Bosch cube middenmotor

Speedpedelecs met middenmotor halen geen 45 per uur

Speedpedelecs ogen als uit de kluiten gewassen elektrische fietsen. Maar vanwege de hoge maximumsnelheid van 45 per uur beschouwt de wetgever ze als bromfietsen en moeten ze naar de rijbaan.

Maar halen alle speedpedelecs ook echt 45 per uur?

‘Met speedpedelecs met een relatief lichte motor is het zeer lastig om 45 per uur te rijden. Om te fietsen met windkracht 3 tegen heb je ongeveer 850 watt aan vermogen nodig. Trap je zelf 150 watt mee – dat is lekker meetrappen – dan heb je al een 700 watt motor nodig. Bosch levert een speedpedelecmotor met een vermogen van ongeveer 350 watt. Populair is de combinatie met tandriem en de traploze enviolo-naaf. Dat is een robuuste en betrouwbare combinatie die nauwelijks onderhoud vraagt. Maar het rendement van de naaf is laag. Het verlies bedraagt in de zwaarste versnelling al snel 20 procent. Trap je zelf 150 watt mee dan blijft er van de 500 watt maar 400 watt over voor de snelheid. Bij windkracht 3 tegen is dat in het voorbeeld nog maar 33 per uur. De Bosch-motor kun je natuurlijk ook combineren met een derailleur. Dan wordt de fiets duidelijk sneller. Met een verlies van 5 procent hou je nog 475 watt over. De snelheid wordt dan in ons voorbeeld 36. Maar door de constante hoge belasting op de ketting slijt  die op een speedpedelec met middenmotor wel erg snel.’

TestKees Fietsersbond

Zijn er ook speedpedelecs waarmee je wel gemakkelijk 45 per uur kunt fietsen?

‘Dan ben je aangewezen op een achterwielmotor. De meeste speedpedelecs combineren deze motor met een derailleur. Omdat de motor de ketting niet belast, heb je de normale slijtage die je ook zou hebben op een gewone fiets met derailleur. De bekendste merken met achterwielmotor en derailleur zijn Stromer en Klever.’
‘Klever, Kettler en MTB Cycletech leveren een speedpedelec waarbij de achterwielmotor gecombineerd wordt met het Pinion-versnellingssysteem. Bij de Pinion heb je een ingebouwde tandwielkast bij de trapas. Het systeem is nagenoeg onderhoudsvrij en je kunt schakelen bij stilstand. Met ook nog een tandriem heb je dan een nagenoeg onderhoudsvrije speedpedelec. Dat het rendement van de Pinion wat lager is dan een derailleur is geen probleem. Het grootste deel van de energie wordt toch geleverd door de achterwielmotor.’
‘Stromer levert ook een speedpedelec met een 750 watt motor waarin een 5 versnellingsnaaf is ingebouwd en een tandriem. Daarmee heb je vergelijkbare onderhoudsvrije speedpedelec als de versies met Pinion.’

Hoe zit het met de actieradius van een speedpedelec?

Op een speedpedelec rij je de accu zeer snel leeg. Zeker als je de motor constant op vol vermogen belast. Het lastig om de afstand in te schatten. Maar je kunt wel berekenen hoe snel de accu leeg is. Als je uitgaat van een rendement van 75 procent en je weet hoeveel de motor verbruikt dan is het een makkelijke rekensom. Bijvoorbeeld: je hebt een 700watt motor en een 800Wh accu. De accu levert  dan 600Wh. Er gaat namelijk 200Wh gaat verloren aan warmte. Bij een verbruik van 700 watt is de accu dan in 6/7 uur leeg. En dat is dus al na ongeveer 50 minuten! Is je rijgemiddelde 40 per uur dan is de actieradius maar 34 kilometer. Bedenk dus goed hoever je wilt komen met je accu en of je die rit altijd op vol vermogen wilt rijden.’

Wat kun je zelf doen om de actieradius te verhogen?

‘Verreweg de meeste energie  gaat verloren aan luchtweerstand. De meeste speedpedelecs zijn dan ook ontworpen voor een diepe zithouding. Wil je rechterop zitten voor meer comfort dan gaat dat ten koste van de snelheid. Wijde en wapperende kleding  en uitstekende tassen veroorzaken ook veel luchtweerstand. Dus voor de snelheid en actieradius zijn strakke kleding en tassen die achter je lichaam zitten aan te bevelen.’

Nog meer tips?
De meeste speedpedelecs zijn uitgerust met brede banden. Om de voordelen daarvan te benutten moet je ze wel met lage spanning gebruiken. Een goede verende voorvork is zeer aan te bevelen op een speedpedelec. Met een ongeveerde vork met grote snelheid over slecht wegdek rijden is geen pretje. Een verende zadelpen is ook aan te raden. Maar dan wel een kwalitatief hoogwaardige met een parallelmechanisme zoals de Cane Creek Thudbuster LT of de Kinekt Bodyfloat.’

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Nooit meer de testen van TestKees mislopen? En altijd op de hoogte zijn van het laatste fietsnieuws?

Ja, ik schrijf me in!