header-silhouet

Hoe vervoer je een baby in een fietskar?

Hoe kun je het beste een baby in een fietskar vervoeren? Met een Maxi-Cosi of een babyschaal. De Vogelvrije Fietser geeft een paar handige tips om de Maxi-Cosi stevig vast te sjorren. Het kost de eerste keer wat tijd, maar daarna kun je zorgeloos fietsen.

Maxi-Cosi
Op de testdag kwamen we erachter dat het nog niet zo makkelijk is om een Maxi-Cosi in de fietskar vast te zetten. Maxi-Cosi’s bestaan er in allerlei verschillende modellen. Nieuwere hebben geen gleuven aan de zijkant waardoor de bevestiging lastig is. Het kan wel, maar je moet even weten hoe. Wim Kok van de fietsenwinkel in Utrecht, gespecialiseerd in kinderkarren, stelt de volgende oplossing voor: vier ringetjes aan de zijkanten van de Maxi-Cosi zetten. Dat kan eenvoudig door een gaatje te boren in het kunststof. De ringetjes zijn in de ijzerwarenwinkel te verkrijgen. Vervolgens sjor je de Maxi-Cosi met riempjes naar vier kanten toe vast aan buizen of bevestigingspunten in de kinderkar. Dit lukt bij iedere kar, hoe verschillend de karren ook zijn. Soms is een stevig kussen onder de Maxi-Cosi nodig om schuiven te voorkomen. Sommige oudere modellen Maxi-Cosi’s hebben een bevestigingsgleuf midden boven; één riem midden boven door de gleuf en twee aan de zijkanten onder kan dan voldoende zijn. Enkele fietskarren – zoals de Burley d’Lite – hebben een heupband in de fietskar. De heupband kan dan voor het hengsel van de Maxi-Cosi langs gesponnen worden. In combinatie met de heupband zijn twee riempjes aan de bovenkant van de Maxi-Cosi voldoende. Plaats de Maxi-Cosi altijd zo dat de baby ‘vooruit rijdt’, zodat je de baby kunt zien. De rugleuning van de fietskar kun je eventueel verwijderen om meer ruimte te krijgen.

Babyschaal
Een alternatief voor de Maxi-Cosi is De Weber babyschaal die speciaal voor de fietskar is ontworpen. Deze is tot een leeftijd van tien maanden te gebruiken en kost weliswaar 73 euro, maar is na gebruik tweedehands ook weer makkelijk te verkopen. De babyschaal heeft als voordeel dat er makkelijk riempjes aan te bevestigen zijn. Hij is bovendien smaller dan de Maxi-Cosi zodat er ruimte overblijft voor een tweede kind in de kar. Want alleen de Kidkar Comfort en Burley Cub zijn breed genoeg zodat er naast de Maxi-Cosi nog een tweede kind past. Een ander voordeel van de babyschaal noemt Rianne Becht, één van de testrijders met een baby van vijf maanden: ‘Het kindje ligt niet zo gebogen als in de Maxi-Cosi, waardoor hij lekker languit kan liggen, en het langer kan volhouden. Zeker voor langere fietstochten zou ik voor een babyschaal kiezen.’
Vanaf drie maanden is een baby in de Maxi-Cosi of babyschaal in de fietskar te vervoeren. Bij zo’n jonge leeftijd is wel een kar aan te bevelen waar het zitje opgehangen is (Chariot Couger, Chariot Captain en Burley d’Lite) of een kar die weinig trilt (Weber Ritschi). Dit is niet per se een kar met vering, want in de test scoorden juist de Dolphin en Burley Cub met simpele vering slecht in de trillingstest. De Chariot Couger trilde van alle karren het minst. Zodra een baby kan zitten, kan hij ook in de fietskar zitten. Petra Leijten reed haar testrondjes zonder Maxi-Cosi of babyschaal, met een kindje van 7 maanden en dat ging prima zolang de kar de mogelijkheid bood om de rugleuning van het zitje half liggend in te stellen.

Uit: De Vogelvrije Fietser, mei 2003
Tekst: Anne van Voorthuizen