elektrische swapfiets

Abonnementen op elektrische fietsen

TestKees heeft de de elektrische Swapfiets en de e-bike-to-go (geliefd bij maaltijdkoeriers) getest. ‘Ideaal om een paar maanden uit te proberen.’

Elektrische Swapfiets

De Swapfiets verovert de studentensteden. Er is is nu ook een elektrische variant, de Power7. Kosten: 79 euro per maand. Daarvoor krijg je een elektrische fiets die bij pech binnen 24 uur wordt omgewisseld. De motor is een prima Bosch Active Line Plus en dankzij de 500-Wh accu heeft de fiets ook een grote actieradius. Verder heeft de fiets goede hydraulische schijfremmen, vrij eenvoudige verlichting en een Nexus-zevenversnellingsnaaf.

accuswapfiets
Altijd meenemen. Want als de accu gestolen wordt, moet je 500 euro betalen.

Jammer dat de fiets een vrij hoge instap heeft. Als je voor elektrisch kiest omdat je niet meer zo fit bent, kan dat een nadeel zijn. Ook lastig is het ontbreken van een achterdrager. Je bagage moet op de voordrager. Er zit een ringslot op de fiets met een los kettingslot. Het eigen risico (diefstal) voor de fiets valt met 220 euro mee, maar het risico voor de accu is 500 euro. Wel zo verstandig om die altijd uit de fiets te halen als je hem ergens anders dan in je eigen schuur zet.

Pluspunten
Goede motor met grote actieradius
– Goede hydraulische schijfremmen

Minpunten
– Vrij hoge instap; niet handig als je hem wilt huren omdat je niet meer zo fit bent
– Geen achterdrager; je moet je bagage dus voorop doen
– Maar in een beperkt aantal steden te huur

Een vergelijkbare fiets kost rond de 2500 euro. Dat heb je als je de fiets huurt na bijna drie jaar al uitgegeven. Dus als je van plan bent de fiets lang te gebruiken is dat niet zo voordelig, maar het is ideaal als je een paar maanden een elektrische fiets met zeer goede ondersteuning eens goed uit wilt proberen. De Swapfiets wordt niet in alle steden geleverd. Je mag hem wel overal gebruiken en hoeft ook niet in de stad te wonen waar hij verhuurd wordt. Maar bij pech moet je wel terug naar die stad.

Swapfiets

Is een Swapfiets goedkoper dan een eigen fiets?

Een Swapfiets kost 13,50 euro per maand (studententarief). Is een eigen fiets goedkoper? Lees meer

e-bike-to-go

e-bike-to-go
Maaltijdkoeriers zijn dol op deze e-bike die alleen vol vermogen geeft.

Enige voordeel: de e-bike-to-go is overal in Nederland te huur

Ook de elektrische e-bike-to-go kost met volledige pechservice 79 euro per maand. Maar de kwaliteit van deze fiets is stukken minder. Vooral de elektrische ondersteuning van de e-bike-to-go is veel minder. De fiets heeft namelijk een voorwielmotor met alleen een rotatiesensor.

e-bike-to-go
De voorwielmotor van e-bike-to-go levert altijd maximale ondersteuning.

En geen display. Dat betekent dat je alleen kunt fietsen met de hoog ingestelde ondersteuning of zonder ondersteuning. Omdat de ondersteuning onafhankelijk is van de eigen inspanning rij je altijd met die volle ondersteuning. Bij normale omstandigheden is dat een snelheid van zo’n 25 kilometer per uur. Iets langzamer fietsen door minder ondersteuning lukt niet. Langzamer kan alleen als je de ondersteuning helemaal uitzet. De nadelen daarvan zijn dat je niet samen kunt fietsen met iemand die iets langzamer gaat en je kunt ook niet zorgen dat je meer kilometers op de accu kunt fietsen door minder energie te gebruiken, of bij druk verkeer wat snelheid verminderen voor de veiligheid. De actieradius is dankzij de 500-Wh accu wel zo’n 70 kilometer. De fiets heeft een vergelijkbaar hoge instap als de Power7 van Swapfiets en ook alleen een voordrager. De fiets heeft eenvoudige remmen met een rollerbrake voor en een terugtraprem achter. Het rechte sportieve stuur vond ik oncomfortabel en onlogisch in combinatie met de rechtopzit van de fiets.

Voordeel is dat de e-bike-to-go beschikbaar is in heel Nederland. Eigen risico voor de fiets met accu is 500 euro.

Pluspunten
– Overal in Nederland te huur
– Grote actieradius

Minpunten

  • Primitieve elektrische ondersteuning
  • Hoge instap
  • Geen achterdrager
  • Oncomfortabel sportief stuur