header-brug

Stadsfietsen met vering test

Steeds meer luxe stadsfietsen en hybride fietsen worden, geïnspireerd door de mountainbike, uitgerust met zowel voor– als achtervering. Tijd dus voor een kleine test, vond de Vogelvrije Fietser. Heeft de alledaagse fietser iets aan een fiets met vering? (Let op: deze test is uit 2001. Dat betekent dat de geteste fietsen niet meer nieuw te krijgen zijn. Omdat de informatie ook in het algemeen nuttig kan zijn, blijven we deze aanbieden).

Bij de mountainbike heeft vering haar kracht bewezen. Op hobbelige onverharde wegen is een ‘geveerde’ mountainbike duidelijk sneller en comfortabeler dan een ‘ongeveerde’ fiets. Ook bij ligfietsen biedt vering zeker voordelen. Op een ligfiets kun je namelijk niet even uit het zadel komen om de hobbels met je benen op te vangen.

Maar heeft vering ook nut voor de alledaagse fietser die met zijn doordeweekse stadsfiets over de Nederlandse wegen rijdt? Om daarachter te komen, testte ik twee van die moderne, luxe stadsfietsen: de Koga Miyata Grantour en de Gazelle Medeo Airglider.

Minder last van trillingen
Dagelijks fiets ik van Delft naar Voorburg. Op dat traject kom ik over erg slechte klinkerwegen. Met de geveerde fietsen heb ik duidelijk minder last van trillingen dan met mijn eigen, ongeveerde fiets. Je blijft de hobbels en kuilen wel voelen, maar duidelijk minder. Bijkomend voordeel is dat de fietsen beter bestuurbaar blijven door de vering. Als je puur naar het comfort kijkt, voldoen de fietsen met vering dus beter dan de exemplaren zonder.

Nadelen
Maar geveerde fietsen hebben ook duidelijke nadelen. Zowel de Gazelle als de Koga Miyata fietst merkbaar langzamer dan mijn eigen ongeveerde stadsfiets, vanwege de verende beweging. Daarnaast betaal je voor de vering een meerprijs ten opzichte van het ongeveerde model van dezelfde fabrikant. De geveerde modellen zijn bovendien ongeveer 2,5 kg zwaarder dan een vergelijkbaar ongeveerd model. En extra complexe onderdelen betekent logischerwijs meer onderhoud en dus meer kans op pech.

Wat verder opvalt aan de Koga Miyata Grantour en de Gazelle Medeo Airglider is dat het ontwerp niet aangepast lijkt aan de vering. Bij beide fietsen is de bagagedrager niet afgeveerd zodat de bagage meetrilt en extra veel klappen krijgt. Ook de koplamp is vreemd genoeg bij beide fietsen op de ongeveerde voorvork gemonteerd. Met name op de Medeo Airglider trilt de lamp erg heftig, mede door de lange slappe kunststofbeugel waar de lamp op bevestigd is.

Een ander nadeel is het zadel. Zowel Koga als Gazelle monteert een zacht zadel. Vermoedelijk vanwege marketingredenen. Ik vond ze echter niet comfortabel en het lijkt ook niet erg logisch. Een zacht zadel broeit snel en je zit al gauw op lichaamsdelen waar je niet op wilt zitten. Juist op een geveerde fiets zou het logischer zijn een vrij hard zadel te monteren zodat je goed op je zitbotjes kunt steunen.

Andere manieren voor beter comfort
Meer comfort op je fiets kun je ook op andere manieren krijgen dan door speciale fietsvering. Banden bijvoorbeeld geven ook vering. Als je de bandenspanning verlaagt veert een fiets beter. De minimale bandenspanning is afhankelijk van de breedte van de band. Een smalle band moet je harder oppompen dan een brede. Meer comfort uit je banden halen kan dus betekenen dat je bredere banden moet monteren. Klein nadeel: een zachte band rolt zwaarder dan een harde.

Het zadel kun je ook laten veren door een verende zadelpen te monteren. Een stuk goedkoper dan volledige vering en redelijk effectief.

Benen en armen als schokdempers
Maar de beste schokdempers blijven toch de benen en armen. Door even uit het zadel te komen of het stuur iets op te tillen kun je heftige trillingen voorkomen. En met goed sturen kun je hobbels en kuilen ontwijken.

Conclusie
Al met al lijken de geveerde luxe stadsfietsen van Gazelle en Koga vooral geschikt voor mensen die regelmatig over slecht wegdek moeten of willen fietsen en daarbij merkbaar last hebben van pijn in hun lichaam vanwege de trillingen. Heb je dat niet, kies dan voor een fiets zonder vering en pas eventueel fiets of rijstijl aan.