Tassen met kliksysteem

Tas vastklikken en wegwezen

Kliktassensysteem

Vooral in Duitsland zijn bagagedragers met kliksysteem voor fietstassen populair. In Nederland worden ze nauwelijks gebruikt, zelfs als de fiets een drager heeft met zo’n systeem. Basil wil daar graag verandering in brengen. Ze hebben daarvoor in 2018 een systeem ontwikkeld, het  Mountain Is Key systeem (afgekort MIK).

Ik heb het MIK-systeem vergeleken met het meest gebruikte systeem Snap-it van Racktime.

Het principe is bij beide systemen gelijk. Een drager met verstopte nokjes plus een adapterplaat die aan een tas of mand wordt geschroefd en zorgt voor de snelle klikverbinding in de nokjes van de drager.

Werking kliksystemen

In onderstaande video’s kun je zien hoe de kliksystemen van MIK en Snap-it werken. Het systeem bestaat uit drie onderdelen:

  1. De drager met geïntegreerde nokjes voor bevestiging van de adapter
  2. De adapter die op de drager geklikt wordt
  3. De tas, mand, krat of wat je maar wilt waar de adapter onder geschroefd wordt.

Grote voordelen van het systeem zijn dat de drager gewoon normaal bruikbaar blijft, dat bagage er snel op en af te klikken is en dat de adapterplaat op heel veel tassen en manden te schroeven is.

Verschil MIK en Snap-it

MIK_website
snapit_website

Ik heb het MIK-systeem met het Snap-it systeem vergeleken. Beide zijn goed, maar MIK beviel net iets beter. Het maximale gewicht dat het kan dragen is hoger en de manier van los en vast klikken vind ik net iets praktischer.

Gebruiksgemak

Snap-it klik je vast door de adapter op de drager te leggen en die dan naar voren te schuiven. MIK door de voorkant van de adapter in de nokjes van de drager te haken en dan de tas/mand rustig te laten vallen. Snap-it maak je los door de groene knop naar boven te drukken en dan de tas/mad naar achteren te schuiven. MIK door met een soort losse sleutel in de adapter te duwen. Dan kun je de tas/mand van de drager tillen. Beide methoden werken goed maar ik vond het bij MIK net iets makkelijker gaan. Door gebruik van de losse sleutel heeft MIK ook een primitieve diefstalbeveiliging. Bij Snap-it moet je een los slotje monteren.

Maximaal gewicht

De standaard adapter van Snap-it heeft kunststof nokjes die in de drager vallen. Die mogen maar een maximaal gewicht dragen van 12 kg. Ze leveren ook een adapterplaat met stalen nokjes en robuustere haak. Die kun je belasten tot 25 kg. MIK is geschikt tot 25 kg. En ze hebben het vrijgegeven voor gebruik met hun hondenmand. Ze zijn ook aan het kijken of het systeem ook geschikt is voor kinderzitjes. Dat zou wel een uitkomst zijn want de verbinding tussen bagagedrager en bestaande kinderzitjes is nu lomp uitgevoerd.

Verkrijgbaarheid

Dragers van Racktime met Snap-it worden door een groot aantal Duitse merken gemonteerd en in Nederland in ieder geval door Gazelle, Koga en Batavus. Dragers met MIK worden in 2018 gemonteerd op fietsen van Ghost en Riese & Müller. En Basil verwacht dat er in 2019 een groot aantal merken zullen volgen.

Basil levert voor MIK ook een losse extra plaat die je op elke bagagedrager kunt schroeven. Dat werkt ook maar is toch een stuk minder fraai dan alleen een drager waarbij de nokjes mooi geïntegreerd zijn.

Dragers zijn ook gewoon los te koop. Dus je kunt ook een nieuwe drager monteren.

 

Gebruik dubbel boodschappentas met Snap-it of MIK

fietstas_snapit_web
fietstas_metSnapit_web

Een dubbel boodschappentas zet je normaal vast met riempjes. Niet heel handig. De tas is niet snel af te nemen en de tas gaat snel scheef hangen. Je kunt er ook een adapter van MIK of snap-it aan schroeven.

Door montage van zo’n adapterplaat klik je de dubbel tas gewoon snel op de fiets. Grote voordeel is dat je hem dan alleen op de fiets hoeft te hangen als die echt nodig is. Geen regen en vuil meer in de tas, geen extra luchtweerstand omdat je altijd met de tas fiets, geen beschadigingen in een overvolle stalling en geen risico op diefstal als de fiets met tas ergens onbeheerd staat.

Los en vastklikken zonder boodschappen vind ik erg makkelijk gaan met zo’n adapterplaat. Ook een volle tas met 12 kg was nog goed los en vast te klikken. Maar dan heb je wel een erg zware tas om te tillen en bij het op de bagagedrager hangen moet je de twee tassen even goed van elkaar houden. Voordeel van montage met adapterplaat vind ik ook dat de tas niet scheef komt te hangen. Zeker als je maar één kant gebruikt blijft die veel mooier hangen dan bij montage met riempjes.

Voor sommige gebruikers wellicht een nadeel van de montage is dat de tas keurig in het midden van de drager hangt. Heb je lange voeten en komen die tegen de tas dan kun je hem niet iets meer naar achteren hangen.

Nadeel is wel dat met de adapterplaat de tas makkelijker te stelen is. Dat kun je oplossen door hem altijd mee te nemen of bij snap-it de tas met een slotje te monteren.

In principe is elke tas geschikt voor montage van zo’n adapterplaat. Maar Basil en New lookx hebben al keurig vier afgestikte gaatjes gemaakt voor montage van de adapterplaat.

Fietsersbond oordeel: