Maastricht Noordoost: Fietsen boven de A2 en onder het spoor

In het voorjaar heeft een discussie plaatsgevonden met Avenue2 over de ontwerpen voor de openbare ruimte die boven de A2 tunnel wordt gerealiseerd. Een goede positie van fietsers op deze “parklaan” is van groot belang voor Wittevrouwenveld en Wyckerpoort.
De Fietsersbond wil dat de woningen en andere voorzieningen aan de laan direct per fiets bereikbaar zijn en dringt daarom aan op fietspaden aan beide zijden van de weg. Als je wil dat bewoners van de stad de fiets gebruiken, moet de fiets een vanzelfsprekende plek hebben: fietsparkeren bij de deur, logischer en gemakkelijker te bereiken dan de auto. En om de weg ook voor kinderen veilig oversteekbaar te maken, moet de snelheid van autoverkeer bij de kruispunten lager zijn dan 50 km per uur.

Nog veel meer over de herinrichting van het A2 gebied is te vinden in de visie van de Fietsersbond

In het najaar van 2010 is met de gemeente overlegd over een nieuwe spoorkruising voor fietsers in combinatie met een grote fietsenstalling bij het station. Dat is erg lastig omdat het emplacement erg breed is en de ruimte aan weerzijden zeer beperkt. De meest wervende oplossing lijkt een fietstunnel die in de Stationsstraat begint en onder het station richting Wyckerpoort doorloopt. Helaas is er nog geen concreet plan voor de oplossing van de spoorbarrière in het vooruitzicht.

Eind 2010 is een plan van aanpak gemaakt waarin het stimuleren van het fietsgebruik in Noordoost centraal staat. Daarvoor zijn gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van de scholen en allerlei andere organisaties die betrokken zijn bij deze vier wijken. Er zijn veel gezinnen waar de kinderen niet van jongsaf aan opgroeien met de fiets. Het lijkt zinvol om te bevorderen dat kinderen er op jongere leeftijd fietservaring opdoen.

Wijken voor de fiets in Maastricht Noordoost wordt in 2011 afgerond met advieswerk over de inrichting van routes en enkele acties om het fietsgebruik te verhogen.

Laurent Theunissen

Categorieën