Direct naar inhoud

Update vouwfietsentest 2016

Testkees vergeleek een Brompton light, een Birdy speed en een Falko FSIR. De Birdy Speed en Falko FSIR fietsen lekkerder dan de Brompton, maar qua vouwgemak steekt de Brompton met kop en schouders boven de andere twee uit.

Best getest: Zelfbouw-Brompton *****

Brompton
Vouwkampioen Brompton

De meeste mensen kiezen voor een standaard Brompton, maar heb je wel een bagagedrager, drie versnellingen en verlichting op naafdynamo nodig? Weglaten scheelt gewicht en geld. TestKees geeft advies.

De meeste mensen kopen een Brompton met alles erop en eraan: bagagedrager, drie versnellingen en verlichting op naafdynamo. De prijs wordt dan 1582 euro en het gewicht 12,3 kilo. Beter voor portemonnee en gewicht is kijken wat je weg kunt laten. Dat kan met de Brompton Bikebuilder. Ik kwam uit op een fiets van 10,1 kg die maar liefst 2149 euro kostte, maar dat kwam omdat ik voor een titanium frame koos. Geen aanrader, want het scheelt wel 740 gram, maar de meerprijs is fors. De zelfde Brompton zonder titanium kost 1689 euro.

Aanrader: Geen versnellingen
Scheelt ook 740 gram en is honderd euro goedkoper. Daarbij scheelt het ook een kwetsbare kabel. Ik mis de versnellingen niet. Op mijn gewone Brompton met drie versnellingen rijd ik altijd in de tweede versnelling.

Aanrader: Verlichting weglaten
Op zich is verlichting op naafdynamo prima natuurlijk, maar bij een vouwfiets betekent het wel dat je kwetsbare draden mee moet vouwen en het is extra gewicht. Weglaten scheelt 550 gram en maakt de fiets 135 euro goedkoper. Voor dat bedrag kun je prachtige batterijlampjes voor in de winter kopen.

Aanrader: Bagagedrager weglaten
Met bagage op je bagagedrager kun je de fiets niet meer vouwen. De belangrijkste functie van de bagagedrager van de Brompton is dat je hem stabiel neer kunt zetten. Daarnaast kun je hem met een drager als een rolkoffer meenemen, maar het voordeel daarvan heb ik nooit begrepen. Het is net zo makkelijk om hem even uit te vouwen, en dat loopt een stuk makkelijker. Winst: 400 gram en 86 euro. Klein minpunt: De fiets blijft opgevouwen wel iets minder stabiel staan.

Niet doen: Lichtere banden
Je kunt kiezen uit drie soorten banden en ik koos voor de lichte en smalle Schwalbe Kojak banden. Ze kosten 29 euro meer dan de standaard banden, en ze leveren 210 gram gewichtswinst op. Maar om er op vooruit te komen moet je ze wel heel hard oppompen. Dan heb je keiharde banden die erg oncomfortabel zijn in een stad.

Niet doen: Titanium frame
Met een titanium voor- en achtervork is je fiets 740 gram lichter, maar voor die titanium variant betaal je wel 860 euro meer. Dure grammen.

Conclusie: Dat de uitgeklede Brompton twee kilo minder weegt, merk ik echt bij het tillen. Het scheelt vooral bij het dragen naar de zitplaats in een dubbeldekker. Zonder versnellings- en verlichtingskabels vouwt hij ook echt makkelijker. Ik zou zeggen: vergeet de standaardversie en kijk even kritisch naar wat je wel en niet op je Brompton wil. Het scheelt geld en gewicht.

Birdy speed ****

Birdy
Birdy speed

De Birdy speed rijdt heerlijk. Jammer dat de derailleur zo snel vies wordt doordat hij zo dicht boven de grond hangt.

Het voorwiel van de Birdy Speed draai je middels de voorvork naar het frame toe. Lastig uit te leggen, maar er zijn filmpjes waarin je in één oogopslag ziet hoe het werkt. (Zie Fietsvouwen.nl) Verder klapt het achterframe net als bij de Brompton onder het hoofdframe. Voor wie geen idee heeft: ook daar zijn veel filmpjes van te zien op internet. Het is even wennen, maar daarna is vouwen een eitje. Het lastigste is dat je eraan moet denken dat je voordat je gaat vouwen de ketting naar het kleinste achtertandwiel moet schakelen.
Opgevouwen is de Birdy net iets kleiner dan een gewone dubbelklappende vouwfiets, maar als je hem vergelijkt met de Brompton neemt hij twee keer zoveel plek in. De fiets weegt elf kilo en dat is weinig als je bedenkt dat hij schijfremmen heeft en een verende voor- en achtervork.
De Birdy rijdt uitstekend, mede dankzij die verende voor- en achtervork. Hij is duur met zijn 2249 euro, maar daarvoor krijg je wel een volledige geveerde fiets met hydraulische schijfremmen. De testfiets had een derailleurversnelling. Dat fietst weliswaar lekker licht, maar verzamelt wel veel vuil met zulke kleine wielen.
De Birdy Speed met Nexus 8 naaf kost honderd euro meer.

Falko FSIR ***

Falko FSIR
Falko FSIR

De Falko FSIR fietst erg lekker sportief dankzij de derailleurversnellingen en sportieve zit.

Het frame van de Falko FSIR draait net voor de zadelpen. Andere fietsen hebben juist in het midden van het frame een scharnierpunt. Volgens de ontwerpers is het gewicht van de fiets door deze constructie erg laag. 10,1 kilo is inderdaad niet zwaar, en de Falko FSIR fietst erg lekker sportief dankzij de derailleurversnellingen en sportieve zit.

Vouwen gaat niet makkelijker of moeilijker dan bij welke andere dubbelklappende vouwfiets. Het nadeel van de constructie is dat de fiets in opgevouwen staat nogal lang is. Er passen wel drie Bromtons in een opgevouwen Falko FSIR. Een ander nadeel is dat de draaicirkel vrij groot is, zodat je moet oppassen dat hij andere treinreizigers niet raakt.

Ik ben bang dat de fiets wel kwetsbaar is. De stuurpen is dezelfde als die van een Dahon die ooit is afgebroken toen ik de fiets testte. Tijdens de test van de Falkon FSIR schoot het pedaal uit het te zachte aluminium schroefdraad. Ander minpunt is dat de fiets een derailleurversnelling heeft die door de kleine wielen laag bij de grond hangt en daarom veel vuil verzamelt.
Prijs: 799 euro.

Help ons je fiets in de trein te krijgen

De Fietsersbond strijdt voor betere fietsplekken in de trein