Zelfbouw-Brompton
€ 1689
Prettiger dan standaard
Best getest
Fietsersbond oordeel:
De meeste mensen kiezen voor een standaard Brompton, maar heb je wel een bagagedrager, drie versnellingen en verlichting op naafdynamo nodig? Weglaten scheelt gewicht en geld. TestKees geeft advies.
De meeste mensen kopen een Brompton met alles erop en eraan: bagagedrager, drie versnellingen en verlichting op naafdynamo. De prijs wordt dan 1582 euro en het gewicht 12,3 kilo. Beter voor portemonnee en gewicht is kijken wat je weg kunt laten. Dat kan met de Brompton Bikebuilder op brompton.com/buy. Ik kwam uit op een fiets van 10,1 kg die maar liefst 2149 euro kostte, maar dat kwam omdat ik voor een titanium frame koos. Geen aanrader, want het scheelt wel 740 gram, maar de meerprijs is fors. De zelfde Brompton zonder titanium kost 1689 euro.
Aanrader: Geen versnellingen
Scheelt ook 740 gram en is honderd euro goedkoper. Daarbij scheelt het ook een kwetsbare kabel. Ik mis de versnellingen niet. Op mijn gewone Brompton met drie versnellingen rijd ik altijd in de tweede versnelling.
Aanrader: Verlichting weglaten
Op zich is verlichting op naafdynamo prima natuurlijk, maar bij een vouwfiets betekent het wel dat je kwetsbare draden mee moet vouwen en het is extra gewicht. Weglaten scheelt 550 gram en maakt de fiets 135 euro goedkoper. Voor dat bedrag kun je prachtige batterijlampjes voor in de winter kopen.
Aanrader: Bagagedrager weglaten
Met bagage op je bagagedrager kun je de fiets niet meer vouwen. De belangrijkste functie van de bagagedrager van de Brompton is dat je hem stabiel neer kunt zetten. Daarnaast kun je hem met een drager als een rolkoffer meenemen, maar het voordeel daarvan heb ik nooit begrepen. Het is net zo makkelijk om hem even uit te vouwen, en dat loopt een stuk makkelijker. Winst: 400 gram en 86 euro. Klein minpunt: De fiets blijft opgevouwen wel iets minder stabiel staan.
Niet doen: Lichtere banden
Je kunt kiezen uit drie soorten banden en ik koos voor de lichte en smalle Schwalbe Kojak banden. Ze kosten 29 euro meer dan de standaard banden, en ze leveren 210 gram gewichtswinst op. Maar om er op vooruit te komen moet je ze wel heel hard oppompen. Dan heb je keiharde banden die erg oncomfortabel zijn in een stad.
Niet doen: Titanium frame
Met een titanium voor- en achtervork is je fiets 740 gram lichter, maar voor die titanium variant betaal je wel 860 euro meer. Dure grammen.
Conclusie: Dat de uitgeklede Brompton twee kilo minder weegt, merk ik echt bij het tillen. Het scheelt vooral bij het dragen naar de zitplaats in een dubbeldekker. Zonder versnellings- en verlichtingskabels vouwt hij ook echt makkelijker. Ik zou zeggen: vergeet de standaardversie en kijk even kritisch naar wat je wel en niet op je Brompton wil. Het scheelt geld en gewicht.
Voordelen
- Vouwt goed
- Zonder versnellingen lichter en goedkoper
Nadelen
- Lichte banden moet je te hard oppompen
- Titanium frame is zijn prijs niet waard