Officieel valt een speedpedelec onder de bromfietsen en de maximale wettelijke snelheid van een bromfiets is 45 kilometer per uur. De ondersteuning van de speedpedelec stopt dan ook rond de 45 kilometer per uur. Om die snelheid te bereiken heb je ongeveer 700 watt aan vermogen van je benen en motor nodig.
Wil je een speedpedelec waarmee je makkelijk die snelheid haalt, om bijvoorbeeld goed mee te rijden met de auto’s, dan heb je dus een sterke motor nodig. Want de regel is dat de speedpedelec op de rijbaan moet rijden en niet op het fietspad.
In de test waren alleen de Klever en Stromers krachtig genoeg om makkelijk 45 kilometer per uur te fietsen. De middenmotoren leveren maximaal 350 watt. Daarmee moet je al behoorlijk meetrappen om 40 kilometer per uur te halen. In de test hebben we gevraagd welke snelheid de testers halen als ze zelf lekker doortrappen in de hoogste ondersteuning.
10 Testers, 9 fietsen, 8 kilometer
Speedpedelectest 2018
Winnaar: Stromer ST2 sport

Tien ervaren testrijders waren het meest enthousiast over de Stromer ST2 Sport. Deze speedpedelec rijdt lekker vlot en haalt met gemak 45 kilometer per uur. Maar ook met de andere speedpedelecs van Stromer en de Klever X Speed zit je zo op de 45 kilometer per uur.
Speedpedelec als leasefiets?
Op 1 januari 2020 veranderen de regels voor de bijtelling van een leasefiets. Bereken hier of het leasen van een speedpedelec voor jou gunstig uitpakt. Of dat je beter om een kilometervergoeding kunt vragen.
Stromer St2 Sport
€ 6490
Met 814 Wh. accu.
Best getest

Fietsersbond oordeel:
Upgrade naar 983 Wh accu kost € 340,-.
Gewicht: 28,4 kg.
Versnellingen: Derailleur Shimano XT 1×11 en SLX shifter.
Motor: TDCM ST-HM-03 800 Watt.
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning: 45 kilometer per uur.
Onze testers vonden de fiets lekker vlot rijden. Je kunt er vrij gemakkelijk 45 kilometer per uur mee halen. Daarnaast vonden ze de ondersteuning ook erg prettig. De zithouding op de fiets werd wel als enigszins spartaans beoordeeld door de diepe zit en het ontbreken van vering. Het rijgedrag is zeer goed vanwege het stabiele frame en de brede banden. De fiets scoort gemiddeld een 8,6.
Voordelen
- Prettige ondersteuning.
- Je haalt gemakkelijk 45 kilometer per uur.
- Stabiel rijgedrag.
- Het karakter van de ondersteuning kan je zelf instellen via een handige App.
Nadelen
- Geen verende voorvork.
- Prijzig.
- Het verwijderen van de accu kan lastig zijn.
- De accuklep blijft open staan wanneer de accu er niet inzit.
- Het display op het frame is soms lastig af te lezen.
Klever X Speed
€ 4899
Met 570 Wh. accu.
Beste koop

Fietsersbond oordeel:
Upgrade naar een 850 Wh accu kost € 400,-
Gewicht: 28,1 kg
Versnellingen: Derailleur Shimano XT 1×10
Motor: Achterwiel TDCM X30B008P
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning: 44,5 kilometer per uur.
Onze testers waren zeer te spreken over de snelheid en beoordeelden deze fiets met een 7,7 gemiddeld. Je kunt makkelijk tegen de 45 kilometer per uur fietsen, de ondersteuning bouwt pas af bij 47 kilometer per uur. Een minpunt is dat de ondersteuning vrij fors remt op de motor. Wanneer je kort je benen stil houdt, zakt de fiets direct een eind terug in snelheid. Daarnaast kickt de ondersteuning in een lage stand bij een lage snelheid te fors in. Het comfort van deze speedpedelec werd door de testers als goed beoordeeld. Dit kwam mede door de verende voorvork. Dit is het voornaamste voordeel ten opzichte van de Stromer.
Voordelen
- Krachtige motor.
- Verende voorvork.
- Opvallend design.
- Je haalt vrij makkelijk 45 kilometer per uur.
- scherp geprijsd (zeker t.o.v. de Stromer)
Nadelen
- Remmen op de motor zorgt voor teveel vertraging bij het ‘freewheelen.’ (maar kun je uitzetten)
- De bediening van het display had beter gekund. Deze zit namelijk net te ver van het handvat.
- Een aantal testers vonden het frame bij hoge snelheid enigszins instabiel sturen.
- De ondersteuning komt bij een lage snelheid te fors in.
Stromer St5
€ 9490
Met 983 Wh. accu.

Fietsersbond oordeel:
Gewicht: 30,9 kg.
Versnellingen: Derailleur Shimano XTR Di2 1×11.
Achterwielmotor: TDCM ST-HM-03 850 Watt.
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning is 44,5 kilometer per uur.
De ST5 is het nieuwste model van Stromer. Het grootste verschil met eerdere modellen is het design van het stuur, de stuurpen en de iets krachtiger motor. De testers vonden deze fiets lekker vlot rijden. Je kunt makkelijk 45 kilometer per uur halen. Daarnaast vonden ze de ondersteuning ook zeer prettig. Deze fiets kreeg dan ook de hoogste gebruikersbeoordeling. De zitting werd wel als enigszins spartaans beoordeeld vanwege de diepe zit en het ontbreken van goede vering.
Voordelen
- Zeer prettige ondersteuning
- Schakelt vlot naar 45 kilometer per uur.
- Fraai uiterlijk.
- Fiets heeft een grote accu, waardoor hij bij terugval in energie hetzelfde tempo blijft afleggen.
- Fiets werkt door middel van elektronisch schakelen.
Nadelen
- In vergelijking tot de ST2 is deze fiets erg prijzig.
- Geen verende voorvork
- Het verwijderen van de accu kan lastig zijn.
- De accuklep blijft openstaan als de accu er niet inzit.
- Display op het frame is soms lastig af te lezen.
- De fiets heeft een diepe zit, niet prettig voor lange afstanden.
- Het speciale designstuur beperkt sterk de mogelijke aanpassingen.
Stromer ST1x
€ 3990
Met 618 Wh. accu.

Fietsersbond oordeel:
Gewicht: 28,8 kg.
Versnellingen: Derailleur Deore 1×10.
Achterwielmotor: TDCM ST-HM-02 800 Watt.
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning is 44 kilometer per uur.
De ST1 is het eenvoudigste model van Stromer. Het verschil met de ST2 is een motor die net wat minder goed werkt. Ook de afmontage is eenvoudiger. De testers vonden de fiets lekker vlot rijden. Je kunt vrij makkelijk 45 kilometer per uur halen. Tijdens de beoordeling van de ondersteuning, waren er nauwelijks verschillen met de ST2. Alleen dat deze wellicht net wat minder vlot is. Net als bij de ST2 werd de vering gemist.
Voordelen
- De fiets heeft een prettige ondersteuning, deze lijkt weinig onder te doen voor de ST2.
- De fiets schakelt vlot naar 45 kilometer per uur.
- Relatief goedkoop ten opzichte van de ST2.
Nadelen
- Geen verende voorvork.
- De accu verwijderen is vrij lastig.
- De accuklep blijft open staan als de accu er niet inzit.
- Het display op het frame is soms lastig af te lezen.
- Redelijk eenvoudige afmontage.
Riese & Müller New Charger
€ 4289
Met 500 Wh. accu.

Fietsersbond oordeel:
Upgrade naar een 2500 Wh. accu kost € 917,-.
Gewicht: 28,2 kg.
Versnellingen: Nuvinci 380.
Middenmotor: Bosch Performanceline 350 watt.
Kruissnelheid met de hoogste ondersteuning is 39 kilometer per uur.
Onze testers beoordeelden deze fiets met een 8. De speedpedelec is voorzien van een Bosch 350 Watt middenmotor gecombineerd met een Gates Beltdrive en een traploze Nuvincinaaf. Op zich is dit een prima onderhoudsvrije combinatie. Door het lage vermogen van de middenmotor en het lage rendement van de versnellingsnaaf, is deze fiets niet erg vlot. De testers reden tussen de 35 en 40 kilometer per uur in de hoogste ondersteuning. Voor een snelheid van meer dan 40 kilometer per uur moest je zelf hard mee trappen. Verder is het rijgedrag en comfort goed. De fiets is voorzien van de Thudbuster ST: een verende zadelpen. De pen is prima, maar veert duidelijk minder dan de Thudbuster LT. De Boschmotor bouwt al af bij 43 kilometer per uur.
Voordelen
- Fiets heeft een prettige natuurlijke ondersteuning.
- Goed rijgedrag.
- Duidelijk display.
- Onderhoudsvrije aandrijving.
Nadelen
- Het is met deze speedpedelec zwaar om boven de 40 kilometer per uur te fietsen.
- De motor maakt geluid (bij hoge snelheid, heb je hier niet veel last van vanwege windruis).
Riese & Muller Nevo Touring HS
€ 4079
Met 500 Wh. accu.

Fietsersbond oordeel:
Upgrade naar een 2*500 Wh. accu is niet mogelijk.
Gewicht: 28,7 kg.
Versnellingen: Nuvinci 380.
Middenmotor: Bosch Performanceline 350 Watt.
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning is 39 kilometer per uur.
Onze testers beoordeelden deze fiets met een 7,1. Speedpedelec Nevo is voorzien van een Bosch 350 Watt middenmotor, gecombineerd met de Gates Beltdrive en een traploze Nuvincinaaf. Over het algemeen een prima onderhoudsvrije combinatie. Door het lage vermogen van de middenmotor en het lage rendement van de versnellingsnaaf is de Nevo niet erg vlot. De testers reden tussen de 35 en 40 kilometer per uur in de hoogste ondersteuning.
Voor een snelheid van meer dan 40 kilometer per uur moet je zelf hard mee trappen. Het rijgedrag en het comfort is goed. De fiets is voorzien van de Thudbuste ST verende zadelpen. Een prima pen, alhoewel deze duidelijk minder veert dan de Thudbuster LT. De Boschmotor bouwt al af bij 44 kilometer per uur. Het verzet was te licht voor een snelheid van boven de 35 kilometer per uur. De fiets heeft een lage instap en een vrij rechte zit. Dit werd door de testers als comfortabel beschouwd en de fiets reed, zeker voor een fiets met een lage instap, lekker stabiel.
Voordelen
- Prettige natuurlijke ondersteuning.
- Goed rijgedrag.
- Comfortabele rechte zit.
- Goed display.
- Onderhoudsvrije aandrijving.
- Lage instap.
Nadelen
- Zwaar om met deze fiets boven de 40 kilometer per uur te fietsen.
- Motor maakt geluid (Hier heb je bij een hoge snelheid niet veel last van).
- Verzet is te licht voor snelheden boven de 35 kilometer per uur.
Riese & Muller Supercharger GX Rohloff HS
€ 6319
Met 2 keer 500 Wh.accu.

Fietsersbond oordeel:
Upgrade naar een accu van 2*500 Wh. kost € 917,-.
Gewicht: 30,3 kg.
Versnellingen: Rohloff 14 versnellingsnaaf.
Middenmotor: Bosch Performanceline 350 Watt.
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning is 40 kilometer per uur.
De Super Charger is voorzien van de Bosch 350 watt middenmotor en gecombineerd met de Gates Beltdrive en Rohloffnaaf. Een prima combinatie. Door het lage vermogen van de middenmotor echter niet erg snel. De testers reden rond de 40 kilometer per uur in de hoogste ondersteuning. Met de Rohloffnaaf ging dit net wat vlotter dan met de Nuvincinaaf. Het schakelen met de Rohloffnaaf ging echter niet soepel. Je moet goed je benen stil houden, waardoor de snelheid terugloopt. De zwaarste versnelling was aan de lichte kant. Onze testers beoordeelden de fiets met een 7.
Voordelen
- Prettige natuurlijke ondersteuning.
- Goed rijgedrag.
- Goed display.
- Beide accu’s mooi geintegreerd in het frame
Nadelen
- Met deze fiets was het behoorkijk zwaar om boven de 40 kilometer per uur te fietsen.
- De motor maakt geluid (maar bij hoge snelheid heb je hier nauwelijks last van vanwege windruis).
- Het schakelen met de Rohloffnaaf was lastig.
- De zwaarste versnelling was niet zwaar genoeg voor een snelheid van boven de 40 kilometer per uur.
Kalkhoff Integrale Speed 11
€ 5199
Met 621 Wh. accu.

Fietsersbond oordeel:
Gewicht: 27,1 kg.
Versnellingen: Shimano Alfine 11 versnellingsnaaf.
Middenmotor: Impuls Evo RS 350 Watt.
Kruissnelheid met de hoogste ondersteuning is 39 kilometer per uur.
Deze speedpedelec werd door onze testers beoordeeld met een 6,9. De Kalkhoff Inegrale Speed 11 is voorzien van de Impuls 350 Watt Middenmotor, gecombineerd met een Gates Beltdrive en de Alfine 11 versnellingsnaaf. Deze combinatie is in principe onderhoudsvrij, maar door het lage vermogen van de middenmotor en lage rendement van de versnellingsnaaf is de fiets niet erg vlot. Onze testers reden tussen de 35 en de 40 kilometer per uur in de hoogste ondersteuning. De ondersteuning van de Impulsmotor, werd als iets minder soepel ervaren dan die van de Bosch middenmotor. Wanneer je harder wilt dan 40 kilometer per uur, moet je zelf heel hard mee trappen.Het rijgedrag en het comfort van deze speedpedelec zijn goed. De fiets was stabiel en comfortabel tijdens het rijden.
Voordelen
- Prettige natuurlijke ondersteuning.
- Goed rijgedrag.
Nadelen
- Het is zwaar om met deze speedpedelec harder dan 40 kilometer per uur te fietsen.
- Motor maakt geluid Hier heb je bij hoge snelheid nauwelijks last van).
- Ondersteuning werkt niet zo vloeiend als de ondersteuning met een Bosch middenmotor.
Qwic PERFORMANCE RD10 SPEED
€ 3599
Met 525 Wh. accu.

Fietsersbond oordeel:
Upgrade naar een 735 Wh accu kost € 400,-.
Gewicht: 30,3 kg.
Versnellingen: Derailleur Shimano SLC 1*10.
Achterwielmotor: Bafang RM G130.500.DC 500 watt.
Kruissnelheid met hoogste ondersteuning: 38 kilometer per uur.
Beoordeling van de testers:
Onze testers beoordeelden deze fiets een 6,4. Ze waren niet erg enthousiast over de ondersteuning van de achterwielmotor. Het traag op gang komen van de motor en de relatief lage kruissnelheid zorgden voor een laag oordeel. Mogelijk komt de lage snelheid ook door de manier van zitten; onze testers zaten extreem rechtop. Voor het behalen van 45 kilometer per uur moest je hard mee trappen.
Het rijgedrag, de stabiliteit en het comfort werden wel als goed beoordeeld. De fiets is met goede remmen en verlichting afgemonteerd. De bediening van het display kan lastig zijn vanwege de kleine knopjes.
Voordelen
- Goed rijgedrag.
- Scherp geprijsd.
Nadelen
- Niet erg snel.
- Ondersteuning voelde niet erg soepel.
- Geen geweldig display.
E-biketest 2018
Wil je ook weten wat de beste gewone e-bike is van 2018? Bekijk onze e-biketest