Kinderen bewegen meer na beweegvriendelijke herinrichting woonwijk

Speelruimte voor schoolkinderen, zoals pleinen en speeltuinen in een woonwijk, is belangrijk voor het behalen van de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Daarbij hebben vooral verbeteringen in de verkeersinfrastructuur een positief effect op de lichamelijke activiteit van kinderen. Onderzoek van TNO bevestigt hiermee waar Wijken voor de Fiets al geruime tijd op inzet: het realiseren van fietsvriendelijke krachtwijken.

TNO onderzocht het bewegingsgedrag van kinderen in prioriteitswijken die tussen 2004 en 2008 gedeeltelijk zijn geherstructureerd in Amersfoort, Haarlem, Hengelo, Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen. Met gebruik van GPS en versnellingsmeters bij 100 kinderen werd duidelijk op welke locaties zij bewegen.

Daarbij bleek dat de kinderen bijna twee uur per dag buiten doorbrengen, waarvan de helft van de tijd gespeeld wordt op pleinen en stoepen. In de echte speeltuin wordt minder tijd doorgebracht, maar kinderen bewegen er wel intensiever.

In sommige wijken bewogen kinderen in 2008 meer dan in 2004. Daarbij bleek dat vooral verbeteringen in de verkeersinfrastructuur een positief effect hebben op de lichamelijke activiteit van kinderen. Zo zijn kinderen uit wijken waar tussen 2004 en 2008 minder kruispunten en/of minder hard rijdende auto’s zijn geobserveerd meer tijd gaan besteden aan buitenspelen.

Infrastructurele aanpassingen lonen

Op basis van deze bevindingen beveelt TNO aan om waar mogelijk snelheidsbeperkende maatregelen toe te passen, opdat kinderen veilig naar verschillende bestemmingen in hun wijk kunnen lopen of fietsen en in de openbare ruimte kunnen spelen en sporten. Daarbij denken de onderzoekers aan maatregelen als het instellen van eenrichtingsverkeer, verkeersdrempels en autoluwe zones rondom scholen.

Wijken voor de Fiets denkt hierbij tevens aan het inrichten van fietsstraten, vrijliggende fietspaden, voldoende stallingsruimte bij scholen en winkels, veilige school-thuis-routes en ‘knips’. Met knips op doorgaande wegen, wordt het autoverkeer in een wijk gecompartimenteerd en het aantal autoverbindingen ingeperkt.

Wijkscholen ideaal voor lopen en fietsen

Het merendeel van de kinderen (92%) ging volgens de GPS meters lopend of fietsend naar school. Ze legden gemiddeld 474 meter af. Tot 350 meter tussen huis en school liep of fietste bijna 100 procent. Bij een afstand vanaf 850 meter benadert dit percentage de 0%. Een korte afstand vergroot de kans dat kinderen lopend of fietsend naar school gaan. 

–> U kunt het TNO-rapport hier downloaden. Of download het artikel ‘Beweegvriendelijke wijken voor kinderen‘ in Sportgericht nr 6, 2010.

Categorieën