Fietsen in tijden van corona

Wat kun je doen om je fiets aan de gang te houden?

fietsband oppompen

Nederland was altijd al een fietsland. Maar de fiets is tijdens de coronacrisis nog belangrijker geworden als dagelijks vervoermiddel nu veel mensen het OV mijden. Wat kun je doen om je fiets aan de gang te houden?

Hou je banden op spanning!

Het belangrijkste is: houd je banden op spanning. ‘Veel mensen fietsen met te zachte banden. Als je banden goed op spanning zijn, ga je een stuk sneller, zegt TestKees. ‘Als je banden veel te zacht waren, kan het 1 tot 4 kilometer per uur schelen. En je banden slijten minder snel als ze goed op spanning zijn.’
‘Hoe hard je een band moet oppompen, staat op de zijkant van een band. Het is aangegeven in bar. Jammer genoeg heeft de traditionele Jumbo-pomp die veel mensen hebben geen drukmeter. Ik gebruik in mijn werkplaats de Topeak Joe Blow Sport. Dat is een fietspomp met drukmeter en daar ben ik erg tevreden over.’

Smeer je ketting. Desnoods met motorolie.

fietsketting smeren

Smeer je ketting. ‘Een droge ketting maakt het fietsen een stuk zwaarder. Als je je ketting smeert, let erop dat je niet teveel olie op je ketting doet. Doe een druppeltje op elk schakeltje. Dat is voldoende. Teveel olie trekt viezigheid aan.’ Welke olie moet je gebruiken Kees? ‘Maakt op zich niet zo veel uit. Olie voor natte omstandigheden is wat plakkeriger en blijft beter zitten. Maar een restje uit een blik motorolie is ook prima.’

Met het zadel op de juiste hoogte fiets je prettiger

Kijk goed naar je zadelhoogte. ‘Fietsen met een te laag zadel is niet prettig en je gebruikt je spieren ergonomisch niet goed. Als je je voeten vlak op de grond kunt zetten, staat je zadel te laag. Een vuistregel is dat je met je tenen bij de grond moet komen als je op het zadel zit. En je knie moet licht gebogen zijn wanneer je pedaal op het laagste punt staat. Je zult merken dat je met het zadel op de juiste hoogte prettiger fietst.’

Naar de fietsenmaker? Bel eerst even.

werkplaats amersfoort fietsenmaker
Beeld-auteur: Peter Arno Broer

Kun je je fiets niet zelf maken? Bel dan even met je fietsenmaker om een afspraak voor de reparatie te maken. ‘De fietsenzaken werken conform de RIVM-richtlijnen’, zegt Paul de Waal van de BOVAG waar veel fietsenzaken bij zijn aangesloten. De anderhalve meter wordt natuurlijk in acht genomen. ‘En fietsen worden bij binnenkomst schoongemaakt en ontsmet. En dat gebeurt ook wanneer de fiets na reparatie weer terug gaat naar de klant.’ De verkoop van fietsen varieert van plaats tot plaats, zegt De Waal. ‘Maar de werkplaats loopt eigenlijk overal goed door.’ Het advies is: ga niet op de bonnefooi naar de fietsenwinkel, maar bel eerst even om een afspraak te maken voor een reparatie of het kopen van een fiets.

Accutips

Nederland, Utrecht, 23-5-2017. Foto Maarten Hartman. Accurevisiebedrijf Miton

TestKees heeft ook tips voor elektrische fietsen. Wat moet je doen om je accu goed te houden? ‘Er zijn een paar belangrijke regels voor je accu’, aldus TestKees.

-Nooit leeg bewaren. Na het leeg rijden zo snel mogelijk weer laden.

-Gewoon laden wanneer je denkt dat het nodig is voor de volgende rit.

-Niet in de vrieskou bewaren.

-Niet te warm bewaren. Het beste is rond de 10 graden, in ieder geval niet in de volle zon of in een afgesloten auto!

-Niet langdurig aan de lader laten, dus afkoppelen als de accu vol is.

-Bij lange tijd niet gebruiken: accu uit de fiets en wegleggen op een koele plek met ongeveer 50% lading. Wel 1 keer per maand checken en dan eventueel een beetje bijladen.

 

Categorieën

Michiel Slütter, crossmdia

Michiel Slütter

Hoofdredacteur

De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst. Ik doe verslag van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft. Voor de Fietsersbond ben ik als hoofdredacteur crossmedia eindverantwoordelijk voor fietsersbond.nl en ons magazine de Vogelvrije Fietser. Daarnaast freelance content creator en journalist.