Alle velomobielen verzaammeelleen

Wat krijg je als je 115 idioten met overdekte ligfietsen bijeenroept op het Domplein in Utrecht ? Juist, de jaarlijkse oliebollentocht van de ligfietsvereniging NVHPV. Witte, gele en rode velomobielen namen bezit van het Domplein en blokkeerden het Academiegebouw voor een groepsfoto vanaf de domtoren. Daarna reden de deelnemers, waaronder uw verslaggever, via Leidsche Rijn, Haarzuilens en Breukelen over de snelfietsroute terug naar Utrecht.

oliebollentocht-velomobielen-december2009.jpg

Velomobielen, zoals deze fietsen officieel heten, zijn nog een bijzonderheid op de weg. Er komen er wel meer en meer. Dat is vooral te danken aan nieuwe technieken, zoals carbon, waardoor een velomobiel niet zo zwaar hoeft te zijn.

Voordelen van een velomobiel zijn dat je droog en warm zit en dat je veel harder kan fietsen door je stroomlijn. Om een idee te geven: ikzelf rijd met een kruissnelheid van 39 km/h (geen wind), dat haal ik op een gewone fiets niet bij benadering. Velomobielen zijn dus vooral handig bij langere ritten buiten de kom, bijvoorbeeld in woon-werkverkeer.

De wethouder was zo onder de indruk van al deze mooie fietsen dat zij spontaan beloofde te gaan zorgen voor betere fietsen met meer asfalt in de stad Utrecht. Dat zou mooi zijn. Utrecht staat niet bekend als een fietsvriendelijke stad.

Meer beelden van de oliebollentocht
http://www.ligfiets.net/nieuws/bericht.php3?id=3158&volledig=1

Meer informatie over velomobielen op www.velomobiel.nl

Theo Zeegers, verkeersconsulent Fietsersbond

Categorieën