Vakantietassentest
De beste fietstassen volgens gebruikers en TestKees zijn die van Ortlieb en Vaude. TestKees: ‘Ik zou voor Vaude kiezen vanwege het ophangsysteem en gebruik van dubbele kunststof platen aan de achterkant van de tas waardoor de tas stijver is en minder snel tussen de spaken komt.’
Ortlieb tassentest
De bovenkant van de tas rol je vier keer om en trek je dan met de draagband dicht. Werkt goed om de tas waterdicht te houden in heftige regenbuien.
- Achtertassen Back-Roller Classic 40 liter – 1900 gram – breedte 17 cm – 134,95 euro
- Voortassen Sport-Roller Classic 25 liter – 1450 gram – breedte 14 cm – 109,95 euro
- Toptas Rack-Pack Medium 31 liter – 760 gram – lengte 54 cm – 79,96 euro
- Stuurtas Ultimate6 Classic 683 gram – 7 liter – max 3 kg – 99,95 euro
De tassen van Ortlieb zijn gemaakt van 100% dubbel gecoat materiaal dat aan elkaar gelast wordt. Ortlieb claimt een waterdichtheid bij een waterkolom van honderd meter. Ik heb de voor- en achtertassen met rolsluiting getest. De bovenkant van de tas rol je vier keer om en trek je dan met de draagband dicht. Werkt goed om de tas waterdicht te houden in heftige regenbuien.
De tassen klik je op de drager met twee verschuifbare haken aan de bovenkant. Om te zorgen dat de tas stabiel aan de drager hangt zit er aan de onderkant nog een haak die je op een rail kunt schuiven en zo kunt stellen dat die achter de drager haakt. Het kliksysteem werkt erg simpel. Als je de tas optilt aan het koord bij de haken staat het open. Laat je de tas zakken op de drager en het koord los dan zit het vast. De bovenste haken zou je met je hand moeten kunnen losklikken om ze te schuiven. Dat gaat erg zwaar. Maar met een simpele hefboom, bijvoorbeeld een lepeltje, gaat het wel makkelijk. En het hoeft maar één keer.
Ortlieb levert bij de achtertassen ook het Rack-Pack voor bovenop de drager. De tas is lekker ruim, waterdicht en ook voorzien van een rolsluiting. Het Rack-pack kun je als je hem dwars legt aan de tassen klikken. Maar in de lengterichting vangt die minder wind. En dan kun je hem, wat moeizaam aan de voor- en achterkant aan de drager klikken. Als de zijtassen hoog genoeg zijn ligt die wel stabiel. Maar wil je hem gewoon los op de drager hebben dan heb je nog 2 spanbandjes nodig om hem goed vast te sjorren.
De ophangbeugel van de stuurtas wordt op een bijzondere manier aan het stuur bevestigd. Je wikkelt een gecoat staaldraadje om het stuur en stuurpen en trekt die strak met een boutje. Werkt verrassend goed!
Voordelen
- Waterdicht rolsysteem
- Eenvoudig kliksysteem bij achtertassen
Nadelen
- Voor schuiven van de haken heb je een inbusje nodig
Vaude tassenset
Prima tassen die op een paar kleine punten verschillen van de tassen van Ortlieb.
- Achtertassen Aqua Back 48 liter – 1940 gram – breedte 19 centimeter – 132 euro
- Voortassen Aqua Front 28 liter – 1580 gram – breedte 17 centimeter – 117 euro
- Stuurtas Aqua Box 6 liter – 806 gram – 92 euro
De voor- en achtertassen van Vaude zijn net als die van Ortlieb 100% waterdicht en voorzien van een rolsluiting. De tassen verschillen op een aantal kleine punten van die van Ortlieb.
Vastklikken gaat net een fractie lastiger dan bij het systeem van Ortlieb. Heb je de tas op de drager gezet dan moet je die nog een duwtje geven om de haken vast te laten klikken.
De haken zelf zijn traploos te schuiven. Bij Ortlieb gaat dat in stapjes van 6mm. De bovenste haken stel je zo af dat de tassen niet schuiven op de bagagedrager. Bij Vaude lukt dat altijd. Bij Ortlieb heb je kans dat er nog een paar millimeter speling overblijft. De onderste haak bij Vaude kan over een groter gebied schuiven. Je hebt daardoor meer mogelijkheden om een goede plek te kiezen voor de haak.
De haken zijn geïntegreerd in een kunststof plaat aan de buitenkant van de tas. De tas zelf is tussen die plaat en een plaat aan de binnenkant geklemd met zeven nagels. Dat maakt de achterwand veel stijver dan die van Ortlieb waarbij er slechts een kunststofplaat aan de binnenkant van de tas bevestigd is.
De rolsluiting maak je vast met twee haken aan de zijkant. Bij Ortlieb gebruik je de draagband en zet die aan de buitenkant vast aan de tas. De oplossing van Ortlieb vind ik net iets prettiger.
De stuurtas van Vaude is net als die van Ortlieb zeer goed.
Voordelen
- 100% waterdicht
- Tassen zijn goed af te stellen
- Stijve achterwand die daardoor niet snel tussen de spaken komt
Nadelen
- Vastklikken net iets lastiger dan bij de tassen van Ortlieb
AGU Quorum tassenset
Het ophangsysteem werkt minder dan de systemen van Ortlieb en Vaude. Het kliksysteem van de bovenste haken maakt een minder robuuste indruk. Vast en vooral loshaken gaat lastiger dan bij Ortlieb en Vaude omdat je het kliksysteem bij de haken los moet klikken en de onderste haak kan alleen in horizontale richting versteld worden waardoor de stelmogelijkheden beperkt zijn.
- Voortassen Quorum Waterproof 935 KF 26 L – 1600 gram – breedte 14 cm – 129 euro
Ook AGU maakt al jaren fietstassen voor vakantie. Maar toch zijn ze weinig populair. En op basis van de geteste set voortassen is ook wel duidelijk waarom. Leg je de tas naast die van Ortlieb en Vaude dan is aan alles te zien dat de tassen van die merken beter ontworpen zijn.Het Ophangsysteem werkt minder. Het kliksysteem van de bovenste haken maakt een minder robuuste indruk. Vast en vooral loshaken gaat lastiger dan bij Ortlieb en Vaude omdat je het kliksysteem bij de haken los moet klikken. De onderste haak kan alleen in horizontale richting versteld worden waardoor de stelmogelijkheden beperkt zijn.
Ook de stof oogt minder degelijk. In plaats van een waterdichte enkele laag, gebruikt AGU een dubbele laag. De buitenlaag is van een soort stevig canvas. Dit zuigt gewoon water op. Om de tas waterdicht te maken zit er een dunne kunststof hoes in de tas genaaid. Een keer wat scherps in je tas en je hebt snel een gaatje. En na een dag in een emmer met bodempje water stond er gewoon water in de tas. Misschien dat dit in de praktijk niet zo snel zal gebeuren, maar 100% waterdicht, wat AGU beweert, zijn ze niet.
Nadelen
- Canvas zuigt water op
- Stelmogelijkheden van de tas zijn beperkt
- Kwetsbare binnenkant tas
Ortlieb bikepackingset
Een bescheiden trend van de laatste jaren is bikepacking. Het idee is dat je met lichte tassen die direkt, zonder hulp van bagagedrager of een ander kliksysteem, bevestigd zijn aan de fiets ultralicht op fietsvakantie kan. Vooral bedoelt voor mountainbikers en racefietsers zonder oogjes aan hun frame. TestKees heeft een zadel- en stuurtas van Ortlieb getest.
- Ortlieb Seat-Pack – 430 gram – 16,5 L – 5 kg max – 129,95 euro
- Ortlieb Handebar-pack – 417 gram – 16 L – max 5kg – 100 euro
De Seat-Pack maak je met 2 riempjes vast onder de zadelrail en 2 stevige riemen aan de zadelpen. Eenmaal gemonteerd heb je een schuin omhoogstekende zak waar je bagage in kunt doen. Dat werkt als de tas leeg is redelijk goed. Het is wat gepriegel om de riempjes door de zadelrail te rijgen. Een zware gevulde tas vond ik veel lastiger te bevestigen door het grotere volume en gewicht van de tas. Het lijkt dan ook handig om de tas te vullen nadat hij op de fiets is gemonteerd. De tas heeft de traditionele rolsluiting van Ortlieb en eenmaal gevuld is de tas goed te sluiten en compact strak te trekken met de riempjes aan de tas. Met 5 kilo in de tas zou je denken dat hij niet erg stabiel aan het zadel hangt. Maar tijdens het fietsen heb ik daar niets van gemerkt.
De tas heeft de breedte van ongeveer het stuur, is aan de twee uiteinden voorzien van rolsluitingen en hangt onder je stuur. Bevestigen gaat met 2 riempjes aan het stuur en 1 riempje onder aan de balhoofdbuis. Vastmaken is een gepriegel, zeker als de rem en versnellingskabels in de weg zitten. En net als bij de Seat-Pack vond ik dit makkelijker met de tas leeg dan vol. Eenmaal vol en goed vastgesjord zit de tas wel redelijk goed vast en merk je het gewicht nauwelijks tijdens het fietsen. Bij mij kwam de tas wel hinderlijk tegen de remgrepen aan. Maar dat hangt erg van de breedte en vorm van het stuur af of dat gebeurt.
Niet getest, maar Ortlieb levert ook een tas die je tussen het frame bevestigd. Daarmee krijg je zes liter extra ruimte. Nadeel is dan wel dat je geen ruimte meer hebt voor de bidons. Zeker als je er twee hebt win je met zo’n frametas nauwelijks iets.
Het idee van Bikepacking is het lage gewicht. Met de Ortlieb Seat-Pack en Handlebar-Pack kun je ongeveer 30 liter en maximaal 10 kilo meenemen. Ze wegen samen slechts 847 gram. Met twee Ortlieb Sport-Rollers gemonteerd op een licht gewicht drager kun je ongeveer evenveel meenemen. Die tassen en drager wegen samen ongeveer 2300 gram. Je wint dus met de bikepacking 1,5 kilo. Maar daarvoor lever je veel gebruiksgemak in. Met een drager kun je ook nog een Rack-Pack of andere lichtgewicht tas boven op de drager meenemen. En dan kan je én veel meer volume én veel meer gewicht veel makkelijker meenemen. Zelf met 24 kilo in de Rack-Pack op de drager kon ik nog prima fietsen. Enige wat daarvoor nodig is, is een setje goede spanbanden om hem strak op de drager te sjorren.
Ortlieb levert ook een stuurmand. Die heeft ook een inhoud van 16 liter en een draaggewicht van 5 kilo. Maar is wel voorzien van gebruiksvriendelijk kliksysteem en zit niet in de weg bij de kabels en remgrepen. Weegt 1070 gram en kost ook ongeveer 100 euro. Dus voor 600 gram extra krijg je veel meer gebruiksgemak en heb je een tas die makkelijk los te koppelen is en niet in de weg zit bij de remgrepen. En vermoedelijk vangt hij minder wind door de smallere vorm en past die veel beter in combinatie met een racestuur.
Voordelen
- Licht
Nadelen
- Past weinig in
- Onhandig
Word lid van de Fietsersbond
Steun de belangenbehartiger van fietsend Nederland en ontvang heel veel voordeel!