USB van Spanninga is een goede koplamp voor niet teveel geld. Dezelfde lamp werd eerst door Philips gemaakt, maar die is met de productie gestopt. Nu maakt Spanning ze en ze kosten 40 euro per stuk en toen waren ze rond 70, 80 euro, met losse oplaadbare batterijen. Nu heeft die een goede Li-ion interne accu. Je kunt er dan 3,5 tot 4 uur mee fietsen. De dynamoversie van de Axendo 60 is ook een hele goede koplamp. Er zijn natuurlijk veel meer lampen op de markt. Maar daar zit veel rotzooi tussen. Spanninga heeft ook nog veel matige koplampen, ik weet niet waarom ze die niet uit het assortiment halen.’

retro koplamp van axa
Retrolampen zijn moeilijk goed af te stellen. En het licht wordt ook snel zwak, merkte TestKees. Beeld:

Wat is er mis met die koplampen?
‘Ze geven minder licht en het licht wordt niet goed verdeeld over de weg, waardoor je minder ziet. Daarnaast zijn er veel lampen op de markt die niet geschikt zijn voor op de openbare weg. Wielrenners en mountainbikers rijden met lampen met een ronde bundel die rechtuit schijnt. Daar verblind je anderen mee. Een andere verblindende lamp is de koplamp met een retro-uiterlijk. Die blijken ook moeilijk af te stellen. Ze staan te laag of te hoog. Vaak staan ze te hoog afgesteld en dan verblind je je tegenliggers.’

Wat zijn de beste achterlichten voor je fiets?

Spanninga Elips Xds
Het beste achterlicht komt van Spanninga en kost een tientje. Beeld:

‘Ook weer lampen van Spanninga: de Elips Xds (dynamo) en de DUXO Xb (batterij). Deze zijn goed en goed geprijsd. Er is geen reden om ze niet te kopen. Ze zijn veel beter dan de lampjes die je met een elastiekje aan je fiets vast maakt. Je bent goed zichtbaar, ze zijn goed gericht en ze gaan lang mee. Constructief zien ze er ook goed uit. Ze kosten rond de 10 euro. En met twee AA batterijen in de DUXO Xb zit je de hele winter goed.’

Welke achterlichten moet je niet kopen?

Lampjes op AAA-batterijen
‘Batterijlampjes gevoed met AAA batterijen(mini penlites) zijn ongeveer drie keer zo snel leeg als lampjes op AA batterijen (penlites). Knoopcellen gaan nog weer korter mee. Zonde dus om zo’n lamp te kopen.’

Achterlichten met één felle stip
‘Ik raad achterlichten die het licht in een smalle en felle punt bundelen af. Je bent weliswaar goed zichtbaar, maar het licht is erg storend voor mensen die achter je rijden. Helemaal zorgelijk is de trend bij producenten van lampen voor racefietsers. Die maken erg felle achterlichten onder het motto ‘HALLO HIER FIETS IK’. En als ze dan ook nog in de knipperstand staan is het helemaal hard schreeuwen. Asociaal!’

Goedkoop achterlichtje
Laat deze lampjes in de schappen liggen, zegt TestKees. Beeld:

Goedkope Action- en Hema-lampjes
‘Bij de Action en Hema zijn goedkope reflectorlampen met AA batterijen te koop, die in alle opzichten van mindere kwaliteit zijn dan de Spanninga DUXO. Bespaar jezelf de ergernis van goedkope lampjes en geef een paar euro meer uit.’

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur Vogelvrije Fietser

Michiel Slütter is hoofdredacteur crossmedia van de Fietsersbond.

Reacties

  1. Dat verblinden begin echt een probleem te worden en niet alleen fietsen, ook veel snorscooters hebben beroerd afgestelde verblindende lampen. Ik denk dat er gewoon regelgeving voor moet komen. Een fietser of snorder hoeft niet meer te verblinden dan een auto, die gelukkig hun groot licht uit zetten als ze je aan zien komen. Ik gebruik zelf dit setje. https://www.bikester.nl/outdoor-uitrusting/fietsaccessoires/fietsverlichting-batterij/374667.html Het geeft genoeg licht om in het pikkedonker je weg te vinden en zichtbaar te zijn voor verkeer zonder verblindend te zijn. Oplaadbaar via usb. (wel even andere kabeltjes gebruiken want ze zijn heel kort. Het is mini-usb dat vroeger nog veel in digitale camera's en mp3 spelers te vinden was, ik had gelukkig nog kabels liggen). De voorlamp geeft een indicatie wanneer er moet worden opgeladen, achter niet. Ze zijn heel snel te bevestigen zodat je ze op verschillende fietsen kunt gebruiken en er af kunt halen als je je fiets ergens neer zet. Ook kun je de voorlamp handig kantelen. Ver voor je uit in het pikkedonker zodat je obstakels en onverlichte sujetten optijd ziet en voor je op de straat als je in het stadsverkeer bent.

  2. Lomito says:

    Mijn Stromer ST2s is voorzien van een Supernova M99 pro koplamp voor dagrijverlichting, automatisch inschakelend dimlicht (lichtsensor) en een bedienbaar grootlicht met een lichtopbrengst van maar liefst 1600 lumen. De lamp kost een lieve duit (€ 320) maar dan heb je ook echt verlichting die je zichtbaar maakt in het verkeer en bij volle duisternis voldoende licht geeft om met 35-45 km/uur te kunnen blijven fietsen.

    Het schakelbare grootlicht is bijzonder praktisch, zowel overdag als bij duisternis om overige weggebruikers te waarschuwen met een lichtsignaal. Denk daarbij aan automobilisten die het fietspad blokkeren om een voorrangsweg op te draaien of om verkeer uit zijstraten van links te attenderen op jouw nadering van een kruising.

    Het achterlicht van mijn fiets is de Supernova M99 Tail Light (€70), een horizontale serie van 5 LED's met remlicht waarbij de rode LED's gaan feller branden bij gebruik remhendels.

  3. luky says:

    Recentelijk bij een verlichtingsactie geweest in mijn woonplaats, dit was een gezamelijke actie van de ANWB, Fietsersbond, Politie, Zorgwijken, buurtregisseurs. Je kon je verlichting laten controleren, en indien nodig een verlichting-set krijgen die direct gemonteerd werd. opvallend dat zoveel mensen met slechte verlichting fietsen. Dan vraag je je af, waarom?? Is het laksheid, is het een geldkwestie? Veel jeugd, zijn de ouders er ook niet schuldig aan? Bij kinderen die zakgeld krijgen, is het al een probleem, wamt als de politie 1 of twee keer jaar bekeuringen uitdeelt, komt dat vaak ten laste van de ouders! Bij een veiligheidscongres werd al geopperd om verlichting zodanig molestbestendig door de fabrikant te laten plaatsen, inclusief batterijen, die automatisch aangaan als het donker wordt!

  4. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Rydon niet wordt genoemd. Ik heb voor mijn 2 puberzonen en mezelf al jaren Rydon op de fietsen zitten. Niet stuk te krijgen, ook niet in de openbare fietsenrekken op het station. En doordat ze op zonne-energie weer opladen weet ik zeker dat ze altijd licht hebben.
    In al die jaren heb ik tweemaal de batterijtjes weer op moeten laden omdat zoonlief het lampje een weeklang aan had laten staan. Verder een superfijn fietslicht voor zo'n €35,- indertijd. www.rydon.eu

  5. Lomito says:

    Ik verbaas me ook over het hoge aantal fietsers dat zonder verlichting of onvoldoende verlichting rondrijdt. Zonder goede verlichting ben je nauwelijks zichtbaar tijdens slechte zichtomstandigheden (duisternis, laagstaande zon, regen, mist) en een sitting duck voor aanstormende automobilisten. De idiote aansprakelijkheidsregels zijn dan wel in het nadeel van de automobilist maar wat heb je daar aan als je gewoon niet gezien wordt en blijvend invalide of doodgereden wordt???

Reageer ook op ons forum

1 meer reactie

Deelnemers

Samen fietsen we beter!

Word lid