‘De mens aanpassen aan de fiets kan niet’

Forums Superman Sjef helpt

Vraag ‘t Sjef!

20170904_geleen_jvb09

Als je niet weet waar op te letten, koop je zomaar de verkeerde fiets. Gelukkig hebben we Sjef Schellings die op het Fietsersbondforum fietsers met praktische tips op weg helpt. ‘Zonder Sjef had ik dit niet aangedurfd.’

Wat is een goede woon-werkfiets? Is een riem een goede vervanger van de aloude ketting? Hoe maak je eigenlijk een ketting schoon? Voor een antwoord op deze en vele andere prangende vragen waar fietsers mee zitten, komt Sjef Schellings uit Geleen op het Fietsersbondforum fietsers te hulp.
Hij geeft praktische tips en neemt zelfs de tijd om resultaten van een online zoektocht naar een tweedehands fiets met mensen door te nemen. Zijn hulp leidt tot enthousiaste reacties:

Karin schrijft op het forum:

Ik was zo vrij om contact met Sjef te zoeken, met de vraag of hij me op afstand wou helpen. Dat wou hij, en hoe! Toevallig werd er die dag een Giant Expedition aangeboden op Marktplaats. En afgelopen zaterdag heb ik hem opgehaald en reed de 50 km erop naar huis: ongelooflijk dat ik met míjn conditie zo ver kon fietsen en met welk gemak. Ik wist niet dat er zulke fietsen bestonden! Zonder Sjef had ik dit niet aangedurfd. Ik kon hem alles vragen en ik kreeg alle aanwijzingen en adviezen die ik nodig had; er ontstond een druk mailverkeer. Daarom Sjef: mijn dank is enorm!’

Wie is Sjef en wat drijft hem? ‘Ik vind het leuk om mensen te helpen, dingen tot stand te brengen. Soms voelen mensen zich niet safe om helemaal alleen een fiets te kiezen. Ik help daar graag bij’, vertelt hij in zijn jarendertighuis in Geleen. In de woonkamer staat een groot beeldscherm waarvoor hij dagelijks plaatsneemt om fietsers met raad en daad bij te staan.

Sjef Schellings
Sjef vindt het leuk om fietsers te helpen. Beeld-auteur: Joyce van Belkom

Ventoux
Eigenlijk had hij jarenlang niet zo heel veel met de fiets. En ook niet met fietsen. Atletiek was zijn hobby, maar twintig jaar geleden werd duidelijk dat hardlopen voor hem niet langer verstandig was. Toen ging hij fietsen. Op vakantie probeerde hij in ’99 de Mont Ventoux te bedwingen. ‘Dat was geen succes. Ik had het gevoel dat de fiets niet klopte voor mij. En de mens aanpassen aan de fiets kan niet. De fiets moet aangepast worden aan de mens.’
De tandwielen moesten er wat Sjef betreft als eerste aan geloven. Hij trapte te zwaar. Maar fietsenmakers wilden niks weten van lichtere verzetten. ‘Zij zeiden dat het niet kon. Er is veel koudwatervrees. Zoals TestKees ook al zegt: het is een oerconservatieve beroepsgroep.’
Sjef liet zich niet tegenhouden en experimenteerde met andere cassettes, en zette ook tandwielen en een achterderailleur van een mountainbike op een racefiets. Een gruwel voor puristen, maar prima voor Sjef. ‘Mensen denken: ik wil een fiets als Froome. Maar professionele wielrenners zijn atleten. Daar moet je je niet mee meten. De meeste mensen zijn gewoon niet zo sterk als Froome.’

Prikbord
Al snel kwam hij erachter dat hij niet de enige was die moeite had met de zware versnellingen. ‘In De Meern woont een man die een site over de Mont Ventoux heeft gemaakt. Op het prikbord, zo heette dat toen, beantwoordde ik een vraag over de verzetten. Dat deed ik nogal uitgebreid en toen vroeg de beheerder van de site of ik een groot artikel wilde schrijven. Inmiddels staat Sjef op dekaleberg.nl te boek als de ‘verzettenspecialist’. En wat hij indertijd wenste en waar hij om werd weggehoond, staat inmiddels in de fietsenwinkel: fietsen met grote achtertandwielen waardoor je veel lichter trapt. ‘Als je maar lang genoeg wacht, krijg je altijd gelijk.’

Wat is een passende fiets?
Sjef ‒ afgestudeerd econoom en gepensioneerd ‒ liet het niet bij de tandwielen en sleutelde nijver verder. ‘Ik ben een autodidact.’ Al experimenterend deed hij allerlei ontdekkingen. Een kaarsrecht mountainbikestuur leidt tot pijnlijke polsen, armen en schouders. Maar als je een korter en gebogen stuur neemt (kies er een met een hoek van 12 graden, adviseert Sjef) is het voor de meeste mensen prima. Een diep racestuur vindt hij maar niks: ‘Zelfs professionele wielrenners zitten liever meer rechtop’.

sjef schellings maakt fietsen op maat
Sjef Schellings in zijn werkplaats waar hij zijn Sjef Specials maakt, een fiets voor mensen die kleiner zijn. Foto: Joyce van Belkom Beeld-auteur: Joyce van Belkom

Er is hem nog iets opgevallen. Veel fietsen pakken voor vrouwen erg ongunstig uit. ‘Vrouwen willen niet diep zitten. Bij vrouwen is het bekken gekanteld op de fiets en dan zit je meer achterover. Dan is de afstand tot het stuur ineens te groot.’ Dat zit niet lekker. Het stuur moet wat dichter bij het zadel komen.
Daar kwam hij achter toen hij voor een vriendin van zijn vrouw een fiets ging bouwen. ‘Ze klaagde altijd over haar fiets en kreeg een te grote fiets aangemeten door Snel in Utrecht. ‘Ga nou eens praten bij Snel’, vroeg die vrouw. Dat heb ik gedaan. Ik vroeg of ze geen passende fiets voor haar konden maken. Maar ik werd de winkel uitgepraat. De verkoper zei: ‘Deze fiets is goed’. Dat was niet zo. Een fiets die te groot is, is niet echt kleiner te maken. Je zit altijd te ver naar voren omdat de afstand tussen zadel en stuur te groot is. Maar een fiets die te klein is, is wel wat groter te maken. De hoek van de zadelbuis blijft gelijk en je kunt een stuur naar voren zetten.’

Sjef Special
Sjef Schellings in zijn werkplaats waar hij zijn Sjef Specials maakt, een fiets voor mensen die kleiner zijn. Beeld-auteur: Joyce van Belkom

Sjef Special
‘Toen zei ik tegen haar: ‘Ik bouw een fiets voor jou’. Ik had al een concept in mijn hoofd.’ Hij kocht een modern mountainbikeframe van Cube dat compact is en daardoor een wat lagere schuine framebuis heeft. Prima geschikt voor mensen die wat kleiner zijn. En hij koos voor een lichte vaste voorvork. De vork wordt doorgaans door de fietsfabrikant zo ingekort dat stuur en stuurpen precies aansluiten op het frame. Sjef laat de vorkbuis langer, waardoor het stuur een stuk hoger zit. Dat bleek veel comfortabeler.
Hij noemde zijn fiets Sjef Special. ‘Ze fietst er al zeven jaar mee rond door Europa, zonder klachten. Ze had alleen laatst een nachtmerrie dat haar fiets gestolen was.’

Vraag 't Sjef

Naast tandwielen, frames en voorvorken heeft Sjef ook ervaring met tandriemen, remmen en nog veel meer. Heb je ook een vraag voor Sjef? Stel die dan op forum.fietsersbond.nl.

Bekijk het op ons forum

Categorieën

Michiel Slütter

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur cross media eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser.