header-handbike

Verbeterde broertjes van Dahon

Tern is een nieuw vouwfietsmerk nieuw. Maar helemaal nieuw is het niet, want de directie en de staf van het bedrijf komen bij vouwfietsenfabrikant Dahon vandaan. Dus dat Tern-modellen sterk op de Dahon vouwfiets lijken, is geen toeval. TestKees nam drie modellen van het merk onder de loep. (test uit 2012)

Tern Verge Duo, 849 euro
Deze fiets is vergelijkbaar met de Dahon Uno, maar dan beter. Hij ziet er om te beginnen al veel mooier uit. Verder scharniert hij beter en is steviger. Ik heb zelf een jaar op de Dahon Uno gereden tot de stuurpen brak. Gelukkig ziet de stuurpen pen ziet er bij de Verge Duo degelijker uit dan die op de Dahon Uno. Tern gebruikt een kunststof rand om de ketting te beschermen. Nieuw werkt de rand goed, maar ik heb mijn twijfels of hij dat blijft doen en of er geen water in blijft staan. De naam Duo komt van de automatische 2-versnellingsnaaf van SRAM die in het achterwiel zit. De SRAM Automatix schakelt automatisch bij een snelheid van rond de 15 kilometer per uur. Dat werkt in de praktijk goed. Zo kun je optrekken in de lichte versnelling en dan doorfietsen in de normale versnelling. Het is alleen jammer dat je juist in die normale versnelling het zwaarst moet trappen. In de normale versnelling loopt de aandrijving via het tandwielstelsel. Het laten draaien van die tandwielen in de naaf kost veel energie. Voor het vlakke Nederland lijkt me de naaf daardoor niet ideaal en kun je beter een doodgewone single speed- naaf (één versnelling) gebruiken. Dan maar eventjes wat zwaarder optrekken.

Tern Verge P18, 1049 euro
De Verge P18 is een fiets met derailleurversnelling. In de stad fietst hij erg goed dankzij de sportieve zit, de soepele versnelling en goede remmen. Het is ook een prima fietsje om mee te nemen op vakantie en een heuvel te beklimmen. Alleen heeft de derailleur het bekende probleem dat hij makkelijk vies wordt omdat hij door de kleine wielen zo dicht bij de grond zit. En als de fiets opgevouwen is, ligt die vieze ketting open en bloot.

Tern Link P7i, 899 euro
Dit is een stadsfiets van Tern die je ook kunt opvouwen. Hij heeft een Nexus-7-versnellingsnaaf, een naafdynamo en bagagedrager. Van de drie Tern-vouwfietsen reed deze duidelijk het zwaarst. Dat komt waarschijnlijk door die Nexus-7-naaf. Hij weegt ook veel: 14,3 kilo. Net als de andere Tern-vouwfietsen kun je ook de stuurpen van de Link P7i niet in hoogte verstellen. Maar bij de Link P7i kun je het stuur wel in verschillende standen zetten, zodat je kunt kiezen een rechte zit of juist een sportieve, voorovergebogen zit. Met mijn lengte (1,88 meter) was dat prima. Maar de vraag is of het stuur voor kleinere mensen niet te hoog of te ver naar voren staat. Een minpunt is dat er op deze fiets een naafdynamo met matige koplampen zit. Juist op een vouwfiets is batterijverlichting handig, omdat dat veel lichter is. En als je dan toch een naafdynamo op de fiets zet, is het zonde dat de koplamp zo zwak is.

Conclusie
Alle drie modellen zijn een duidelijke verbetering ten opzichte van de modellen van Dahon. De frames zijn mooier en stijver geworden. Die stevigheid komt ook zeker doordat de stuurpen niet meer verstelbaar is. Maar wat nog steeds niet is verbeterd, is de vouwmaat. De opgevouwen fietsen zijn te groot om mee naar de zitplaats te nemen in de trein. Hij moet op het balkon blijven staan. Jammer is het slecht werkende magneetje dat de framedelen bij elkaar moet houden. Algemeen nadeel blijft dat de ketting bij de opgevouwen fiets aan de buitenkant blijft zitten.