brose_mellen_detail

Welke motor?

De motor kan op drie verschillende plekken zitten. Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende motoren?

Je hoort vaak dat de plek van de motor van invloed is op het stuurgedrag en de stabiliteit, maar volgens TestKees kan een goed sturende en stabiel rijdende fiets de motor zowel voor, achter als in het midden hebben. Als een fiets instabiel aanvoelt of slecht stuurt ligt dat aan een foute geometrie of een te slap frame. Een overzicht:

Middenmotor

Middenmotor

Bij een middenmotor zit de motor bij de trapas. Voor de gewichtsverdeling is dat gunstig. Over het algemeen is de E-bike dan wat gemakkelijker te hanteren. Maar de middenmotor is vooral een goede keuze omdat hij niet de nadelen van de voorwielmotor en de achterwielmotor heeft. Nadelen van de voorwielmotor: Fiets stuurt zwaarder, en je hebt een groter sliprisico. Nadeel achterwielmotor: er past geen naafversnelling op, dus ben je aangewezen op een derailleurversnelling. Een middenmotor is bovendien minder storingsgevoelig. Bij een voorwielmotor heb je een aparte rotatiesensor nodig bij de trapas. Zo’n sensor meet of de pedalen draaien. Vervolgens berekent de computer hoeveel ondersteuning de motor moet bieden. Bij de middenmotor is die sensor ingebouwd. Dat scheelt weer een ingewikkeld los onderdeel. Marktleider Bosch stelt dat de vernieuwde middenmotor efficiënter en dus zuiniger is. En dat zou tot een grotere actieradius moeten leiden. Bosch heeft dat gedaan door een stelsel van tandwielen in te bouwen. Wat de fietser een fijn traptempo vindt, is voor een elektromotor een veel te laag toerental om efficiënt te kunnen werken. Een stelsel van tandwielen zorgt ervoor dat het traptempo wat dichter bij het ideale toerental van de motor komt. Het enige wat je van deze aanpassing ziet, is een opvallend klein voorblad.

 

Voorwielmotor

Voorwielmotor

Voorwielmotoren zijn simpel, robuust en goedkoop. Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn daarom meestal goedkoper. En je kunt een voorwielmotor met alle versnellingsystemen combineren: naafversnelling, derailleurversnelling en zelfs een cardanasaandrijving. Nog een voordeel: je kunt in elke versnelling wegrijden. Hij begint te werken zodra je wegrijdt. Bij een middenmotor is de aandrijving verbonden met de trapas. Dus als je zelf zwaar trapt, heeft de motor het ook zwaar. De voorwielmotor komt je meteen te hulp, in elke versnelling. Maar er zijn ook nadelen. In een bocht kan door de aandrijving het voorwiel sneller wegglijden. Of hierdoor het risico op valpartijen hoger is weten we niet. Maar gezien het aantal incidenten die we tegenkomen van valpartijen van e-bikes met voorwielmotor  vermoeden we van wel.  Door de motor is het voorwiel wat zwaar om op te tillen. Motoren met inwendige tandwieloverbrenging maken geluid. De voorband is lastig te wisselen. En een voorwielaandrijving is lastig te combineren met krachtsensor omdat die niet geïntegreerd is in de motor.

MG_44931

Achterwielmotor

Elektrische fietsen met een achterwielmotoren zijn stil. Je kunt remmen op de motor en zo energie terugwinnen en ze slijten minder dan middenmotoren. Net als bij de voorwielmotor luistert het kiezen van de juiste versnelling bij het wegrijden niet zo nauw. De motor komt je ook in een zware versnelling meteen te hulp.
Maar er zijn ook nadelen. Je zit vaak vast aan het derailleursysteem dat sneller slijt en meer onderhoud nodig heeft dan een naafversnelling. Het verwisselen van de achterband is ingewikkeld. En een achterwiel motor heeft een lager rendement dan een middenmotor. Je haalt dus minder kilometers uit je accu.

Wat is het vermogen en de kracht van een motor?

Vrijwel alle elektrische fietsen zijn begrensd op een vermogen van 250 watt. Maar er zijn wel grote verschillen in kracht. Vooral op hellingen is dat van belang, blijkt uit onze E-biketest van 2015. Motoren met voldoende kracht helpen je ook wanneer je in een zware versnelling bergop gaat. De kracht wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). Hoe hoger het getal hoe meer kracht.

De kracht (in Nm) van de verschillende geteste motoren:

Bosch Active line 48Nm
Bosch Performance Line (met derailleurversnelling) 60Nm
Bosch Performance (met naafversnelling) 50Nm
Impulse 60Nm
Panasonic  65Nm
Yamaha 60Nm
Shimano Steps 50 Nm
Ion-achterwielmotor = 40 Nm (Accell komt ook met een 50Nm motor)
Bionx D-series 50Nm
BionX P-series 40Nm

Kracht- of rotatiesensor?

Een e-bike geeft alleen ondersteuning als je zelf de trappers rondtrapt. Het meten kan op twee manieren. Een rotatiesensor kijkt alleen of de trapas draait. En een krachtsensor meet ook hoeveel druk je op de pedalen zet.

Met een rotatiesensor is de mate van ondersteuning  onafhankelijk van je eigen inspanning. Je kunt als je wilt weinig druk op pedalen zetten en toch de volle ondersteuning krijgen. 
Met een krachtsensor is de mate van ondersteuning   afhankelijk van je eigen inspanning. Dit voelt natuurlijker Met krachtsensor is het alsof je een toverdrankje hebt geslikt en veel sterker bent geworden. Maar je moet wel zelf altijd een bepaalde inspanning leveren.

Rotatiesensor

Pluspunten

  • Goedkoop
  • Ook veel ondersteuning mogelijk als je zelf weinig kracht levert
  • Betrouwbaar ( in combinatie met voorwielmotor betrouwbaarder dan krachtsensor)

Minpunten

  • Start met vertraging: hij begint pas als je de pedalen al rond zijn geweest
  • Stopt met vertraging: hij gaat nog even door wanneer je stopt met trappen.
  • Voelt minder natuurlijk dan krachtsensor
  • Als je loopt met de fiets aan de hand en trappers draaien mee(door bv stroef lopende versnellingsnaaf)start de ondersteuning
  • Vooral bij het wegrijden kan het lastig zijn dat de ondersteuning vertraagd start.
  • Als je onbelast de pedalen draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre, kan toch de ondersteuning vol starten

Krachtsensor

Pluspunten

  • Ondersteuning voelt natuurlijk aan
  • Ondersteuning start direct bij wegrijden
  • Ondersteuning stopt direct bij stoppen trappen
  • Ondersteuning start niet als je de pedalen onbelast draait, bijvoorbeeld bij een manoeuvre of lopen met de fiets

Minpunten:

  • Als je zelf weinig energie  wilt of kunt leveren levert de motor ook weinig ondersteuning
  • Duurder dan rotatiesensor
  • In combinatie met voorwielmotor heb je een losse onderhoudsgevoelige krachtsensor nodig.

Bij sommige systemen moet de sensor regelmatig opnieuw gekalibreerd worden.

Samen fietsen we beter!

Word lid