stalling_header

Uitgevouwen en getest

Drie nieuwe en opvallende vouwfietsen. Twee Amerikaanse ontwerpen en één Nederlandse. TestKees is er mee gaan forensen (test uit 2007).

 

Dahon MU XL 20’’  €899,-

Dahon is de grootste vouwfietsproducent ter wereld. Het Amerikaanse bedrijf heeft een breed assortiment, van goedkoop tot duur. Ik heb de Dahon MU XL getest, het meeste luxe model. Deze vouwfiets van Dahon fietst net zo lekker als een goede stadsfiets. Hij doorstaat probleemloos de vergelijking met stadsfietsen van Batavus en Gazelle. Dat komt voor een belangrijk deel door de onderdelen. De Nexus Premium 8 versnellingsnaaf schakelt probleemloos en heeft een goed rendement. De V-brakes remmen uitstekend en ik vind ze een stuk fijner dan de rollerbrakes die je meestal op normale stadsfietsen vindt. V-brakes remmen directer, zijn beter doseerbaar en wegen minder. De fiets rolt licht dankzij de Schwalbe Marathon Racer-banden. De fiets weegt veertien kilo. Niet bijzonder laag voor een vouwfiets. Maar wel licht als je hem vergelijkt met de gemiddelde stadsfiets van achttien kilo. Ook fijn: je kunt goed zitten door het ruime stelbereik van de stuurpen. Jammer is dat MU XL niet geschikt is voor lange mensen. Met mijn 1,88 meter kon ik er nog net op. De MU XL vouwt zoals alle Dahon-modellen: stuurpen naar beneden klappen, frame dubbelklappen, zadelpen naar beneden schuiven en pedalen inklappen. Een nadeel is dat het omklappen van het stuur een beetje gecompliceerd is. Je moet onder andere twee snelspanners losmaken. Behalve extra tijdsverlies merkte ik ook bij het fietsen dat het stuur daardoor niet heel stijf met het frame is verbonden. Het pakket dat overblijft is in vergelijking met de Brompton ongeveer twee keer zo groot.  Dat is geen bezwaar als je hem meeneemt in de auto of boot, maar in de trein is het groot. Een opgevouwen Brompton-pakketje is zo klein dat het altijd mee kan naar de zitplaats. De MU XL moet op het balkon blijven. Ook het tillen van de opgevouwen MU XL vond ik lastiger dan de Brompton.

Eindoordeel:
De Dahon MU XL is een uitstekende stadsfiets, die je ook nog kunt opvouwen. Hij kost 900 euro en dat is niet duur als je kijkt naar de kwaliteit van de gebruikte onderdelen, zoals de versnellingsnaaf en de naafdynamo. Meer informatie: www.dahon.nl

Goed
Fietst uitstekend
Goede onderdelen voor een stadsfiets
Goede prijs-kwaliteitverhouding

Slecht
Gevouwen niet erg klein
Inklappen van stuur omslachtig

Beixo € 548,-

Fietsen hebben een ketting, punt. Urban Bike Concepts uit Utrecht heeft het over een andere boeg gegooid: ze hebben een vouwfiets ontworpen met cardanaandrijving. De vouwfiets heet Beixo. Een cardanaandrijving bestaat vier tandwielen en een lange as. Bij de trapas zitten twee tandwielen met een haakse overbrenging die een as aandrijven. En aan het eind van die as bij het achterwiel vind je weer twee tandwielen met een haakse overbrenging. Het is een compacte constructie die gemakkelijk in het frame is in te bouwen. De eerste Nederlandse fiets met een cardanas stamt al uit 1897. Maar deze aandrijving is nooit echt doorgebroken. Dat lijkt vreemd, want een cardanas wordt met succes toegepast in auto’s en motoren. Dus waarom niet op de fiets? De belangrijkste reden daarvoor is dat de menselijke motor niet zo geschikt is voor een cardanaandrijving. Een fietser is sterk: de benen drijven de fiets aan met veel kracht, een laag toerental en veel schokken. Een benzinemotor draait juist met een hoog toerental en een constante, lage kracht. Een fiets met een cardanas heeft altijd slijtageproblemen zijn. Daarnaast is het rendement van de ketting onovertroffen. Bij benzinemotoren wordt een lager rendement niet als probleem ervaren. Je hebt alleen een hoger brandstofverbruik. Fietsers vinden een laag rendement wel vervelend. Zover de theorie. Nu de praktijk. Ik heb de Beixo twee maanden getest. De Beixo fietst prima. Niet erg snel, maar of dit door de cardanas komt, is lastig te zeggen. Het kan de hoge rolweerstand van de banden zijn of een slecht rendement van de versnellingsnaaf. Eigenlijk kan alleen een laboratoriumtest uitkomst bieden. Overigens was de snelheid voldoende voor ritjes in de stad. Voor uitspraken over de duurzaamheid heb ik te weinig kilometers gemaakt. De Beixo vouwt prima. Het vouwmechanisme en de afmeting van de opgevouwen fiets zijn vergelijkbaar met de modellen van Dahon. Erg prettig is de vaste stuurpen waardoor het stuur stijf met het frame is verbonden. Dankzij de ingepakte cardanas krijg je zeker geen vet aan je broek. Al is me dat met vouwfietsen met kettingaandrijving ook nooit overkomen.

Eindoordeel
De Beixo is een prima fiets met een aardige vernieuwing, die zich in de praktijk nog zal moeten bewijzen. Met een prijs van €548,- is de fiets maar zo’n 80 euro duurder dan vergelijkbare modellen van Dahon met kettingaandrijving. Te koop via www.beixo.nl

Goed
Prima fiets
Geen vieze ketting

Slecht
Niet snel
Cardanas moet zich nog bewijzen in duurzaamheid

Bike Friday tikit 2 ride €1299,-

Bike Friday is een Amerikaanse fabrikant van luxe handgemaakte fietsen, die na enig sleutelen zo in een Samsonite-koffer passen. Het bedrijf uit Oregon heeft een vouwfiets ontwikkeld die naar eigen zeggen de snelst vouwende fiets ter wereld is. En dat zou heel goed kunnen. Ik kon de tikit in luttele seconden opvouwen. Daarvoor moet je een beheerst klapje tegen de zadelpen geven. Daardoor komt het achterframe los en kun je die onder het voorframe klappen. Met deze handeling ontgrendel je ook – via een ingenieus inwendig kabelsysteem – meteen het stuur. En het stuur kun je dan gemakkelijk omklappen. Dan blijft de zadelpen nog over. Die laat je met een scharniertje kantelen en op het frame rusten. Alle delen klikken keurig vast tijdens het vouwen. Ondanks alle vindingrijkheid is de opgevouwen tikit niet heel compact. Vergelijkbaar met de Dahon Mu XL. De fiets is wel gemakkelijk te tillen doordat alles goed bij elkaar blijft en het gewicht is ook niet te hoog. Uitklappen gaat net zo snel en simpel als inklappen. De tikt fietst prima. De vouwfiets is compact en wendbaar. En met 8 versnellingen (derailleur) flits je door de stad. Enig nadeel bij het fietsen vond ik dat de fiets geen hele stijve indruk maakte.

Eindoordeel
De tikit heeft een prachtig vouwmechanisme. Daar hangt een prijskaartje: €1299,-.  En dat is dan ook het grote nadeel. Het mechanisme om de stuurpen te ontkoppelen is prachtig, maar de simpele oplossing van bijvoorbeeld de Brompton om de wig op de stuurpen gewoon los te draaien, werkt ook prima. En is veel goedkoper. Meer informatie: www.bikefriday.nl

Goed
Prachtig vouwmechanisme
Snelle fiets

Slecht
Niet erg compact
Erg duur

(Test uit 2007)