Direct naar inhoud

Hippe e-bikes getest: Cowboy, Mokumono en VanMoof

Kees Bakker (TestKees) heeft drie hippe e-bikes voor in de stad getest. Nick Currie en Ab el Tamimi van De Fietskoerier Utrecht gingen ook met de Cowboy, de VanMoof en de Mokumono op pad.

VanMoof Electric S3 -1998 euro

De styling van de VanMoof Electric S3 is perfect. Alle onderdelen zijn geïntegreerd. Het resultaat: een minimalistisch uiterlijk. Op de bovenbuis zit een klein display, maar de bediening gaat via een app.

De fiets heeft een simpele voorwielmotor (59Nm) en een rotatiesensor. De accu (504Wh) is niet uitneembaar. Op het stuur zit een boostknop voor extra ondersteuning. Handig om snel op te trekken. In de app kun je de ondersteuning op de Amerikaanse stand zetten: 32 per uur in plaats van 25. Die optie is discutabel. Dan is de fiets namelijk een illegaal motorvoertuig dat niet op de openbare weg mag rijden. De S3 heeft een automatische 4-versnellingsnaaf. In de app regel je bij welke snelheid de naaf schakelt. Dat beviel mij matig. Als ik een steil bruggetje opdraai, wil ik zelf kunnen terugschakelen. De derde en vierde versnelling zijn vrij zwaar. Verder rijdt de fiets goed. De zit en zadel waren voor mij goed en de brede banden boden voldoende comfort. Je kunt weinig aan de fiets verstellen. Het zadel kan alleen in hoogte versteld worden. En vanwege de eigen VanMoof-bevestiging kun je er ook geen eigen zadel op zetten. Het stuur kan een klein beetje in de hoogte gesteld worden. De hydraulische schijfremmen zijn uitstekend.

Opvallend is het slot in de versnellingsnaaf. Bij de achteras zit een knopje. Als je die indrukt, staat de fiets op slot. Met de VanMoof-app haal je de fiets weer van het slot. Is je telefoon leeg dan kun je op het stuur een code intoetsen. Dat is een zwak punt want de code invoeren is complex. Als gebruiker heb je dan de neiging om een te eenvoudige code te bedenken. Opvallend zijn alle ingebouwde geluidjes. Als iemand aan je fiets morrelt, gaat er een alarm af. Als je fiets toch echt gestolen is, dan volgen ‘Bike Hunters’ het spoor met de hulp van een tracker. De fiets is zeer scherp geprijsd: 1998 euro. 

+ Perfecte styling
+ Geen los slot nodig
+ Rijdt goed
– Weinig verstelmogelijkheden
– Instellingen en schakelen kun je alleen via de app wijzigen
– Als je telefoon leeg is, is het slot openmaken met een code best ingewikkeld

Nick Currie over de VanMoof: ‘Ontspannen cruisefiets’

‘De VanMoof een hele fijne sturdy fiets. Hij flowt lekker door het verkeer. De maximale ondersteuning moet je niet gebruiken. Die kick gaat ten koste van je handling. Het voelt dan minder vloeiend, het gevoel van fietsen verdwijnt. De VanMoof is meer een ontspannen cruisefiets voor de langere afstanden als je lekker met een koptelefoontje op wilt rijden. Ik snap dat het niet past binnen het design, maar de bediening via de telefoon vind ik niet handig. Het zijn hoge boetes die je riskeert als je al fietsend de app opent.’ 

Ab el Tamimi over de VanMoof:‘Grappige geluidjes’

‘Heel snel! Ik had hem op de 32km-stand (begrenzing voor de Amerikaanse markt, red.). Dan is het – ik bedenk het hier ter plekke – ghost pedalling. Nu weet ik hoe pizzakoeriers rijden. Het is alsof je in het niets trapt. Maar het is een leuke en comfortabele fiets. En die geluidjes van de VanMoof zijn heftig, grappig. De fiets heeft een duidelijke echte eigen stijl, wel cool.’

Mokumono Delta S -2990 euro

De Mokumono Delta S heeft een uniek frame dat bestaat uit twee aan elkaar gelaste aluminium platen. In het holle frame is ruimte voor een kleine vaste accu boven de trapas. 

Bijzonder is dat de fiets geen versnellingsnaaf heeft. Het idee is dat je de achterwielmotor gebruikt voor het optrekken, dat je altijd rond de 25 fietst en dat je afhankelijk van de omstandigheden en je fitheid zelf meer of minder meetrapt. Dat werkt goed. Ik kon vlot naar de 25 kilometer per uur fietsen en dan gewoon zorgeloos trappen. Enig minpuntje: de ondersteuning bij het wegrijden staat te fel afgesteld. Door de tandriem, het robuuste elektrische systeem en het weglaten van de versnellingen is het een nagenoeg onderhoudsvrije fiets. De fiets is compleet afgemonteerd met spatborden, standaard, een minimale drager, een goede koplamp en een achterlicht in de zadelpen. Een fiets om zorgeloos het hele jaar mee te forenzen. De fiets heeft een kleine accu van 250Wh. Volgens Mokumono goed voor een actieradius van 60km. We hebben de fiets zonder app getest. Dan kun je op de fiets alleen de ondersteuningstand instellen en zien hoe vol je accu nog is. Een e-bike zonder versnellingen werkt prima. Maar je kunt je afvragen of de Mokumono wel een motor nodig heeft. Door de sportieve zit en efficiënte aandrijving fiets je ook zonder ondersteuning erg snel. De Mokumono zonder motor kost 1790 euro, met motor 2990 euro. 

+ Fietst prima zonder versnellingsnaaf
+ Zorgeloze fiets, heeft weinig onderhoud nodig
+Fietst ook prima zonder ondersteuning
– Ondersteuning start te fel

Ab el Tamimi over de Mokumono: ‘Zeeziekig’

‘Hij levert hele explosieve energie bij het wegrijden. Het is alleen in het begin, daarna is het weg. Als je de 25 bereikt, voelt het alsof je remt. Ik werd er een beetje zeeziekig van. Wat mij betreft fietst hij prettiger zonder ondersteuning. Dan is het een leuke wendbare fiets en lijkt hij op mijn track bike. Die explosieve energie van de ondersteuning kan trouwens ook levensgevaarlijk zijn bij groen. Als je zo snel weg sprint, moet je goed uitkijken dat er niet nog een automobilist even door rood rijdt.’

Nick Currie over de Mokumono: ‘Lekker speels’

‘De Mokumono stuurt heel direct, lekker speels. Ik werd er blij van. Zoals een kind in een plas stampt; lekker spelen. Zonder ondersteuning is voor ons het fijnst. Maar als je naar je werk fietst, is het natuurlijk een ander verhaal. Dan kan de ondersteuning een drempel wegnemen. Als ik dan zou moeten kiezen, zou ik naar het karakter van de fiets kijken. Als je het speelse zoekt – en daar hou ik van –  zou ik de Mokumono kiezen.’

Cowboy – 2379 euro

De Cowboy heeft één framemaat en één ondersteuningsstand. Dat laatste bevalt prima. Optrekken gaat vlot zonder dat het te agressief is. 

Ben je bij de 25 dan bouwt de motor af en blijf je op die snelheid hangen. Als je zelf harder trapt, ondersteunt de motor gewoon minder. Zonder ondersteuning vond ik de fiets net te zwaar trappen om meer dan 25 kilometer per uur te fietsen. Het is echt een fiets om vlot op te trekken en dan met die snelheid rond te fietsen. Het gemonteerde verzet vond ik eigenlijk net te zwaar om lekker mee te trappen. De makkelijk uitneembare accu is verstopt achter de zitbuis. De bediening van de fiets gaat volledig via de app. Je bent dus volledig afhankelijk van je smartphone.

De Cowboy is beveiligd met GPS-tracker en valsensor. De valsensor registreert of je valt en belt dan automatisch een ingesteld nummer. Je moet de fiets nog wel fysiek op slot zetten want de motor wordt niet geblokkeerd met de app. De Cowboy is vergelijkbaar met de Mokumono. De prijs is – 2379 euro – wel duidelijk lager.

+ Vergelijkbaar met Mokumono, maar goedkoper
+ Accu haal je er makkelijk uit
– Te zwaar verzet
– Afhankelijk van je smartphone voor bediening

Nick Currie over de Cowboy: ‘Supercoole spatborden’

‘Het design is best wel gaaf. De accu is mooi weggewerkt en de spatborden van plaatmateriaal zijn supercool. Het smalle stuur is voor in de stad wel lekker. En voor zo’n zware fiets is hij redelijk speels, maar lang niet zo speels als de Mokumono. Zonder ondersteuning is het een beetje een logge fiets. En er is maar één ondersteuningstand: aan of uit. De ondersteuning is goed, maar je moet wel uitkijken. Ik merkte dat deze fiets uitnodigt om net iets te hard door woonwijken te gaan.’

Met dank aan Nick en Ab van de Fietskoerier Utrecht.

Word lid van de Fietsersbond

Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!