Scooter groter risico voor fietser dan auto

Het aantal ernstig gewonden onder fietsers ten gevolge van een aanrijding met een brom- of snorfiets is met 25% gestegen. Dit blijkt uit de recent gepubliceerde verkeersongevalscijfers over het jaar 2009 van Rijkswaterstaat (Dienst Verkeer en Scheepvaart). Daarmee is het risico voor een fietser om een ernstig ongeval te krijgen door een aanrijding met een brom- of snorfietser vele tientallen malen groter dan door een aanrijding met een auto.

Eerder bleek uit onderzoek van Rijkswaterstaat en de Fietsersbond dat de grote meerderheid van snorscooters te hard rijdt (95%). Uit onderzoek van DHV in opdracht van het ministerie van IenM bleek verder deze week dat tussen een derde en de helft van de bestuurders van een scooter zonder rijbewijs aan het verkeer deelneemt. De wet wordt door de bestuurders van gemotoriseerde tweewielers dus massaal overtreden.

De Fietsersbond maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. De bond verwacht dat voor 2010 de stijging van het aantal slachtoffers verder doorzet, omdat met name het aantal snorscooters het laatste jaar sterk toegenomen is. Deze snorscooters moeten – anders dan bromscooters – samen met de fietsers gebruik maken van het verplichte fietspad, met alle risico’s van dien. Veel Nederlandse fietspaden zijn niet breed genoeg om de bredere snorscooters (1,00 meter zonder spiegel) veilig toe te laten, zeker als zij zich niet aan de verkeersregels houden.

De problematiek van de snorscooters staat op 15 juni op de agenda van de Tweede Kamer.

Gezien bovengenoemde alarmerende cijfers roept de Fietsersbond de politiek op:

  • het rijden zonder rijbewijs snel aan te pakken;
  • op te treden tegen te hard rijdende snorscooters;
  • lokale experimenten mogelijk te maken met het op de rijbaan laten rijden van snorscooters.

Categorieën