Onbelaste kilometervergoeding en fietsstimulering

Gepubliceerd op 29-05-2012.

Het onderdeel van het Lenteakkoord om de onbelaste kilometervergoeding voor woon-werkverkeer af te schaffen leidt tot verhitte discussies. Wat vindt de Fietsersbond?

Werkgevers kunnen woon-werkverkeer van hun werknemers nu nog belastingvrij vergoeden tot 19 cent per kilometer. De partijen die het Lenteakkoord sloten willen daaraan een einde maken. De onbelaste vergoeding van 19 cent verdwijnt niet alleen voor automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer, maar ook voor fietsers. In de publiciteit is dat laatste tot nu toe overigens niet of nauwelijks opgemerkt, terwijl fietsers een kwart van de woon-werkritten voor hun rekening nemen.

 

Op zich is het niet raar dat de bestaande regeling ter discussie staat. In de Green Tax Battle die vorig jaar door Natuur en Milieu werd georganiseerd (en waaraan de Fietsersbond meedeed) werden alternatieven voor de onbelaste kilometervergoeding besproken. En de ANWB kwam enkele maanden geleden, samen met het platform Slim Werken Slim Reizen, met een interessant voorstel voor een Slim Mobiliteitsbudget. Bij die recente discussies bleek er overeenstemming dat het ongericht en onbeperkt subsidiëren van het woon-werkverkeer niet meer van deze tijd is. Er is behoefte aan regelingen die onnodige mobiliteit voorkomen en duurzame mobiliteit stimuleren. Van de huidige regeling wordt verreweg het meest geprofiteerd door mensen die ver van hun werk wonen.

In het Lenteakkoord lijkt het primair om het afschaffen van het belastingvrije deel te gaan en om bezuinigen te gaan en wordt niet expliciet gekozen voor duurzame mobiliteit. De Fietsersbond vindt het jammer dat er niet voor gekozen is om in ieder geval de kilometervergoeding voor de fiets in stand te houden. Bij die vergoeding voor fietskilometers gaat het ook om een relatief bescheiden totaalbedrag, omdat fietsers minder kilometers maken dan automobilisten en ov-gebruikers.

Toch denkt de Fietsersbond dat de voorstellen tot afschaffing ook grote kansen bieden voor de fiets. Veel woon-werkritten met auto en ov (vooral bus, tram, metro) vinden plaats op afstanden die ook goed met de fiets kunnen worden gedaan. Meer dan de helft van de autoritten in ons land is korter dan 7,5 kilometer. De opkomst van de e-bike maakt afstanden tot 15 kilometer goed en comfortabel te doen per fiets. Mensen die niet al te ver van hun werk wonen en de vergoeding voor auto of ov verliezen zijn daarom goedkoop en gezond uit door te gaan fietsen. Daarnaast is afgelopen jaren meerdere keren doorgerekend dat aanpassing of afschaffing van de reiskostenvergoeding leidt tot minder autorijden. En minder autokilmeters op de weg heeft allerlei indirecte voordelen voor fietsers: kortere stoptijden bij verkeersovergangen, schonere lucht onderweg en meer ruimte voor fietspaden.

De Fietsersbond zou het toejuichen wanneer werkgevers en overheid juist nu het fietsen naar het werk extra zouden stimuleren. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de regeling van de fiets van de zaak te verruimen. Binnen de werkkostenregeling kan de waarde van de fiets van de zaak op nihil worden gezet. Daardoor zou elke werknemer op gunstige fiscale voorwaarden een nieuwe fiets kunnen aanschaffen. En zo goedkoop, gezond en snel op het werk kunnen komen.

Wim Bot, beleidsmedewerker Fietsersbond

 

foto: (cc) pietplaat, 2010

Ook zonder enige extra

Ook zonder enige extra stimulans zal fietsen naar het werk al aantrekkelijker worden wanneer de belastingvoordelen wegvallen. De fiets is nu eenmaal het goedkoopste vervoermiddel, ondanks dat banden en brandstof voor fietsen veel duurder zijn dan voor auto's.

Overigens is 15 km misschien de bovengrens voor een electrische fiets, met een echte fiets rij je zo 30 km naar je werk ;-)

belaste woon werk

In 1999 werd mijn functie en daardoor ook ik verplaatst van Amsterdam naar Den Haag.

Ik was vrij te blijven wonen waar ik toen woonde, maar koos er voor  om met verlies mijn woning te verkopen en te verhuizen naar de regio Den Haag.

 Woon werk toen lekker met mijn fiets afgelegd elke dag.

Ik had kunnen blijven wonen en dagelijks van Purmerend (mijn toenmalige woonplaats) met de trein of auto af te leggen.

 

Verlies van de koop van de woning werd een paar jaar goed gemaakt door gebruikt van de fiets

 

groeten van Joop

Al jaren met (elektrische) fiets

Ik heb er al jaren gelden zelf voor gekozen om met de (elektrische) fiets te gaan i.p.v. de auto. Ook zonder stimulans kan iedereen er voor kiezen om met de fiets te gaan. Dit heeft alleen maar voordelen t.o.v. de auto. Afstand enkel is 20 km. Behalve de brandstof- en andere kosten die je aan de auto uitspaard is het veel gezonder ook nog.

Na 14.000 km gefiets te hebben (ongeveer 65% van de werkdagen) heb ik ongeveer € 2.800,- 'terugverdiend' (op basis van € 0,20 p/km).

Fiets is sowieso goedkoper dan het OV

Vroeger gebruikte ik het OV voor mijn woonwerk. Mijn woonwerk doe ik nu met de racefiets. De racefiets heb ik binnen een jaar weer terugverdiend met al het geld dat ik aan openbaar vervoer heb bespaard. Ik ben dus veel goedkoper uit. Voor mij genoeg stimulans om met de fiets naar mijn werk te gaan en het is ook nog goed voor mijn conditie en het milieu.

Met de fiets naar het werk

Ik doe 60% van het woonwerk verkeer met de Velomobiel, ongeveer 1200km per maand. Wat ik merk is dat fietsen duurder is dan men denkt. Dat vond ik ook al toen ik nog met de racefiets reed. Vooral in de winter heeft een fiets veel onderhoud nodig en een dagelijks pekelbad (ondanks vaak wassen) doet je fiets hard achteruitgaan. Goede fiets en regenkleding is ook duur.

Fiets van de zaak

Hoewel ik het pleidooi voor de "Fiets van de zaak" regeling wel snap hoeft het van mij (woon-werk: trein + 2*10km fietsen) niet.

Ik heb een keer een nieuwe fiets gekocht en daarna alleen maar gebruikte. Ja, aan gebruikte moet wel iets vervangen worden maar daarna heb je voor veel minder geld een prima fiets waarbij je voor eenzelfde kwaliteit nieuwe fiets zeker het vijfvoudige betaald.

Denkend over wat dan las ik dat al het lage BTW-tarief geldt voor fietsreparaties maar mocht er dan geld beschikbaar zijn dan liefst om stalling goedkoop (maar niet gratis) te houden.

fietsstimulering

Vroeger toen paps werkte en moeders thuis bleef met de kinders was het eenvoudig. Als pa een andere baan krijgt verhuizen we. Maar sinds de 80er jaren van de vorige eeuw heeft de overheid het eigenhuis-hebben gestimuleerd (opgedrongen) en die eigen huizen kunnen alleen betaald worden als beide ouders full-time werken (want goedkopere huizen bouwen we niet). Kinder opvangs schietten als paddenstoelen uit de grond en kunnen hemelhoge prijzen vragen want 'we moeten wel'.

Als één van de ouders nu een andere baan moet (want ook de ontslag regelingen zijn versoepeld) houdt dat dus vaak in; reizen.

Om het leed te verzachten zijn allerhander regelingen getroffen. Diezelfde overheid kan niet zo maar verwachten dat iedereen zich na een 'lenteaccoord' aanpast.

Desain Rumah Minimalis

Vroeger gebruikte ik het OV voor mijn woonwerk. Mijn woonwerk doe ik nu met de racefiets. De racefiets heb ik binnen een jaar weer terugverdiend met al het geld dat ik aan openbaar vervoer heb bespaard. Ik ben dus veel goedkoper uit. Voor mij genoeg stimulans om met de fiets naar mijn werk te gaan en het is ook nog goed voor mijn conditie en het milieu.
http://www.desainrumahminimalisterbaru.com/

testeersa

Jadwal liga champion

According to the observations I that I say good honest information that you have posted this as well as your website. I am also very grateful for the posts that have been given with good writing and very useful for me. liga champion

Liga champion

Good article on your writings interesting and website as well. . liga champion - liga champion - liga champion - liga champion.