header_boeklezen

De testmethode voor banden

Antilek
De lekbestendigheid van de band is getest door met een scherpe naald in de band te prikken. Hierbij is de maximale kracht en energie gemeten om door de band te prikken. Bij een tweede meting is steeds met dezelfde kracht in de band geprikt en gemeten hoeveel prikken er nodig zijn om door de band te prikken.

Duurzaamheid 
In de duurtest rolden de banden 250 uur (4500 km) met een snelheid van 18 km per uur over een ruwe steen. Tijdens deze duurtest is ozon in de testcabine gespoten. Rubber is gevoelig voor ozon dat normaal gesproken ook in de buitenlucht aanwezig is. Na deze test zijn de banden beoordeeld op slijtage en op beschadigingen (scheurtjes in het rubber). Toelichting

Rolweerstand
Er is gemeten hoeveel energie nodig is om een band door een machine met een snelheid van 20 km per uur te laten rollen. Daarnaast is de rolweerstand gemeten door een karretje op drie banden van een helling te laten rollen en is gemeten hoever het karretje uitrolde.

Grip
De grip is getest door te meten hoeveel kracht er nodig is om een fietswiel met de betreffende band zijwaarts op een betontegel weg te trekken.

Comfort
Het comfort is gemeten door met een trillingsmeter op de fiets over een normale klinkerweg te fietsen.

Stootlek
De gevoeligheid voor een stootlek is getest door met een testopstelling een metalen wig op de band te laten vallen en te meten bij welke valhoogte de binnenband lek gestoten werd.

Reflectie
De reflectie van de band is getest door de band te belichten en te meten hoeveel licht er in de richting van de lamp wordt teruggekaatst. Na de duurtest is bovendien gekeken of de reflectiestrip beschadigd was.

 

De zes beste buitenbanden
Testresultaten van alle geteste banden