Driewielfiets header

Ombouwset naar driewielfiets

In plaats van een complete nieuwe rechtop driewielfiets te kopen, kun je ook je bestaande fiets ombouwen tot driewielfiets. Groot voordeel is dat ze veel goedkoper zijn dan een compleet nieuwe driewieler en dat je kan blijven rijden op je eigen vertrouwde fiets.

Test

We hebben 2 ombouwsets getest.

De Opus 3 van Altena Bikes maakt van elke fiets een echte driewieler. Het achterwiel wordt uit het frame gehaald en vervangen door de Opus 3 met zijwielen. Vervolgens worden een andere ketting en nieuwe versnellings- en remkabels op de fiets geplaatst. De fiets reed het lichtste van alle driewielers waarop je rechtop zit. Dat komt vooral door de efficiënte derailleuraandrijving, het comfort van de grote wielen en het lage gewicht. Met 21,6 kilo is de omgebouwde fiets maar een paar kilo zwaarder dan de oorspronkelijke tweewieler. De Opus 3 kan ook met naafversnelling geleverd worden.

Een andere optie is zijwieltjes van Eerder Metaal. De grote zijwielen worden op maat aan de fiets vastgemaakt. Door dit maatwerk weet je zeker dat de wielen robuust vastzitten en dat alle wielen op vlakke ondergrond contact maken met de grond. Fietsen gaat net zo goed als op een gewone driewieler. Grote voordeel is dat elektrische fietsen met achterwielaandrijving omgebouwd kunnen worden tot driewieler. Bij oneffenheden kan het voorkomen dat het middelste wiel loskomt en je dus dan geen aandrijving meer hebt. Bij mij leverde de paar keer dat dit voorkwam nooit problemen op, omdat de tijd dat het wiel loskwam maar heel kort was. De zijwielen zijn bedoeld om de fiets permanent om te bouwen tot driewieler en niet om bijvoorbeeld te leren fietsen en dan (weer) over te stappen op een tweewieler. De wielen zijn makkelijk te demonteren, zodat de fiets wel op een autodrager meekan.